پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۹

افزایش بهره‌وری دام سبک در شرکت کشاورزی رضوی / ضریب ۱۳۰ درصدی بره‌زایی

مدیر دامپروری و آبزی‌پروری شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به آغاز طرح افزایش بهره‌وری در دام سبک در این شرکت از آذر ماه سال گذشته گفت: تاکنون شاهد دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه همچون دستیابی به ضریب ۱۳۰ درصدی بره‌زایی بوده‌ایم. 

مهندس ظهری در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: شرکت کشاورزی رضوی حدود ۲۷ هزار راس دام سبک در کشت‌وصنعت‌های تابعه خود در شهرستان‌های مشهد، تربت حیدریه، اسفراین، انابد، سرخس و چناران دارد که عمده نژادهای دام سبک در این واحدها شامل افشاری، کردی، مغانی و آمیخته‌های این نژادها و سایر نژادها است.
او ادامه داد: با استقرار واحد مدیریت دامپروری و آبزی‌پروری از سال گذشته در شرکت کشاورزی رضوی، افزایش بهره‌وری از طریق کاهش هزینه‌های تولید، افزایش تولید بره و در نتیجه افزایش تولید گوشت در دستور کار قرار گرفت که این اهداف از طریق دو روش افزایش تعداد زایش در سال و افزایش تعداد بره در هر زایش قابل دسترسی است.
 

هورمون‌تراپی و افزایش چندقلوزایی
مدیر دامپروری و آبزی‌پروری شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش بهره‌وری در دام سبک گفت: تولید مثل در گوسفند وابسته به فصل است که معمولا از اواسط مردادماه آغاز می‌شود و تا پایان مهرماه به طول می‌انجامد. 
او ادامه داد: با این‌که در حالت معمول، زایش در گوسفند یک بار طی سال انجام می‌شود اما کارشناسان شرکت کشاورزی رضوی با بکارگیری تکنیک‌های نوین تولیدمثلی همچون همزمان‌سازی فحلی(استفاده از روش‌های هورمون تراپی) توانسته است تعداد زایش در سال را افزایش دهد.
ظهری افزود: علاوه‌براین، با اجرای دیگر فعالیت‌های موثر بر بهبود تولیدمثل نظیر استفاده از روش تغذیه فلاشینگ که باعث افزایش تخمک‌گذاری و در نتیجه بیشتر شدن تعداد چندقلوزایی می‌شود، توانسته‌ایم تعداد بره‌های متولد شده در هر زایش را ارتقاء دهیم.
او درباره چشم‌انداز این طرح تصریح کرد: با تکیه بر دانش و تلاش همکاران متخصص در واحدهای دامپروری شرکت و با استفاده از دانش روز و تکنیک‌های نوین تولیدمثلی، در سال 1403 به دنبال تحقق تولید یک و نیم بره در سال (سه زایش در دو سال) هستیم.
 

بهره‌گیری از توان مراکز علمی
ظهری با اشاره به ایجاد ارتباط تنگاتنگ توسط شرکت کشاورزی رضوی با مراکز علمی و دانشگاهی خاطرنشان کرد: این شرکت در حوزه‌های مختلف فعالیت خود از مشاوره اساتید بهره‌مند شده است.
او اضافه کرد: در همین راستا در زمینه دامپروری نیز به طور مستمر از مشاوره و توان علمی متخصصان در زمینه‌های تغذیه دام، تولید مثل و... استفاده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی