پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به مناسبت روز تربیت تربیت بدنی و ورزش؛
۱۴۰۲-۰۷-۲۵

مصاحبه‌های تاریخ شفاهی ورزش خراسان موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد

یکصد و هشتاد و چهارمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در آستانه روز تربیت بدنی و ورزش به رونمایی از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی ورزش خراسان اختصاص یافت.

به گزارش آستان نیوز، در این مراسم که در محل موزه ورزش موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی برگزار شد، رضا امین‌زاده مدیر عامل این موسسه طی سخنانی ضمن اشاره به گذشته مجموعه تربیت بدنی و روند رو به رشد آن در سال‌های گذشته با سرمایه گذاری عظیم، تصریح کرد: این مجموعه سرمایه بزرگی است که انتظار می‌رود از آن به خوبی بهره‌برداری شود. 
وی با اشاره به سخنی از امام راحل که فرمودند در همه ابعاد وجودی انسان ورزش کنید، هفته تربیت بدنی را فرصتی برای نگاه به حوزه ورزش دانست تا بعد جسمانی، حرکتی، شناختی و عاطفی انسان را درگیر فرایند فعالیت‌های ورزشی کرد. 
امین‌زاده، هنر حوزه ورزش را این گونه توصیف کرد: تربیت بدنی می‌تواند از طریق بعد جسمی و حرکتی، بعد شناختی و عاطفی انسان را گسترش دهد. 
وی در ادامه به توصیف مجموعه 11 هکتاری موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی پرداخت که روزانه بیش از 5 هزار نفر از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. 
 

برای خدمت به خلق باید قدرت داشت
حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هدف نهایی ورزش را خدمت به خلق خواند و گفت: برای این خدمت افراد باید توانمندی‌های جسمی خود را بالا ببرند. 
وی تاکید کرد: زمانی که ورزش با آموزه‌های اخلاق اسلامی همراه شد، نتیجه آن تربیت بزرگانی در ورزش همچون جهان پهلوان تختی خواهد بود. 
حسینی، با بیان اینکه مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی برای تربیت انسان ساخته شده، اظهار کرد: در این مسیر تمام بخش‌های آستان قدس رضوی باید به صورت پازل کنار هم قرار گیرند تا مسیر دستیابی به این هدف را ایجاد کنند. 
 

ایجاد گروه‌های ورزشی در مساجد فرصتی برای جذب جوانان
محسن ترکی، ناظر و داور بین‌المللی فوتبال که مهمان این برنامه بود نیز طی سخنانی، ایجاد گروه‌های ورزشی در مساجد را یکی از راه‌های جذب جوانان عنوان کرد. 
وی که تا کنون بیش از 130 بازی بین‌المللی را در دنیا قضاوت کرده است، یکی از افتخارات خود را قضاورت دو تیم منتخب کربلا و خراسان بزرگ در مراسم افتتاحیه زمین چمن ورزشگاه آستان قدس رضوی خواند و افزود: این مجموعه یکی از افتخارات ورزشی شهر مشهد به شمار می‌رود.  
ترکی، تربیت از راه بدن را یکی از مفاهیم تربیت بدنی خواند و افزود: ورزش‌های حرفه‌ای با مشقات بسیاری همراه است که نوعی آموزه اخلاقی برای مبارزه با نفس و بالا بردن تحمل برای دستیابی به پیروزی است.
 

مصاحبه‌های تاریخ شفاهی ورزش خراسان موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد


مصاحبه با 123 نفر از ورزشکاران پیشکسوت خراسان
محمد نظرزاده کارشناس تاریخ شفاهی اداره اسناد، در ادامه مراسم به توضیحاتی پیرامون تاریخ شفاهی ورزش خراسان پرداخت. 
وی گفت: بخش تاریخ شفاهی آستان قدس رضوی از ابتدای تاسیس در اواخر سال 1377 تا کنون با هدف ثبت و ضبط اطلاعات، تجربیات و خاطرات افراد در خصوص تاریخ شفاهی ورزش، انجام مصاحبه با این اشخاص را در دستور کار خود قرار داد. 
نظرزاده،«تاریخ شفاهی ورزش مشهد»، «تاریخ شفاهی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای» و «فوتبال خراسان» را سه حوزه کاری در مصاحبه تاریخ شفاهی خواند. 
وی ادامه داد: به لحاظ آماری در طرح «تاریخ شفاهی ورزش مشهد» با 62 نفر 90 جلسه به مدت 110 ساعت مصاحبه شد و در پروژه «تاریخ شفاهی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای» نیز 41 نفر در 55 جلسه به مدت 60 ساعت مورد مصاحبه قرار  گرفتند. 
نظرزاده همچنین به مصاحبه با 20 نفر طی 28 جلسه به مدت 30 ساعت در خصوص «تاریخ شفاهی فوتبال خراسان» اشاره کرد و گفت: در مجموع با 123 نفر طی 173 جلسه به مدت 200 ساعت با موضوع ورزش در مرکز اسناد آستان قدس رضوی مصاحبه به عمل آمده است. 
وی ادامه داد: در این مدت حدود 450 قطعه عکس و 150 برگ سند تاریخی از مصاحبه شوندگان ورزشکار دریافت شد که پس از اسکن و مراحل آماده سازی در حال حاضر در بخش اسناد نگهداری می‌شود. 
این کارشناس از محمد تقی جعفریان(رئیس تربیت بدنی خراسان)، هادی عامل(گزارشگر کشتی)، علی باغبانباشی (دو و میدانی)، سهراب سراب (زیبایی اندام)، قاسم خالدی(وزنه برداری)، حمزه وحدت(کشتی)، ایرج شیبانی(بسکتبال) به عنوان برخی از مصاحبه شوندگان پروژه ورزش یاد کرد و از حشمت مهاجرانی، اکبر میثاقیان، مهدی قیاسی، قاسم زردکانلو، اسماعیل شجیع، جهانگیر زنده دل، حسین طهرانی و سعید جوشش به عنوان افرادی نام برد که در پروژه فوتبال خراسان از ایشان مصاحبه به عمل آمده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی