پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۲۳

احداث سد «گلمندره» با هدف رونق کشاورزی و مدیریت سیلاب‌های ورودی به پارک ملی گلستان

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی گفت: سد «گلمندره» واقع در شهرستان گرمه در استان خراسان شمالی، با هدف رونق کشاورزی و مدیریت سیلاب های پارک ملی گلستان توسط این شرکت در دست احداث است.

سعید عبدی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: با بهره‌برداری از این سد سالانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آب برای پوشش هزار هکتار از اراضی پایین دست جنگل گلستان تنظیم می‌شود.
او بهبود وضعیت کشاورزی در اراضی پایاب و رونق کشاورزی و اقتصاد در این منطقه را بخشی دیگر از مزیت‌های احداث سد گلمندره عنوان کرد و افزود: این سد در حال حاضر 11 درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال 1403 به کارفرما(شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی) تحویل داده شود.
 

گنجایش ذخیره‌سازی ۲۸ میلیون متر مکعب آب 
مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی درباره عملیات اجرایی این پروژه گفت: در این راستا شرکت اقداماتی از قبیل حفاری و تزریق، عملیات تکمیلی احداث بدنه سد، خاکبرداری و سنگبرداری سرریز، اجرای سازه‌های سرریز، عملیات تکمیلی راه دسترسی شامل لایه نهایی آسفالت و نصب علائم و تاسیسات مرتبط را بر عهده دارد.
او ادامه داد: اجرای تجهیزات و تاسیسات برقی، عملیات تکمیلی جاده دسترسی به تاج و احداث پل دسترسی به برج آبگیر، اجرای جزئیات تاج، تکمیل ساختمان بهره‌برداری و مانیتورینگ و همچنین عملیات تکمیلی ابزار دقیق، بخشی دیگر از اقداماتی است که شرکت مسکن و عمران قدس رضوی طبق قرارداد انجام خواهد داد.
عبدی درباره ویژگی‌ها و مشخصات سد گلمندره خاطرنشان کرد: این سد که جز مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالی به حساب می‌آید، از نوع خاکی با هسته رسی است و مخزن آن گنجایش ذخیره‌سازی ۲۸ میلیون متر مکعب آب را دارد.
 

ایجاد اشتغال برای بیش از هزار نفر
او با بیان این‌که از زمان آغاز عملیات اجرایی این پروژه برای بیش از هزار نفر اشتغال ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر 250 نفر به طور مستقیم مشغول به کار شده‌اند و به طور غیرمستقیم زمینه اشتغالزایی برای 800 نفر فراهم شده است.
عبدی درباره دشواری‌های اجرای این پروژه تصریح کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه و آب و هوای سرد کوهستانی و همچنین کوه‌های سنگی، سنگبرداری از محدوده اجرای پروژه نیاز به ماشین‌آلات و تمهیدات خاص دارد.
او ادامه داد: علاوه‌براین با توجه به دور بودن منطقه از امکانات رفاهی و فاصله زیاد با نزدیک‌ترین شهر، بکارگیری نیرو و پیمانکار با مشقت‌های زیادی همراه است.
عبدی افزود: این نکته هم قابل تامل است که با توجه به حساسیت بالا و پتانسیل ایجاد خطر در احداث سد، این پروژه به مراتب حساس‌تر از سایر پروژه‌ها است و بایستی دقت فراوانی در کار انجام شود.
 

امکان بهره‌برداری از هزار هکتار زمین کشاورزی
او بهره‌برداری از هزار هکتار زمین کشاورزی پایین دست را یکی از دستاوردهای احداث سد گلمندره در شهرستان گرمه دانست و گفت: این سد علاوه‌بر نقشی که در جلوگیری از سیلاب‌های مخرب جنگل گلستان و مسیر جاده گرگان به بجنورد دارد، حق آبه محیط زیست را تامین می‌کند.
او ادامه داد: در سال‌های 1380 و 1381 سیلاب‌های زیادی در این منطقه جاری شد که با تخریب زیرساخت‌ها، تلفات مالی و جانی بسیاری را بر جا گذاشت، همین امر باعث شد تا دولت برای کنترل سیلاب‌ها تصمیم به احداث سد مذکور بگیرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی