پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایت معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از برنامه‌های تربیتی حرم مطهر رضوی ویژه کودکان؛ 
۱۴۰۲-۰۷-۱۶

کودکان؛ مخاطبان خاص با برنامه‌های خاص

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ضمن با تاکید بر این که طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی مبتنی بر شخصیت، سن و سطح اندیشه‌ای و ذهنی مخاطبان تدارک دیده می‌شود، گفت: از رویکردهای اصلی حرم مطهر رضوی، توجه به مخاطبان خاص و طراحی برنامه‌های متنوع و خاص با توجه به نیازهای آنان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین شریعتی نژاد در گفت وگو با خبرنگار آستان نیوز، به اقداماتی که در حوزه تربیت دینی کودکان در بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: یکی از مخاطبان ما گروه های سنی کودکان هستند که بیشتر همراه خانواده مشرف می‌شوند و یک پنجم زائران این بارگاه منور را کودکان به خود اختصاص داده‌اند از همین رو حضور کودکان در حرم مطهر بسیار چشمگیر است. 
 معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در حرم مطهر روزانه از دو هزار کودک در رواق کودک و پایگاه های سیار در صحن‌های حرم مطهر، پذیرایی می‌شود، خاطر نشان کرد: در طول سال بیش از 600 هزار کودک از برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی بهره‌مند می‌شوند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین پایگاه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی رواق کودک است که در سه بخش محتوایی به فعالیت می‌پردازد، گفت: بخش نخست قصه‌گویی و آشنایی کودکان با فضای زندگی اهل بیت(ع) با عنوان شهر قصه به شمار می‌رود و بخش دوم مربوط به بازی‌ هاست که در این بخش نیز در دو محور آموزشی و ترویجی به تبیین داستان‌هایی در قالب بازی به کودکان پرداخته و بازی های خلاق در گروه های سنی مختلف به کودکان ارائه می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین شریعتی‌نژاد بخش سوم فعالیت های پایگاه رواق کودک را آموزش ذکر کرد و گفت: در این بخش در قالب‌های مختلف آموزشی اعم از رنگ‌آمیزی و... به آموزش معارف اسلامی، آموزش قرآن، بیان داستان زندگی اهل بیت(ع)، آشنایی با محیط حرم و زیارت تاکید دارد و کودکان را با این مفاهیم آشنا می‌کند.
 

میزبانی از 30 هزار کودک و نوجوان در جشن‌های تکلیف حرم مطهر رضوی

وی در بخشی دیگر افزود: آستان قدس رضوی این موقعیت را فراهم آورده که دانش آموزان کودک دختر لحظه ورود به ضیافت الهی و سن تکلیف، جشن تکلیف خود را در جوار مضجع امام رضا(ع) برگزار کنند. از این رو سالانه پذیرای حدود 30 هزار کودک و نوجوان در جشن های تکلیف حرم مطهر رضوی هستیم و به نوعی می‌توان گفت؛ این تعداد دانش آموز، اولین نماز جماعت خود را در قالب جشن تکلیف در بارگاه منور رضوی اقامه می‌کنند.
 

برپایی 10 پایگاه سیار کبوترانه در ایام مناسبتی سال
وی همچنین ادامه داد: علاوه بر این، در سطح حرم پایگاه‌های سیار کبوترانه راه‌اندازی شده است که در روزهای مناسبتی سال این پایگاه‌ها از سه پایگاه به 10 پایگاه سیار افزایش می‌یابد، در ایام تعطیلات تابستان با توجه به افزایش جمعیت زائران، در رواق‌های امام خمینی (ره)، دارالحجه، صحن جمهوری اسلامی و... فعال هستند و در قالب بازی، مسابقه و ... به ارائه برنامه های فرهنگی معرفتی می‌پردازند.
 

20 درصد محتوای تولیدی آثار به گروه سنی کودکان اختصاص دارد
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، تصریح کرد: این معاونت در حوزه تولید کتاب کودک نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و 20 درصد محتوای تولیدی آثار به گروه سنی کودکان اختصاص دارد و این آثار در موضوعات داستان، شعر، رنگ آمیزی و سایر اقلام فرهنگی به کودکان ارائه می‌شود.
 

راه‌اندازی فاز دوم رواق کودک در آینده‌ای نزدیک
وی از راه‌اندازی فاز دوم رواق کودک در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: این رواق آماده بهره‌برداری است و به زودی با حضور تولیت آستان قدس رضوی راه اندازی خواهد شد همچنین در کنار آن رواق خردسال نیز راه اندازی خواهد شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین شریعتی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه رواق کودک میزبان مخاطبانی از سنین 5 تا 9 سال است، گفت: محتوای برنامه های ارائه شده در این رواق برای کودکان سنین زیر 5 سال دشوار است از همین رو در نظر داریم به زودی رواق خردسال را نیز  در جوار رواق کودک راه اندازی کنیم. این رواق  برای مدت حدود 20 دقیقه محتوای داستانی را در قالبی جذاب به خردسالان ارائه دهد.
به گفته وی بخش عمده‌ای از کلاس‌های آموزشی مهدالرضا(ع) در حرم مطهر برگزار می‌شود و یکی از زیباترین جلوه‌هایی که در صحن جمهوری حرم مطهر مشاهده می‌شود حضور دانش‌آموزانی است که دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی خود را در حرم مطهر می‌گذرانند.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در پایان خاطر نشان کرد: در ایام دهه پایانی ماه صفر حدود 10 هزار کودک از برنامه‌هایی که در رواق کودک برای آنان تدارک دیده شده بود بهره‌مند شدند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی