پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۶

یادداشت /  ارائه سبک زندگی در ساحت قرآن، هنر و آموزش برای کودکان امام رضایی

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در گفتاری، ضمن اشاره به فعالیت های این سازمان در حوزه کودکان و نوجوانان، بر ضرورت فعالیت ها بر اساس برنامه ها و محصولات نوآورانه، خلاق و موثر تاکید کرد و عنوان کرد: مجموعه فعالیت های این سازمان در حوزه کودکان، مبتنی بر فرهنگ و تعالیم الهی با ارائه سبک زندگی رضوی در ساحت های قرآنی، آموزشی و فرهنگی و هنری است.

به گزارش آستان نیوز، دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی می گوید:

جایگاه و ماموریت اصلی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به واسطه انتصاب به مقام قدسی حضرت رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ع)، پرداختن به مسائل علمی و فرهنگی با رویکرد گسترش معارف و سبک زندگی برگرفته از تعالیم اسلام ناب محمدی به ویژه آموزه های رضوی در ساحت های گوناگون فردی، اجتماعی و تمدنی است. 

بر این اساس، آستان قدس رضوی در بخش ارائه خدمات علمی و آموزشی به جامعه وسیع مخاطبان خود که مجاوران و زائران گرانقدر این آستان مقدس هستند، این خدمات و فعالیت ها را در حوزه کودکان، در مهدالرضاهای قرآنی که در مشهد و شهرها و استان ها فعال است، ارائه می دهد. در واقع تعداد زیادی از کودکان علاقمند به قرآن و تعالیم الهی و رضوی با سبک های نوین آموزشی، این معارف را در مهدالرضاها فرا می گیرند و همچنین با صوت و لحن و قرائت قرآن آشنا می شوند.

همچنین بنیاد فرهنگی رضوی در مدارس امام رضا(ع) در سطوح مختلف در 17 مدرسه در شهر مشهد و چند شهرستان استان در حوزه آموزش برای کودک و نوجوان ایفای نقش می کند.

فعالیت دیگری که سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مدیریت و اجرای موسسه انتشارات به نشر به آن اهتمام دارد، توجه به حوزه ادبیات کودک با تاکید بر توسعه ادبیات دینی ویژه این طبقه سنی است. انتشارات به نشر، در سطحی وسیع و نوآورانه وظیفه تولید و انتشار کتاب های گوناگون متعلق به گروه سنی کودکان را در دستور کار دارد که به حق باید اذعان کرد، این مجموعه هم اکنون در شمار موسسات پیشرو در امر تولید و انتشار کتاب ویژه کودکان در کشور است.

 

اهتمام در امر ترجمه آثار کودکان 

در این رابطه باید به این موضوع هم اشاره کنیم که با توجه به دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر ایجاد نهضت ترجمه آثار و محصولات حوزه نشر این آستان، با تمهیدات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در بخش ترجمه آثار به زبان های رایج دنیا، به ویژه در بخش کتب کودک به زبان عربی اقدامات موثری آغاز شده است. 

در حال حاضر نیز به دلیل ضرورت هایی که توسعه فعالیت ها در بخش کودک و نوجوان وجود دارد و با توجه به توصیه مقام معظم رهبری که امسال در بازدیدشان از نمایشگاه کتاب تهران فرمودند: «هنوز داستان‌های خارجی مربوط به کودک بر مجموعه کارها غلبه دارد و این خیلی عیب بزرگی است»، از این رو تلاش می کنیم با برنامه های نوآورانه در تمام بخش ها، ضمن تولید آثار فاخر در حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر ماموریت اصلی مان یعنی گسترش تعالیم رضوی، به امر ترجمه و توزیع آن در میان مخاطبان غیر فارسی زبان نیز اهتمام بورزیم.

اما نکته دیگری نیز که در حوزه فعالیت های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی جا دارد به آن اشاره شود، بهره مندی از ظرفیت های هنری برای ایجاد ارتباط با گروه های سنی کودک است که در این زمینه، موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی با طراحی دوره های آموزشی و برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در مجموعه مکتب هنر رضوان و مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره) شهر مشهد، تلاش می کند برای گروه های سنی کودک و نوجوان خدمات شایسته ای را ارائه نماید. 

معتقدیم، با توجه به اهمیتی که مسئله تعلیم و تریبت کودکان جامعه به عنوان آینده سازان ایران اسلامی دارد، در حوزه وظایف خودمان در جهت غنابخشی به جامعه مخاطبان این آستان مقدس، باید بتوانیم از طریق پرورش نیروهای متخصص در دانشگاه های بین المللی امام رضا(ع) و علوم اسلامی رضوی نقش موثرتر، پویاتر و فعال تری را در حوزه کودک و نوجوان ایفا کنیم.

 در پایان برخود لازم می دانم، روز جهانی کودک را به تمامی کودکان ایران اسلامی تبریک بگویم و از درگاه حضرت حق تعالی، برای این فرزندان عزیز و آینده ساز این سرزمین بزرگ موفقیت، عزت و سربلندی را آرزو نمایم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی