پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گُل‌گشتی در گنجینه مدال آستان قدس رضوی به مناسبت روز تربیت‌بدنی و ورزش
۱۴۰۲-۰۷-۲۳

نشان ارادت پهلوانان و قهرمانان ورزشی به امام رأفت و مهربانی‌(ع)

آثار اهدایی و وقفی که پشت ویترین‌های موزه‌های آستان قدس رضوی جاخوش کرده‌اند، گوشه‌ای از عشق و ارادت ایرانیان را به امام مهربانی‌ها حضرت رضا(ع) در طی قرن‌های متمادی نشان می‌دهند. در این میان کم نیست تعداد ورزشکاران قهرمانی که با توسل به این امام همام به میادین بین‌المللی قدم می‌گذارند و مدال‌ها و نشان‌های افتخار خود را در ادوار مختلف به حرم مطهر رضوی اهدا می‌کنند. ما در آستانه روز تربیت‌بدنی و ورزش (26مهر) به این مجموعه تماشایی موزه آستان قدس رضوی نظری می افکنیم.

 به گزارش آستان نیوز، بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، سال‌هاست حافظ مجموعه‌ای بی‌بدیل از مدال‌، کاپ، نشان‌، تندیس تا کمربند و بازوبند پهلوانی است که توسط قهرمانان بین‌المللی رشته‌های گوناگون ورزشی در ادوار مختلف تاریخی به موزه این آستان مقدس اهدا شده است. در حال حاضر منتخبی از این آثار در گنجینه مدال موزه رضوی در معرض دید عموم بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار دارد. 
 

تاریخچه گنجینه مدال 
این گنجینه مدال در اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با مدال‌های اهدایی زنده‌یاد جهان پهلوان تختی در طبقه همکف موزه رضوی شکل گرفت، اما با اهدای مدال‌های دیگر توسط ورزشکاران و نخبگان علمی، توسعه این گنجینه بیشتر ضرورت پیدا کرد به طوری که تیرماه سال 1378 گنجینه مدال تخصصی‌تر شد و چیدمان آن تغییر کرد. همچنین مسئولان آستان قدس رضوی با توجه به استقبال فراوان زائران و مجاوران از این گنجینه، تصمیم گرفتند تا گنجینه‌ای مستقل تشکیل دهند. بدین ترتیب در سال 1392 گنجینه تخصصی مدال با نمایش تعداد قابل توجه‌ای مدال، بازوبند، کاپ، تندیس و نشان در طبقه دوم موزه رضوی شکل گرفت. 
 

نمایش مدال‌های جهان پهلوان تختی
وقتی به طبقه دوم موزه رضوی قدم بگذارید، آثار متنوعی در گنجینه‌های نجوم، ساعت، سلاح، ظروف و مدال به چشم می‌خورد. در این بین، گنجینه مدال با 6 ویترین(5 ویترین ویژه ورزشکاران و یک ویترین ویژه نخبگان علمی) بازدیدکنندگان موزه به ویژه جوانان و نوجوانان اهل ورزش را مجذوب خود می‌کند. این بازدیدکنندگان به ویژه ایرانیان با هیجان خاصی به تماشای تک تک آثار این ویترین‌ها می‌نشینند و بر خود می‌بالند که چنین بزرگمردان و شیرزنانی ایران زمین دارد تا جایی که حتی از مدال‌های رنگین و ارزشمند خود می‌گذرند. بی‌شک به واسطه این هدایای کم‌نظیر به پیشگاه انیس النفوس(ع)، نام آنان برای همیشه در این موزه در یادها باقی می‌ماند. غنای این گنجینه مدال با افزوده شدن آثار اهدایی نام‌آوران عرصه علمی و ورزشی در سال‌های اخیر دوچندان شده است. البته مدال‌های به نمایش گذاشته تنها بخشی از انبوه مدال‌های اهدایی به مجموعه آستان قدس رضوی است. 
مهمترین ویترین گنجینه مدال حرم مطهر رضوی به نمایش مجموعه مدال‌ها و بازوبند پهلوانی زنده‌یاد جهان پهلوان غلامرضا تختی اختصاص دارد. 35 عدد از مدال‌های این قهرمان نام‌آور ایران که در مسابقات مختلف المپیک، رقابت‌های بین‌المللی، آسیایی و باشگاهی کشتی آزاد کسب شده است، طبق وصیت زنده‌یاد تختی، توسط خانواده آن مرحوم پس از انقلاب اسلامی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده که به‌طور کامل در یک ویترین به نمایش گذاشته شده است. همچنین بازوبند پهلوانی سال‌های 1335 تا 1337 ایران زنده‌یاد تختی در این ویترین مورد توجه قرار دارد.
 

نشان ارادت پهلوانان و قهرمانان ورزشی به امام رأفت و مهربانی‌(ع)


از نمایش مدال‌های جانبازان و معلولان تا کشتی‌گیران
یک ویترین این گنجینه نیز منتخبی از مدال‌ها، کاپ‌ها و کمربند قهرمانی مسابقات پارالمپیک و جهانی اهدایی جانبازان و معلولان سرافراز کشور در رشته‌هایی همچون تیراندازی، وزنه‌برداری، اسکی، دو و میدانی، پرورش اندام و پرتاب نیزه، وزنه و دیسک را به نمایش می‌گذارد. مدال‌هایی از سیدرمضان صالح‌نژاد، مهران حسین‌زاده، محسن کائیدی، یوسف شه‌ستا، محمدحسین برخواه، حسین کلهر، مرحوم بیت‌الله عباس‌پور، راضیه شیرمحمدی و... در این ویترین در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. در این ویترین، توضیحاتی نیز در خصوصی بازی‌های پارالمپیک ارائه شده است. 
یک ویترین نیز به نمایش مدال‌های رشته کشتی؛ ورزش پرطرفدار کشور که ریشه در تاریخ و سنت‌های ایرانی دارد، اختصاص یافته است. نام کشتی‌گیرانی همچون امیر توکلیان، مجید خدایی، علیرضا دبیر، حسن یزدانی، علیرضا ارجین، رضا رمضان‌زاده، عبدالرضا کارگر و... در کنار مدال‌های اهدایی این ویترین قابل مشاهده است. 
 

مدال‌های نام‌آوران رشته‌های مختلف ورزشی 
در دو ویترین بعدی، مدال‌های اهدایی نام‌آوران رشته‌های مختلف ورزشی از جمله کشتی، کاراته، جودو، تکواندو، کنگ فو و... به چشم می‌خورد. به طور مثال می‌توان از رضا سوخته‌سرایی، جبرئیل حسن اف، سیدمحمود میران، شاهین ابراهیمی، جواد محجوب، محمد امامی، رضا حبیبی، علیرضا نصر آزادانی، محسن رضایی و... نام برد. همچنین نام بانوان قهرمانی همچون فاطمه چالاکی، پریسا حیدری، اکرم عبدالملکی، مهسا صادقی و... در این گنجینه می‌درخشد. 
توپ طلایی خداداد عزیزی به عنوان بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال 1996 میلادی، توپ طلای مهدی طارمی؛ مرد سال فوتبال ایران(1395-1396)، تندیس اهدایی گروه دوچرخه‌سواران اعزامی از خطه خلیج فارس تا حریم رضوی، دانشگاه هرمزگان در سال 1385 و کمربند قهرمانی زنده‌یاد روح ا... داداشی در سال 2011 میلادی، از جمله آثار گنجینه مدال آستان قدس رضوی در این ویترین‌ها است که مورد توجه ویژه بازدیدکنندگان قرار دارد. 
شایان ذکر است، در حال حاضر گنجینه مدال آستان قدس رضوی واقع در طبقه دوم موزه رضوی در صحن کوثر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) همه روزه از ساعت 8 تا 17:45، پذیرای زائران و مجاوران است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی