پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نذرهایی به نیت تعلیم و تربیت
۱۴۰۲-۰۸-۰۱

نذرهایی به نیت تعلیم و تربیت

نیات خداپسندانه و حمایتی دختران و پسران دانش آموز در مدارس امام رضا(ع) با اهداف رشددهنده آموزشی و تربیتی در قالب انواع نذورات سروسامان پیدا می‌کند. گوشه‌ای از انواع نذورات دانش آموزی را در این گزارش مرور می کنیم. 

به گزارش آستان نیوز ، یکی از رایج‌ترین انواع نذر، نذر مبالغی جهت تهیه غذا یا لوازم مورد نیاز اقشار کم بضاعت است. این نذر به کرات و مناسبت‌های مختلف در واحدهای مختلف مدارس امام رضا(ع) به اجرا در آمده است. دبیرستان امام رضا(ع) واحد۱۰ با مشارکت بنیاد کرامت رضوی و جمع آوری کمک‌های خداپسندانه از جمعی از نیکوکاران و نیز تامین بخشی از هزینه‌ها توسط مدرسه، اقدام به تهیه و توزیع 15 بسته معیشتی جهت کمک به خانواده‌ دانش آموزان کم برخوردار این آموزشگاه کرد. این طرح حمایتی که هر ساله در واحد 10 و به نیت همدلی و بهره‌مندی بیشتر دانش آموزان کم بضاعت این واحد انجام می‌شود، امسال با تهیه 15 بسته به ارزش 250 هزار تومان اجرا شد. علاوه بر این، بخشی از کمک‌های خیرین، جهت تهیه 15 بسته دیگر به منظور دستگیری از خانواده‌های کم‎بضاعت تبادکان صرف شد. 
در اقدام دیگری از این دست، پسران دانش آموز دبیرستان امام رضا(ع) واحد چناران با هدایت مدیر و مربیان مدرسه در حرکتی همدلانه مانند سال‌های قبل، با تأسی از رأفت امام رئوف و سخاوت همشهریان خود، دست به جمع آوری کمک‌های خیرخواهانه و تهیه ۳۰ بسته کامل اقلام معیشتی و فرهنگی به ارزش ۲۰ میلیون تومان زدند و در شب عید نوروز و روزهای ماه رمضان با دستگیری از خانواده‌های نیازمند، لبخند را به لب همشهریان خود نشاندند.
در حرکت دیگری، همزمان با شهادت حضرت رقیه(س) در مراسمی سوگواری با حضور دختران دبیرستان امام رضا(ع) واحد7 ضمن گستردن سفره پر برکت حضرت رقیه(س) به همت بانیان و خیران، دانش آموزان به نیت خانم رقیه(ع) با اهدای ۴۱ عروسک و اسباب بازی به کودکان مناطق محروم در قالب پویش «نذر رقیه خاتون» شرکت کردند و سپس هدایای کودکانه خود را در مراسمی به کودکان حاشیه شهر تقدیم کردند. 
 

نذر فرهنگی 
ابتدایی دخترانه امام رضا(ع) واحد 5و17 با تدارک پویشی فرهنگی در ایام هفته کتاب و کتابخوانی، تلاش کردند که فرهنگ مطالعه و دانایی را به همه ایام سال دانش آموزان تسری دهند. با ترتیب دادن پویش «نذر دانایی؛ نذر کتاب»، جمع زیادی از دختران مدرسه در این نذر فرهنگی مشارکت کردند و ۶۲ کتاب در مضامین مختلف داستانی، علمی، آموزشی و تعدادی کتاب مرجع جمع‌آوری و جهت استفاده ۱۶۰ دانش آموز مدرسه‌ای در روستاهای حاشیه شهر مشهد به آنها اهدا شد. 
در اقدامی مشابه، متوسطه دوره اول پسرانه امام رضا(ع) واحد3 در قالب پویش «نذر کتاب» با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین دانش آموزان موفق شد 170 جلد کتاب از بین دانش آموزان آموزشگاه جهت اهدا به مدرسه‌ای کم بضاعت در حاشیه شهر جمع‌آوری کرد تا کتابخانه این مدرسه تا تکمیل شود. 

 
نذرهایی در عرصه‌های اجتماعی و عمرانی
برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم و حاشیه شهر از جمله بازسازی مسجد حضرت زهرا(س) در منطقه دانش آموز مشهد به دست پسران دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) واحد14 و نیز کمک به بازسازی منزلِ در حال تخریب یک مادر سرپرست خانوار در یکی از روستاهای پیرامونی شهر مشهد توسط دختران دانش آموز متوسطه واحد6 مصادیقی از تحقق این عرصه نذر در مدارس امام رضا(ع) هستند.
 

مشارکت در نیت‌های معنوی
نذر با اهداف برآورده شدن نیت‌های معنوی نیز در مدارس امام رضا(ع) به اشکال مختلف انجام می‌شود. مشارکت دانش آموزان دبیرستان دخترانه امام رضا(ع) واحد12 در ختم 14 هزار صلوات و قرائت 10 هزار سوره مبارکه نصر به‌نیت پیروزی ملت فلسطین و جبهه مقاومت، مصداقی در این راستا است. 
همچنین در حاشیه ایستگاه صلواتی موکب مدارس امام رضا(ع) در دهه آخر ماه صفر، دانش آموزان با شرکت در پویش «نذری به عشق مادر سادات» به‌نیت شادی حضرت زهرا(س) در قرائت جمعی قرآن کریم مشارکت نشان دادند.   
 

نذر جهت توسعه زیارت
به همت بنیاد فرهنگی رضوی در آستانه دهه آخر صفر، پویش «نذر قدم‎های زائر» با هدف جمع آوری نذورات جهت خدمت‌رسانی شایسته‌تر از زائران پیاده دهه آخر صفر مشهدالرضا(ع) انجام شد که نذورات مردمی و دانش آموزی جمع آوری شده در محل مواکب مدارس امام رضا(ع) واقع در خیابان آیت الله طبسی و نیز موکب استقبال از زائران پیاده دبیرستان امام رضا(ع) در مسیر چناران به مشهد جهت پذیرایی و اسکان زائران در مدرسه امام رضا(ع) واحد15 هزینه شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی