پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با مریم سلیمی داور سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۷-۲۳

ضرورت بهره‌گیری از قالب‌های رسانه‌ای نوین در اشاعه فرهنگ رضوی

چند روزی به برگزاری اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) باقی نمانده است و به زودی دفتر این دوره جشنواره نیز بسته خواهد شد. در این میان، بهره‌گیری از نظرات و نگاه ویژه اعضای هیئت داوران جشنواره برای ارتقای فعالیت‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی امری ضروری به نظر می رسد.  

به گزارش آستان نیوز، بخش پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، تایپوگرافی و اینفوگرافیک، یکی از بخش‌های سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) است که داوران برجسته‌ای، بررسی آثار آن را بر عهده داشته‌اند. «مریم سلیمی»، از جمله داوران این بخش است. او دارای دکترای علوم ارتباطات و کارشناسی ارشد گرافیک و روزنامه‌نگاری است. در آستانه برگزاری اختتامیه جشنواره با دکتر سلیمی هم‌کلام شدیم که در ادامه می‌خوانید. 
 

به نظر شما سطح کیفی آثار سومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا(ع) در مقایسه با دوره‌های گذشته چگونه بود؟
امسال نسبت به دو دوره گذشته آثار بصری و گرافیکی رسیده به جشنواره از نظر کمی و کیفی از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود که خود جای خرسندی و تبریک به متولیان برگزاری این جشنواره دارد.
 

جایگاه و میزان اثربخشی رسانه در نشر فرهنگ و معارف رضوی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
لازمه موفقیت در هر اقدام و عملی که با افکار عمومی و جامعه در ارتباط است، توجه به حوزه رسانه است. درک اهمیت و قدرت رسانه و توان اثرگذاری آن و توجه به رسانه در همه برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند هر مجموعه و سازمانی را در مسیر موفقیت یاری کند.
آستان قدس رضوی با درک این مهم، نه تنها تلاش کرده تا از توان و ظرفیت رسانه در حوزه نشر فرهنگ رضوی بهره گیرد که حتی به برگزاری جشنواره ویژه رسانه با همین رویکرد همت گماشته است. بی‌تردید بهره‌گیری از ظرفیت همه رسانه‌ها از جمله رسانه‌های نوین و قالب‌های جدید و همگامی با تحولات تکنولوژیکی و همچنین استفاده از همگرایی بین پلتفرم‌های مختلف، می‌تواند به نشر معارف اسلامی از جمله فرهنگ رضوی کمک کند. به طور مثال، تلاشی که آستان قدس رضوی می‌کند تا به کمک واقعیت مجازی بین زائر و حرم مطهر پیوند ایجاد کند، نگاهی به ظرفیت‌های تکنولوژیکی با همین رویکرد است. 
بی‌شک استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و تکنولوژیکی در کنار نشر فرهنگ رضوی، پیوند بین امام رضا(ع) و حرم مطهر آن حضرت و جامعه از جمله زائران را افزایش می‌دهد. این امر مهم می‌تواند با واقعیت‌های همچون افزوده، مجازی، ترکیبی و توسعه یافته، هولوگرافی، فناوری‌های پوشیدنی یا حتی متاورس و یا رسانه‌های حاضر و آتی رخ دهد، اما در این میان، آنچه مهم است استفاده از این ظرفیت‌ها و امکانات در مسیر تحقق اهداف با توان اثرگذاری مفید و مؤثر است. در این تلاش‌ها و انتخاب‌های رسانه‌ای، تناسب بین جامعه هدف، ملاحظات نسلی و رسانه و قالب و یا پلتفرم انتخابی بسیار حائز اهمیت است. همچنین پیوند هرچه بیشتر فعالیت‌ها به خصوص فعالیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای با هوش مصنوعی از موارد مورد تأکید است. 
 

چه پیشنهادهای دیگری برای استفاده بهتر از ظرفیت رسانه در انتشار فرهنگ و معارف رضوی دارید؟
در کنار اقدامات مذکور، به روز بودن و همگام بودن با تحولات تکنولوژیکی و رسانه‌ای و لحاظ کردن ملاحظات نسلی، زمینه ارتقای سواد و مهارت‌های رسانه‌ای افراد و از جمله زائران را با این اقدامات می‌تواند فراهم کند. داشتن نگاه پیشران و جلوبرنده در فعالیت‌ها نیز به تحولات جدید در جامعه کمک می‌کند. علاوه بر بحث‌های رسانه‌ای، این مسئله در مورد بقیه فعالیت‌های جاری نیز می‌تواند صادق باشد. 
همچنین پیوند بین حوزه‌های سنتی و مدرن ارتباطی و رسانه‌ای می‌تواند جذابیت و تداوم و توسعه ارتباط و نشر را افزایش دهد و به ویژه برای نسل‌های جوان نیز کشش لازم و از سوی دیگر، پذیرندگی بیشتر ایجاد کند. بی‌شک این تلاش‌ها و رویکردها، محدود به حرم مطهر رضوی یا ایران نبوده و جهان اسلام را می‌تواند پوشش دهد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی