پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست هم‌اندیشی فلسفه برای کودکان تاکید شد؛
۱۴۰۲-۰۷-۲۸

فلسفه اسلامی برای کودک، مبنای تعلیم و تربیت است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در نشست هم اندیشی فلسفه برای کودکان تاکید کرد: فلسفه اسلامی برای کودکان مبنای تعلیم و تربیت است.

به گزارش  آستان‌نیوز، نشست هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، روز پنج شنبه ۲۷ مهر با حضور استادان فلسفه اسلامی متخصصان عرصه ادبیات داستانی و کارشناسان تعلیم و تربیت در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در این با تاکید بر اینکه اهمیت راهبردی تفکر  و تعقل به ویژه در عرصه تعلیم و تربیت کشور بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: آموزش فلسفه اسلامی به کودکان یکی از مباحث مورد تاکید مقام معظم رهبری است امیدواریم این گونه جلسات هم اندیشی بتواند لبیکی بر فرمایشات ایشان باشد. 
وی با بیان اینکه در حوزه فلسفه اسلامی کودکان تاکنون کارهای مختلفی انجام شده ولی به طور منسجم و مستمر ادامه نداشته است، افزود: امیدواریم این اقدام مستمر و منسجم باشد. انتظار داریم خروجی این جلسه هم اندیشی تبدیل به  ارائه راهکاری عملیاتی در حوزه فلسفه اسلامی برای کودک شود.
علامتی به تفاوت‌های بین فلسفه برای کودک و فلسفه اسلامی برای کودک اشاره کرد و افزود: نگاه ما در فلسفه اسلامی کودک نباید فقط در حوزه تولید کتاب یا کار با کودک باشد؛ بلکه باید راهکار عملیاتی اتخاذ شود که مبنایی برای راهبری تعلیم و تربیت خصوصا کار با کودک و نوجوان باشد، این مهم نیازمند استمرار و پیگیری در این حوزه است. 
 آموزش فلسفه اسلامی به کودکان مقدمه‌ای برای تمدن سازی اسلامی است
دکتر محمد تقی موحد ابطحی، دبیر علمی نشست هم اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان نیز گفت: تمدن اسلامی یکی از موارد بسیار پر اهمیت از منظر  مقام معظم رهبری است تمدن اسلامی با دو عرصه اندیشه و عقلانیت اسلامی باید پیش رود در  جنبه عقلانیت اسلامی، امتداد فلسفه اسلامی بسیار مهم است . متاسفانه فلسفه غرب در تمامی شاخه‌ها از فرهنگ، سیاست، هنر و علم ورود  پیدا کرده؛ در حالی که فلسفه اسلامی در عرصه انتزاعیات باقی مانده است. اقدامات مختلفی در این زمینه انجام شده ، یکی از اقدامات این عرصه توسط پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی با عنوان پژوهش  فلسفه اسلامی چگونه می تواند امتداد پیدا کند در حال انجام است. ما در این عرصه با چالش‌های بسیاری روبه رو هستیم استادان بزرگی در کشور هستند که به اشکال و با مبانی مختلف  اعتقادی به امتداد فلسفه اسلامی نیستند  و در زمینه راهکارهای آن هم نظرات مختلفی وجود دارد.
ابطحی ادامه داد: امتداد فلسفه اسلامی  که مورد تاکید رهبری است یکی از روش‌های آن آموزش فلسفه اسلامی به کودکان است .اگر استادان و پژوهشگران فلسفه اسلامی طریق امتداد فلسفه اسلامی را در شاخه‌های مختلف مطرح کنند؛ ولی این مباحث از سنین کودکی و نوجوان به آنان افراد آموزش داده نشود، عملا در یک سطح و لایه متوقف می‌شود. اما اگر این فلسفه اسلامی به کودکان آموزش داده شود حتی کسانی که در بزرگسالی وارد عرصه فلسفه نمی شوند به صورت ناخودآگاه  آموزش اندیشه و فلسفه اسلامی در رفتار آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. از این منظر باید آموزش فلسفه اسلامی به کودکان را در یک سطح کلان مقدمه‌ای برای تمدن سازی اسلامی در نظر بگیریم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی