پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۲-۰۸-۰۱

نشست علمی «تاملی در برخی از کتیبه های فارسی آناتولی و فرارود» برگزار شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی «تاملی در برخی از کتیبه‌های فارسی آناتولی و فرارود» برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، در این نشست که صبح امروز 30 مهرماه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، با نشان دادن محوریت و مرکزیت زبان فارسی در دوره‌های مختلف تاریخی، به نقش آن در زایش فرهنگی-هنری و تاثیر ادبیات فارسی  بر آثار تاریخی دوره‌های سلجوقی، تیموری و عثمانی در سرزمین‌های امپراطوری عثمانی از یک سو و فرا رود در آسیای میانه از سوی دیگر  پرداخته شد و الگوهای صادر شده ادبی را در عرصه‌های کاشی‌کاری، کتیبه‌نویسی و خطاطی با نمونه‌های موجود از کتیبه‌های فارسی در آناتولی و فرا رود تطبیق داده شد.
پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این نشست با بیان اینکه هنر خوشنویسی اسلامی، هنری اصیل و کهن است که ریشه در فرهنگ اسلامی داشته و پیشینۀ آن به صدر اسلام می‌رسد، گفت: این هنر شریف طی سده‌ها توسط هنرمندان مختلف در دوره‌های زمانی گوناگون و در گسترۀ جغرافیای فرهنگی جهان اسلام رشد یافته و به اوج خود رسیده است. در این میان، ایرانیان و ترکان عثمانی، بیشترین سهم را در ایجاد و گسترش این هنر داشته‌اند.
محمدرضا محمدی نجات،تصریح کرد:پیشینۀ خوشنویسی در ایران به سده‌های نخست هجری بازمی‌گردد در حالی که در ترکیه، خوشنویسی پنج شش سده بیشتر قدمت ندارد و آنچه پیش از استیلای عثمانیان بر آناتولی موجود است، متعلق به دورۀ سلجوقیان است که بر قلمروی بزرگی از چین تا آناتولی سلطه داشتند. 
این نویسنده ومستندسازافزود: بسیاری از بزرگان و اساتید سلف هنر خوشنویسی همچون ابن‌مقله بیضاوی (درگذشته 940 میلادی) که نخستین بنیان‌گذار خطوط شش‌گانه و قاعده‌مند کردن آنهاست- اصلیت ایرانی دارند و بنابراین سهم ایرانیان در این قسمت بسیار برجسته و بزرگ است. خطوط تعلیق، نستعلیق و شکسته‌نستعلیق که از زیباترین خطوط اسلامی هستند، ابداع تفکر خلاق و اندیشۀ هنر ایرانیان است.
این پژوهشگر ادامه داد: در اصل، ترکان خوشنویسی را از ایرانیان فراگرفتند و آن را با لهجۀ اقلیم خود درآمیخته و به شیوۀ جدید نوشتند.از دیگر سو نمی‌توان بر نقش هنرمندان و خوشنویسان ایرانی در دلارهای تیموری و عثمانی چشم بست و از تاثیر آنان در انتقال فرهنگ و هنر ایرانی و ارزش های اسلامی غافل شد.به عنوان مثال کتیبه‌های فارسی شهر سبز که کاخ تیمور گورکانی را در خود جای داده است گواهی بر این مدعا می تواند باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی