پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از کتابخانه گویای رضوی به مناسبت روز جهانی نابینایان؛
۱۴۰۲-۰۷-۲۳

14 هزار منبع اطلاعاتی ویژه روشندلان در کتابخانه گویای رضوی / ارائه خدمات حضوری و غیرحضوری رایگان 

کتابخانه گویای رضوی با گردآوری مجموعه‏ای شامل بر بیش از 13 هزار و 800 عنوان کتاب صوتی در قالب‏های DVD، VCD، CD و MP3 و کتاب چاپ بریل در موضوعات گوناگون و همچنین مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ویژه روشندلان در خدمت اعضای روشندل کتابخانه گویای رضوی است که بیش از یک هزار منبع اطلاعاتی در قالب کتاب صوتی، چاپ بریل و... در شش ماهه نخست سال جاری به اعضای کتابخانه گویای رضوی امانت داده شده است. 

علی وظیفه‌دان مسئول امور کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) در آستانه روز جهانی نابینایان در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: کتابخانه گویای رضوی در سال ۱۳۸۳ به منظور ارائه خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان و کم‌بینایان کشور در محل کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) مشهد وابسته به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 339 نفر در گروه‌های مختلف دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و مشاغل آزاد، در مقاطع تحصیلی گوناگون، عضو کتابخانه گویای رضوی هستند.
وظیفه‌دان با اشاره به این‌که خدمات کتابخانه گویای رضوی به صورت حضوری و غیرحضوری و رایگان به روشندلان ارائه می‌شود، گفت: 161 روشندل در نیمه نخست امسال از خدمات این کتابخانه بهره‌مند شدند که ارائه بیشتر این خدمات به صورت غیرحضوری بوده است.
 

گردآوری حدود 14 هزار منبع اطلاعاتی
وی بیان کرد: کتابخانه گویای رضوی با گردآوری مجموعه‏ای شامل بیش از 13 هزار و 800 عنوان کتاب صوتی در قالب‏های DVD، VCD، CD و MP3 و کتاب چاپ بریل در موضوعات گوناگون و همچنین مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ویژه روشندلان در خدمت این قشر از جامعه است. فهرست این منابع نیز روی وب‌سایت این کتابخانه در دسترس کاربران قرار دارد.
وظیفه‌دان افزود: همچنین روشندلان امکان استفاده از 106 هزار و 500 جلد کتاب چاپی و 15 هزار و 785 حلقه منبع دیداری –  شنیداری در کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) و همچنین منابع کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی را به صورت مستقیم دارند. امکان بهره‌مندی از منابع سایر کتابخانه‌ها و بخش‌های این سازمان نیز از طریق امانت بین‌ کتابخانه‌ای و خدمات تحویل مدرک برای آنان فراهم شده است. 
 

خدمات‌رسانی به روشندلان سراسر کشور
در ادامه مصطفی سلطانی کارشناس و کتابدار کتابخانه گویای رضوی گفت: استفاده از منابع، تالار مطالعه و تجهیزات موجود در محل این کتابخانه، تهیه کپی از منابع اطلاعاتی موجود بر روی انواع حافظه جانبی، خدمات تحویل مدرک و امانت منابع چاپی، بریل و نرم‌افزارهای موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و سایر مراکز وابسته به این کتابخانه، از جمله خدمات حضوری کتابخانه گویای رضوی به شمار می‌آید. 
وی اضافه کرد: اعضا و مراکز مختلف از طریق سایت و تلفن این کتابخانه امکان درخواست منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود را دارند که این منابع پس از بررسی و آماده‌سازی، در مشهد با همکاری کتابخانه سیار آستان قدس رضوی و در دیگر نقاط کشور از طریق پست، به صورت رایگان و در کمترین زمان ممکن در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.
سلطانی با تأکید بر همکاری و تعامل کتابخانه گویای رضوی با سایر کتابخانه‌های مخصوص روشندلان، مراکز بهزیستی و انجمن‌های آنان در حوزه‌های مربوطه تصریح کرد: این نهادها می‌توانند از خدمات این کتابخانه همچون اهدا و مبادله منابع، امانت بین کتابخانه‌ای، خدمات مشاوره‌ای، اطلاع‌رسانی و... در سایه پرچم بارگاه ملکوتی رضوی بهره‌مند شوند. 
 

چگونگی عضویت 
کارشناس و کتابدار کتابخانه گویای رضوی گفت: روشندلان برای عضویت در این کتابخانه می‌توانند از طریق تماس تلفنی با کتابخانه، اطلاعات و نشانی خود را در اختیار ما قرار داده و مدرکی دال بر نابینایی و کم‌بینایی خود از طریق فضای مجازی برای این کتابخانه ارسال کنند. 
وی ادامه داد: اگر روشندلان تمایل به ارائه حضوری مدارک خود را برای عضویت داشته باشند، کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی با مراجعه به درب منزل آنان، مدارک را دریافت کرده و در مراجعه بعدی کارت عضویت را به این اعضای جدید تحویل می‌دهد. 
این خبر حاکی است، کتابخانه گویای رضوی در محل کتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) مشهد به نشانی: «خیابان طبرسی، چهارراه مجلسی، خیابان مجلسی غربی 1»، به روشندلان خدمات‌رسانی می‌کند. وب سایت آن نیز به نشانی  https://library.razavi.ir/gooya  در دسترس کاربران قرار دارد.
شایان ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی عضویت و دریافت خدمات کتابخانه گویای رضوی با شماره تلفن‌های (بخش آقایان: ۲۷13070 – ۰۵۱۳  و بخش بانوان: ۲۷۰۰۱۱۵ – ۰۵۱۳) تماس بگیرند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی