پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

دبیر بخش رسانه‌های صوتی و تصویری سومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع):
۱۴۰۲-۰۷-۲۴

حوزه و دانشگاه باید در نظریه‌پردازی تولیدات رسانه‌ای رضوی مشارکت کنند

دبیر بخش رسانه‌های صوتی و تصویری سومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) معتقد است نیازمند نظریه‌پردازی در زمینه تولیدات رسانه‌ای رضوی هستیم و حوزه و دانشگاه باید در تدوین آن مشارکت کنند.

به گزارش آستان نیوز، یکی از بخش‌های مهم و شاید گسترده‌ترین بخش سومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، بخش رسانه‌های صوتی و تصویری بود که فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی، مستند، نماهنگ، پویانمایی و موشن‌گرافیک، فیلمنامه، ایده و طرح تولیدات رادیویی و تلویزیونی را در بر می‌گرفت. در آستانه اختتامیه سومین دوره جشنواره، با عبدالکریم خیامی، دبیر این بخش گفت‌وگویی داشته‌ایم و از او درباره کلیت جشنواره و سطح کمی و کیفی آثار این دوره پرسیده‌ایم.
 

تولیدات و آثار ارسالی به جشنواره امسال را در مقایسه با دو دوره قبل، به لحاظ کمی و کیفی چگونه و در چه سطحی ارزیابی می‌کنید؟

درباره بخش‌ برنامه‌های صوتی و تصویری حکم واحدی نمی‌توانیم بدهیم، زیرا در قالب‌های گوناگون شرایط مختلفی داریم. در مجموع کمیت آثار روند روبه‌رشدی داشته، اما به لحاظ کیفیت، شاهد فراز و نشیب‌هایی بودیم. در بخش‌هایی مثل فیلم کوتاه، آثار امیدوارکننده‌ای داریم و مستند که آثار خوبی به دست ما رسیده است. در بخش برنامه تلویزیونی، نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشتیم و کماکان اعتقاد داوران این بود که به رغم افزایش امکانات و حمایت‌ها، همچنان به لحاظ نوآوری، خلاقیت و ایده‌پردازی، چه در محتوا و چه در شکل و فرم کماکان دچار ضعف هستیم. در بخش نماهنگ نیز درمجموع مقداری دچار افت آثار هستیم وهرچند کیفیت اثر برتر امسال از آثار برگزیده دوره‌های گذشته بالاتر بود، اما کیفیت مجموع آثار به‌طور میانگین پایین‌تر از قبل است. ضمن آنکه توجه‌ها از قالب جذاب نماهنگ خارج شده و به سمت سرود‌خوانی رفته بود.
نکته مهمی که نباید از آن غافل کرد همکاری آستان قدس رضوی با جامعه هنری و جامعه رسانه‌ای، در بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که نسبت به دوره‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و این فوق‌العاده است و می‌تواند کمک بسیار زیادی به پیشروی در این مسیر بکند.
 

از نگاه شما آیا آثار سومین دوره از جشنواره، توانایی تبیین هنری جایگاه معنوی و اثرگذار خود برای تبیین فرهنگ رضوی را به دست آورده است؟ 
مهمترین مزیت این جشنواره، کشف فرصت‌ها و نقاط ضعف و قوت است. ما پس از ۳ سال برگزاری جشنواره، اکنون اطلاعات و اشراف بسیار خوبی بر کمیت و کیفیت آثار رسانه‌ای این حوزه داریم. الان عقب‌ماندگی‌ها و پیشرفت‌ها را خوب می‌شناسیم و این دستاورد بزرگی است. در حالت کلی هم باید گفت، امام رضا(ع) و حرم رضوی، یک فرارسانه است که اساسا آوردن آن در قالب‌های خبری، صوتی‌تصویری و گرافیکی ناشدنی است اما امیدواریم با جشنواره‌ای که پایه‌گذاری شده، سال به سال شاهد آثار فاخرتری در این عرصه باشیم.
 

آیا جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در سومین دوره برگزاری به اهدافی که برای خود طراحی و تدوین کرده، رسیده است؟ و آیا اهالی رسانه دین خود به امام رضا(ع) را ادا کرده‌اند؟
در کل ما در قبال آستان قدس رضوی و حریم مقدس امام رضا (ع) شرمنده‌ایم. این اعتقاد شخصی بنده است که ما اهالی رسانه و صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران تا برنامه‌سازان و هنرمندان به رغم همه تلاش‌های فوق‌العاده زیاد و پیشرفت‌های شگفت‌آوری که در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته‌ایم، کماکان شرمنده ساحت مقدس امام هشتم هستیم.
البته مسیر انتخاب شده، مسیر درست و روبه‌جلویی است اما در بکارگیری نتایج داوری‌ها، در سیاست‌گذاری‌ها و تولیدات رسانه‌ای ضعف داریم و باید آن را رفع کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی