پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۲۰

نگهداری ۱۵۰۰ عنوان کتاب چاپی با موضوع حافظ شیرازی در کتابخانه مرکزی حرم رضوی

بیش از یک هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب چاپی اعم از دیوان حافظ شیرازی و آثار مرتبط با این شاعر بزرگ قرن هشتم هجری قمری در کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. 

مهدی صادقی حصار مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به مناسبت ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ در خصوص جزئیات این خبر در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: حدود ۸۰ عنوان دیوان حافظ چاپ سربی کمیاب در مجموعه کتاب‌های قبل از سال ۱۳۲۰ هجری شمسی مخزن چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد. 
وی ادامه داد: همچنین ۴۰۰ عنوان دیوان چاپی حافظ و حدود ۹۰۰ عنوان کتاب چاپی با محوریت حافظ در موضوعات مختلف پژوهشی و مرجع از جمله زندگی‌نامه حافظ شیرازی، نقد، شرح و... در بخش‌های مختلف این کتابخانه در دسترس مراجعان قرار دارد. 
 

نگهداری از دیوان‌های چاپی نفیس حافظ
صادقی حصار گفت: علاوه بر این آثار،  بیش از ۱۵۰ عنوان دیوان حافظ در مجموعه نفایس هنری مخزن چاپی و همچنین کتابخانه تخصصی هنر و موزه‌داری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی جهت ارائه به پژوهشگران و هنرمندان نگهداری می‌شود. 
وی افزود: دیوان‌های موجود اغلب توسط هنرمندان و مشاهیر ایران زمین همچون استاد محمود فرشچیان و...، به تذهیب و مینیاتور مزین شده‌ است و خوشنویسی این آثار ارزشمند و گرانسنگ نیز توسط استادانی از جمله عباس اخوین، غلامحسین امیرخانی، اسماعیل نژادفرد لرستانی و... انجام شده است.
مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین این دیوان‌های حافظ در قطع‌های مختلف از جمله رحلی سلطانی، وزیری، رقعی، جیبی و ... با جلدهای هنری تجلید و صحافی شده است.  
 

وجود دیوان چاپی حافظ به 10 زبان‌ دنیا
در ادامه وی گفت: بیش از 30 عنوان دیوان حافظ نیز در حدود 10 زبان‌ زنده دنیا(بجز فارسی و عربی) از جمله انگلیسی، فرانسه، اردو، آلمانی، ازبکی، ارمنی، تاجیکی، ژاپنی و چینی در تالار کتاب‌های خارجی واقع در طبقه همکف کتابخانه مرکزی این آستان مقدس در دسترس مراجعان قرار دارد. 
صادقی حصار اضافه کرد: تعدادی منبع دیداری- شنیداری و همچنین آثار پژوهشی در قالب پایان‌نامه با محوریت حافظ در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قابل بررسی است. 
مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تصریح کرد: این کتابخانه با توجه به اهمیت آشنایی گروه‌های مختلف سنی با افکار، اشعار، اندیشه و... این شاعر عارف و غزل‌سرای بزرگ ایران زمین، منابع اطلاعاتی در قالب‌های متنوع برای تالارهای جوانان و نوجوانان و بزرگسالان حتی مجموعه کتاب‌های کودکان خود تهیه و در دسترس مخاطبان قرار داده است.
 

برگزاری نشست‌های ادبی با محوریت حافظ
صادقی حصار ادامه داد: کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی نیز در طبقه منهای یک کتابخانه مرکزی این آستان مقدس در ادوار گوناگون با برگزاری نشست‌های ادبی با محوریت خوانش آثار ادبی کهن از جمله اشعار حافظ شیرازی میزبان جمعی از اهل ادب و هنر بوده است.     
وی با بیان این‌‌که کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی پذیرای اهل کتاب و کتابخوانی است، افزود: پژوهشگران می‌توانند در طول سال به صورت شبانه‌روزی از خدمات این کتابخانه در تالار محققان و سایر کتاب‌دوستان نیز در طول هفته حتی روزهای تعطیل می‌توانند از خدمات تالارهای مطالعه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از ساعت 7 تا 22 بهره‌مند شوند.
صادقی حصار خاطرنشان کرد: تالار کتاب‌های خارجی، کتابخانه تخصصی ادبیات و کتابخانه تخصصی هنر و موزه‌داری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز از ساعت 7 تا 13:30(پنجشنبه‌ها تا ساعت 12:30) آماده میزبانی از مراجعان است.     
شایان ذکر است، مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز دارای مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپ سنگی با موضوع دیوان حافظ و آثار مرتبط است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی