پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

ارزیابی سپهر خلجی داور جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) از روند برگزاری سومین دوره جشنواره؛
۱۴۰۲-۰۷-۲۲

موفقیت‌های مشهود در گام سوم / نیازمند توسعه بستر جغرافیایی مشارکت کنندگان    

با نزدیک شدن به اختتامیه سومین جشنواره بین المللی رسانه‌ای امام رضا(ع)، تب و تاب مخاطبان این جشنواره بیشتر شده و همگان منتظر اعلام نتایج و تجلیل از برگزیدگان آن هستند؛ نتایجی که بر اساس آرای داوران مشخص شده و باید دید ارزیابی آنها از آثار ارسالی چه بوده است. 

به گزارش آستان نیوز، بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی شامل خبر، گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت، مقاله و ... یکی از بخش‌های مهم سومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) است که داوران برجسته‌ای، بررسی آثار این بخش را بر عهده داشته اند. «سپهر خلجی» از جمله داوران این بخش جشنواره است که با او گفت و گویی داشته‌ایم و نظرش درباره آثار سومین دوره جشنواره را جویا شده‌ایم.
 

سطح کیفی جشنواره امسال در مقایسه با دوره‌های گذشته چگونه بود؟
در دو دوره گذشته مسیری را برای شکل گیری و تقویت جشنواره طی کردیم که مسیر خوبی بوده است. یعنی هرچه جلوتر می‌رویم، هم شرکت کنندگان در جشنواره با حال و هوا و ویژگی های آن بیشتر آشنا شده اند، هم هیات داوران شرایط بهتری برای گزینش و داوری آثار رسیده، پیدا کرده اند. در اولین سالی که جشنواره برگزار شد به دلیل اینکه مخاطبان اطلاعات کافی از ابعاد جشنواره نداشتند آثار زیادی دریافت شد که اغلب آنها شاید در دایره داوری‌های ما نمی‌گنجید. از طرفی از آنجا که اولین سال برگزاری جشنواره بود و مخاطبان اطلاعات لازم را درباره استانداردهای جشنواره نداشتند آثار با دایره بازتری بررسی و ارزیابی شد. در دومین دوره، مقداری شرایط داوری را سخت‌تر کردیم تا شرکت کنندگان با نگاه حرفه ای تری به این جشنواره نگاه کنند و در نهایت امسال به نسبت دو سال قبل شرایط کاملا متفاوت است و به طور خاص در بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی، استانداردها را بیشتر مورد توجه قرار دادیم چرا که در سومین سال جشنواره، به میزان قابل توجهی اطلاع رسانی انجام شده و مخاطبین در جریان کم و کیف و ابعاد برگزاری جشنواره قرار گرفته بودند. در چنین شرایطی انتظار این بود که آثار قوی‌تری را داوری و گزینش کنیم. در مجموع معتقدم روند رو به رشدی را طی کردیم و امسال وضع کمی و کیفی آثار نسبت به دو سال گذشته بهتر بود.
 

به طور کلی، جایگاه و میزان اثربخشی رسانه در نشر معارف و فرهنگ رضوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رسانه یک رکن مهم در تبیین و اطلاع رسانی در همه حوزه‌هاست. طبیعی است که در حوزه نشر معارف رضوی هم رسانه می‌تواند یک نقش تبیین‌گر، روشن کننده و جلو برنده داشته باشد که البته باید این مهم تقویت بشود. اما باید اعتراف کرد که ما اکنون از ظرفیت بزرگ رسانه برای نشر معارف و به‌خصوص معارف رضوی به میزان قابل قبول بهره نبرده و از آن استفاده نکرده‌ایم. اتفاقا رسالت و هدف گذاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) بهره بردن از همین ظرفیت و اصلاح و جبران این خلأ است.
 

پیشنهاد شما برای استفاده بهتر از ظرفیت رسانه و جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)، در انتشار معارف اهل بیت(ع) و فرهنگ رضوی چیست؟
یکی از راهکارها برگزاری و ارتقای سطح فعالیت در این حوزه، همین جشنواره رسانه‌ای امام رضاست. اما سوال این است که چطور می‌شود سطح و دامنه برگزاری جشنواره را ارتقا داد و میزان مشارکت در آن را گسترده‌تر کرد. از نگاه من، با وجود اینکه سومین سال متوالی است که جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) برگزار می شود و اطلاع‌رسانی درباره آن هم گسترده بوده، اما همچنان شاهدیم که بخش قابل توجهی از آثار ارسالی به دبیرخانه مربوط به اصحاب رسانه خطه خراسان است. ما باید بتوانیم این دایره را بازتر و فضایی فراهم کنیم تا در سال‌های آینده وقتی برای جشنواره فراخوان می‌دهیم، سهم مشارکت فعالان رسانه ای سایر استان ها نیز در این جشنواره قابل توجه باشد و بستر جغرافیایی مشارکت کنندگان گسترده تر شود. اگرچه در این دوره هم از سراسر کشور آثاری داریم اما باز غلبه با رسانه‌های خراسان رضوی است که امیدواریم در جشنواره‌های بعدی این تناسب تغییر کند. اصلاح این مسیر یعنی مشارکت دادن و درگیر کردن دایره وسیعی از رسانه‌ها و نویسندگان سراسر کشور با معارف و فرهنگ رضوی و انتشار این معارف از طریق ظرفیت بزرگ رسانه که یکی از هدف‌گذاری های مهم جشنواره نیز همین است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی