پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۶

طعم شیرین تولید شکر در شصت‌وهشتمین دوره بهره‌برداری کارخانه قند چناران 

قند چناران یکی از دو کارخانه فعال تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در صنعت قند و شکر است که شصت‌وهشتمین فعالیت فصلی خود را با ظرفیت 1300 تا 1400 تن چغندر قند در شبانه روز از هشتم مهر ماه جاری آغاز کرده است.

به گزارش آستان نیوز، قند چناران نخستین کارخانه در صنعت قند و شکر در استان خراسان رضوی است که فرایند جذب چغندر و تولید شکر را در سال جاری شروع کرده، کارخانه‌ای که توانسته با انجام اقدامات متعدد، علاوه‌بر افزایش بهره‌وری، ظرفیت تولید را نیز ارتقاء دهد. 
 

پیش‌بینی جذب ۱۴۵ هزار تن چغندر قند
مدیرعامل شرکت قند چناران با اشاره به پیش‌بینی جذب 150 هزار تن چغندر قند در سال جاری توسط این کارخانه اظهار کرد: از این مقدار 25 هزار تن در قالب پیمان با کشاورزان و 125 هزار تن دیگر به صورت آزاد خواهد بود.
حمیدرضا ناطقی گفت: امسال با حدود 450 کشاورز برای تامین چغندر مورد نیاز کارخانه قرارداد منعقد شده که در این راستا و به منظور افزایش بهره‌وری در تولید، خدمات مکانیزه کشاورزی، کود، بذر، سم و... به آن‌ها ارائه شده است.
او ظرفیت اسمی کارخانه قند چناران را هزار تن مصرف چغندر قند در شبانه روز عنوان کرد و افزود: با انجام اقدامات و تعمیرات اساسی کارخانه، مصرف 1400 تا 1500 تن چغندر در شبانه روز تثبیت شده است.
مدیرعامل شرکت قند چناران ادامه داد: حجم چغندر قند خریداری و ورودی به کارخانه در حال حاضر که در ابتدای فصل بهره‌برداری زود هنگام کارخانه قرار داریم، روزانه بین 1000 تا 1100 تن است.
 

رتبه پنجم کشوری در ضریب استحصال
او ضریب استحصال را یکی از شاخص‌های مهم و موثر در صنعت قند دانست و خاطرنشان کرد: ضریب استحصال در کارخانه قند چناران طی سال گذشته 42/86 بوده که شرکت از این حیث رتبه 6 در کشور و رتبه 2 در استان خراسان رضوی را دارد.
ناطقی ادامه داد: در این کارخانه طی سال ۱۴۰۱ به طور متوسط 1300 تن چغندر در شبانه روز مصرف شد که بیش از ظرفیت اسمی آن بوده است.
او درباره اقدامات جدید صورت گرفته برای افزایش بهره‌وری در سال جاری گفت:    تعمیر اساسی ژنراتور توربین برق کارخانه،    جابجایی ماشین‌آلات بسته‌بندی و بونکر شکر،    تعویض تابلو کنترل و تعمیرات اساسی تفاله خشک کن و همچنین    تعویض تابلو کنترل کوره‌های بخار از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.
 

لزوم حمایت همه جانبه از صنعت قند و شکر
ناطقی درباره اثر قیمت‌گذاری چغندر بر رونق تولید در صنعت قند و شکر تصریح کرد: تحقق این امر باعث تصمیم‌گیری به موقع کشاورزان برای انتخاب محصول مناسب، پیروی از الگوی کشت کشوری و حرکت به سوی کشت قراردادی و همچنین دستیابی به امنیت پایدار در تولید محصول استراتژیک شکر خواهد شد.
او درباره مشکلات چغندرکاران گفت: بهای تمام شده بالا، افزایش بهای نهاده‌ها( بذر، کود و سم) و نیز کمبود منابع آبی، تنها بخشی از مشکلاتی است که کشاورزان با آن درگیر هستند.
ناطقی ادامه داد: البته کارخانجات قند هم از این قاعده مستثنی نیستند و با مشکلاتی از قبیل اعلام دیر هنگام نرخ مصوب شکر، واردات بی‌رویه شکر در بعضی سال‌ها و کمبود چغندر قند در خراسان به دلیل مشکلات کم آبی روبرو هستند.
مدیرعامل شرکت قند چناران افزود: بهای خرید بالا به دلیل رقابت بین کارخانجات در جذب حداکثری چغندر و همچنین بهای تمام شده بالای تولید شکر برای کارخانجات خراسان به دلیل کمبود چغندر و تامین بخشی از چغندر از غرب کشور با هزینه حمل بالا، بخشی دیگر از این مشکلات به شمار می‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی