نشست نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع) امروز سهشنبه ۱۸ مهرماه با حضور عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و قاسم صادقی دبیر جشنواره در موزه ملی ملک تهران برگزار شد.
گسترش اندیشه رضوی، وقف و نذر و خدمت به زائر؛ اهداف جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع)
به گزارش آستان نیوز، نشست نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) امروز سهشنبه ۱۸ مهرماه با حضور عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و قاسم صادقی دبیر جشنواره در موزه ملی ملک تهران برگزار شد.
طالبی در این نشست طی سخنانی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب گفت: توجه به بعد فرهنگی و علمی آستان قدس رضوی از جمله تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و در دوره جدید سازمان علمی و فرهنگی با ۱۲ مؤسسه راهاندازی شد که نهادهای قدیمی مانند کتابخانه مرکزی این آستان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به نشر و... ازجمله مجموعه هایی هستند که ذیل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی فعالیت میکنند.
فعالیت ها با محوریت زیارت مبتنی بر نیازهای جامعه
وی ادامه داد: محور اصلی کار ما فعالیتهای علمی و فرهنگی با محوریت امام رضا(ع) است. درباره محصولات فرهنگی همیشه به دنبال این بودیم که تولیدات روزآمد باشد و با تمرکز بر مسأله امامت و زیارت، مطابق با نیازهای جامعه تولید شود.
شناسایی استعدادها در جشنواره صنایع خلاق
طالبی با اشاره به اینکه آثار زیادی داریم که میتواند با استفاده از قالب صنایع خلاق فرهنگی عرضه و باعث ترویج و نشر فرهنگ رضوی شود، گفت: آنچه در جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع) مورد نظر ما است شناسایی استعدادهای جوانان و نوجوانان است که با کمک آموزش و پرورش باید از آن استفاده کنیم و با ظرفیتها و نوآوریهای آنها آشنا شویم.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در بخش دانشآموزی، بنیاد فرهنگی رضوی و در بخش عمومی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) محور اجرای جشنواره هستند.
در ادامه قاسم صادقی معاون پژوهشی دانشگاه امام رضا(ع) و دبیر علمی جشنواره گفت: مطالعات و بررسی های این جشنواره از اسفندماه سال گذشته آغاز شد. جشنواره دارای دو بخش دانش آموزی و عمومی است که بخش دانش آموزی توسط بنیاد فرهنگی رضوی برگزار میشود و انتظار است که با مشارکت آموزش و پرورش بخش دانشآموزی فعالتر شود.
وی ادامه داد: در بخش عمومی استقبال بسیار بالا بوده و تا اینجا ۴۰۰ اثر به دست ما رسیده و دانشگاههای بزرگ مثل دانشگاه علامه طباطبایی پای کار آمدهاند.
گسترش اندیشه رضوی، وقف و نذر و خدمت به زائر
صادقی درباره محورهای جشنواره گفت: توسعه فرهنگ و اندیشه رضوی، سوغات فرهنگی، خدمت رضوی، توسعه وقف و نذر و خدمت به زائر محورهای جشنواره هستند. همچنین قرار است در ۵ شهر اصلی مثل اصفهان، قم، مشهد، شیراز و تهران رویدادهایی را برگزار کنیم.
وی از برنامهریزی برای تولید اثر و ایده در ۹ فعالیت گفت: جشنواره 3 مرحله دارد که شامل ایده، خدمت و محصول است و آثار بر اساس این سه فاز باید تولید شود، همچنین جشنواره دو سالانه است و یک سال برای این است که ما بتوانیم ایدهها را به سرانجام برسانیم و تا حد امکان در حرم و در آستان از آن استفاده کنیم و مردم هم ببینند. حمایت ما هم به صورت راهنمایی و کمک و هم به صورت خرید محصول است.
معاون دانشگاه امام رضا(ع) گفت: برگزیدگان در سه سطح معرفی میشوند که در سطح عموم ۱۰, ۵ و ۳ سکه بهار آزادی و در بخش دانشآموزی 5، 3 و 1 سکه به آنها تقدیم میشود.
صادقی درباره حمایت از آثار گفت: مدل جشنواره ارسال آثار و داوری نیست، رویکرد ما تقویت آثار است، یعنی آثار یک مرحله ارزیابی میشود و سعی میکنیم اثر را تکمیل کنیم و بعد به داوری جشنواره ارسال کنیم. در برخی حوزهها نیاز به ارسال محصول نیست و ایده خلاقانه هدف ما است.
وی گفت: زمان ارسال آثار تا پایان آذرماه است و درباره صنایع خلاق نشستهای تخصصی برگزار و مجموعه نشستها در قالب کتاب منتشر میشود.

حرکت به سمت اقتصاد خلاق و دانش بنیان
همچنین محمد جواد استادی، دبیر هنری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) نیز در این نشست گفت: مهمترین رسالت مفاهیم متعالی رضوی در قالب محصولات و خدمات فرهنگی به مردم است و برای اجرایی کردن ایدهها و عرضه محصولات به بازارهای داخلی با نهادها و معاونتهای متعددی رایزنی انجام شده است.
وی نتایج جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد (ص) را مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: پیشرفت اقتصادی کشور خلق ثروت و کمک به گذار از اقتصاد «منبع پایه» تکمحصولی به اقتصاد خلاق و دانشبنیان «اقتصاد مقاومتی» از جمله نکاتی بود که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.
به دنبال تولید محصولات جریان ساز مبتنی بر نیازهای جامعه هستیم
استادی در ادامه به این نکته اشاره کرد: آستان قدس رضوی توجه به ظرفیتها در جهت بسط خدمترسانی به زائران و مجاوران امام رضا(ع) را مد نظر قرار داده است؛ بدین ترتیب با تولید آثار و محصولات جریان ساز و با تکیه بر نیاز مخاطبان میتواند به موضوع ارتباط مستمر با مخاطب و تثبیت آثار زیارت کمک کند. این مهم راهکاری برای رونق اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر ارزشهای دینی و اسلامی محسوب میشود.
استادی تاکید کرد: در فرایند این جشنواره، آستان قدس رضوی برخی از ایدهها را خود خریداری خواهد کرد و در عین حال بازار خرید برای سایر ایدهها و محصولات برگزیده جشنواره را فراهم میکند، تا انگیزه باشد برای نوآوریهای فرهنگی جوانان و نوجوانان. از سوی دیگر این برنامه در چند استان همزمان با مشهد برگزار خواهد شد و استانهای تبریز، شیراز و تهران بهواسطه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آن را برگزار خواهد کرد.
این خبر حاکی است، علاقهمندان میتوانند آثار خود را به آدرس sanayekhalagh@imamreza.ac.ir ارسال کنند.
در پایان این نشست نیز، پوسترهای جشنواره در بخشهای عمومی و دانشآموزی رونمایی شد.
تولیت آستان قدس رضوی
