پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۲۸

نشست هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان برگزار شد

کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) گفت: می توان كودكان را از طريق بازي و سرگرمي، نمايش فيلم و گفت‌و گو به طور غيرمستقيم  با مباحث فلسفه اسلامی آشنا کرد. 

 به گزارش آستان‌نیوز، محبوبه اسپیدکار، کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  در نشست هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، روز پنج شنبه ۲۷ مهر با حضور استادان فلسفه اسلامی متخصصان عرصه ادبیات داستانی و کارشناسان تعلیم و تربیت در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: براساس مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در کانون و پروش فکری کودکان و نوجوان می‌توان مباحث فلسفی را در دو شکل به کودکان و نوجوان آموزش داد. آموزش برای کودکان در سطح تفکر فلسفی یکی از این روش‌ها است که در این روش به شکل عمومی کودکان می‌توانند تفکر فلسفی را یاد بگیرند و در این زمینه می‌توان تولیداتی با محتوای فلسفه اسلامی به شکل کتاب‌، انیمیشن و حتی تولیدات هنری به سبک کتاب‌های «دنیای سوفی» و «گفت وگو با دخترم درباره فلسفه‌ »  نوشته روژه‌پل درووا تولید کنیم که در آن‌ها تاریخ فلسفه به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان شرح داده می‌شود.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی در روند آموزش مباحث فلسفی به کودکان در آموزش وپرورش تصریح کرد: براساس تجربیات کسب شده در این سال‌ها زمانی که فلسفه اسلامی وارد محتوای درسی می‌شود اگر مربیان به فلسفه اسلامی مسلط نباشند، روند آموزش مباحث فلسفی به کودکان با مشکلات متعددی مواجه شود و از مسیر آموزشی تعیین شده منحرف می‌شود. هم چنین گاهی اوقات از وقتی فلسفه اسلامی برای کودکان صحبت می‌کنیم با طیف عامی که مواضع  انتقادی دارند مواجه می‌شویم که این امر یک بازخورد ایستایی ایجاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که فرایند آموزش مباحث فلسفی به کودکان با موفقیت دنبال شود.
اسپیدکار تصریح کرد: اگر ما براساس تفکرات فلسفی، پرسشگری و مهارت‌های به چالش کشیدن آراء خود و دیگران را به کودکان آموزش نداده باشیم و به یکباره فلسفه اسلامی را به مباحث آموزشی درسی وارد کنیم سبب می‌شود اطلاعاتی به کودکان آموزش داده شود که آنان را از مسیر آموزش خارج ‌کند. براین اساس تولید کتاب فلسفی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سمت کتاب‌های سرگرمی و کتاب کار به روش پرورش تفکری فلسفی تغییر دادیم.
کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به انتشار مجموعه 4 جلدی کتاب کاوشگری و پژوهش برای کودکان و نوجوانان اظهار کرد : این کتاب‌ها با عنوان «کشف‌های کوچک، لذت‌های بزرگ»، «می‌خواهم بدانم»، «لحظه‌های یافتن»، «کاوش و بینش»  در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است که در این اثر مولفان در هر کتاب به تفکیک به ارائه روش‌های کاوشگری و پژوهش در کلاس درس به کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۴ ساله می‌پردازند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی