پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:
۱۴۰۲-۰۷-۲۲

بنیان تمدن نوین اسلامی، عدالت، علم، عقلانیت و تامین امنیت است

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست «انقلاب اسلامی ایران، محور قدرت سوم جهان؛ رویکرد متعالی تمدن نوین اسلامی» برگزار شد.

 به گزارش آستان نیوز عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست انقلاب اسلامی ایران، محور قدرت سوم جهان رویکرد متعالی تمدن نوین اسلامی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: در روش های نگاه به آینده مدل های مختلفی، آینده را ترسیم می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی در ادامه مدل متداول را مدل مطلوب گرا دانست و افزود: در این مدل، تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمانی است که آن را در افق هدفی خود می گذاریم و بر مبنای آن مهندسی معکوس صورت می دهیم.
وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و قبل از ایشان امام خمینی(ره) همین نگاه مطلوب گرا وجود دارد که ما نقطه هدف را بر مبنای واقعیت‌هایی که جهان با آن مواجه شده است ترسیم می‌کنیم.
به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار دو قدرت نظام سوسیالیسم و لیبرالیسم یک الگوی سومی از قدرت با پیروزی انقلاب اسلامی در جهان شکل گرفت. در واقع انقلاب اسلامی این فرض را به وجود آورد که مبنای تحول در نظام سیاسی و اجتماعی دین می‌تواند باشد.

انقلاب اسلامی در چه شرایط و منطقی ظهور کرد؟

وی با طرح این سوال که انقلاب اسلامی در چه شرایط و منطقی ظهور کرد؟ گفت: انقلاب اسلامی ایران با هدف احیا اسلام و با محوریت توحید، عدالت و حکمرانی و بر مبنای اندیشه‌های پیامبر (ص) با تکیه بر مردم ظهور کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه مقایسه قدرت انقلاب اسلامی با دو قدرت دیگر قیاس مع الفارق است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به دنبال الگوی سوم شکل گرفت. در واقع قدرت در شکل متعارف آن خلأ عدالت فراگیر دارد و قدرت سوم باید توانایی این را داشته باشد که بتواند خلأ عدالت را پر کند.
وی افزود: مردم که سرمایه اجتماعی هستند و امید به آینده عنصرهایی هستند که امتداد انقلاب اسلامی را به همراه دارند، همچنین درون زا بودن انقلاب اسلامی به معنای سرمایه فکری، معرفتی و خودباوری است که اگر باور به توانایی آن نداشته باشیم و دائما به ظرفیت‌های مثبت توجه نکنیم آن انقلاب تداوم نخواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انقلاب اسلامی را انقلاب جهانی ذکر کرد و ادامه داد: علی رغم همه سختی ها و تحریم ها، خوشبختانه انقلاب را در جای جای جهان مشاهده می‌کنیم و آثار انقلاب یک گستره جهانی دارد.
 

تمدن نوین اسلامی چه ماهیتی دارد؟
وی با اشاره به اینکه نوین بودن تمدن انقلاب اسلامی از جنس نوین بودن تمدن نوین آمریکایی نیست؟ گفت: منظور از نوین بودن تمدن انقلاب اسلامی، استقرار اسلام ناب محمدی(ص) است.
حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی پاسخ به نیازهای عصر جدید، جامعه بدون دشمنی و مکارم اخلاق فراگیری دانش وعقلانیت، آبادانی و پیشرفت، فراوانی نعمت، امنیت فراگیر، دوران همدلی و.... را از مشخصه‌های تمدن نوین اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: بنیان تمدن نوین اسلامی بر پایه عدالت، زیر ساختش علم و عقلانیت و تامین امنیت فراگیر برای دیگران است. در واقع این کمبودی است که امروز در جهان مشاهده می‌شود.
 

مروری به تاریخچه جابجایی قدرت در نظام جهانی
دبیر نشست علمی و پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه نظم و سازمان ‌یافتگی سیاست بین المللی یکی از موضوعات مهم مطالعاتی بـه شمار مـی‌رود، گفت: سامان یافتگی سیاست بین‎ المللی درطول تاریخ دچار دگرگونی و تغییرات بنیادینی شـده و در نتیجـه‎ هندسه‎ قدرت بین ‎المللی گونه‏ های جدیدي راتجربه کرده اسـت.
دکتر علی‌جان سکندری، ادامه داد: دوران گذار و انتقال مبحث کلیدي را در دانش، روابط و سیاست بین‌الملل رقم می‎ زند. شرایط حاکم در این مقاطع تاریخی و عوامل مؤثر برفرآیندهاي کلان‌ شکل دهنده‎ نظم‎ هاي جایگزین، دانشی را شکل می‌دهندکه فهم پیچیده‌ترین وحیاتی ‎ترین موضوعات سیاست را امکان‎ پذیر می‎ سازد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر با شرایط پیش آمده در این چند دهه، نظم پیشین در حال تجربـه‏ تغییرات جدیدي است، افزود:حدود 5 دهه پیش ایده جدیدی ازسوي امام خمینی(ره) به عنوان حکومت اسلامی مطرح شد که نه مبتنی بر حکومت سلطنتی موروثی بود و نه مبتنی بر حکومت دموکراسی محض؛ همچنین نه حکومتی که برآمده از کودتا باشد بلکه این ایده فراخوانی براي زندگی جمعی ملی بر اساس و بنیان آموزه ‏هاي الهی و دینی بود .
این پژوهشگر تصریح کرد: انقلاب اسلامی به مثابه‎ حرکتی تحول‌خواه در ادامه مطالبه‎ تغییر در نظام‌یافتگی داخلی، تغییر در هندسه‎ قدرت بین‎ المللی را در بعد نظري و عملی مطرح ساخته است. این حرکت، پرسش‌ها و چالش‌هاي فراوانی برفرایند تغییرهندسه قدرت بین ‎المللـی ایجاد کرد. همچنین، ورود به عرصه‎ رقابت در شکل ‎دهی به آینده‎ سیاست بین ‎الملل مخاطرات جدي را نیز به همراه داشت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی