پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۰۲

آغاز کشت محصولات پاییزه در شرکت کشاورزی رضوی

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی از آغاز کشت محصولات پاییزه در این مجموعه خبر داد و گفت: امسال حدود ۴۴۹۰ هکتار به کشت محصولات پاییزه اختصاص داده خواهد شد.

محمدباقر قناد طوسی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در سال زراعی جاری محصولات گندم، جو، کلزا، زیره و تریتیکاله در الگوی کشت پاییزه قرار گرفته‌اند که بیشترین مساحت با اختلاف بسیار مربوط به محصول استراتژیک گندم است.
او ادامه داد: در این راستا از بذرهایی استفاده می‌شود که اصلاح شده، دارای عملکرد بالا با میزان آب مصرفی پایین و همچنین متناسب با منابع آب و خاک هر منطقه باشد.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی افزود: کشت محصولات پاییزه به تازگی آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا آبان ماه به طول بی‌انجامد.
او درباره روش آبیاری این اراضی خاطرنشان کرد: این اراضی به روش تحت فشار قطره‌ای بارانی سنترپیوت و سنترلینیر و همچنین سیستم زیرسطحی آبیاری خواهد شد.
قناد طوسی ادامه داد: در تلاش هستیم با انجام اقداماتی همچون اصلاح خاک به روش کشت مستقیم، بهره‌گیری از ارقام هیبرید و اصلاح شده، افزایش مواد آلی خاک با استفاده از کودهای حیوانی و نیز بکارگیری سیستم‌های آبیاری تحت فشار، راندمان تولید در هکتار را افزایش دهیم.
 

اصلاح الگوی کشت محصولات 
او با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی اظهار کرد: با وجود این‌که الگوی اصلی کشت شرکت کشاورزی رضوی، محصول استراتژیک گندم است اما در راستای اصلاح الگوی کشت و با توجه به محدودیت منابع آبی، تولید محصولات کم آب بر و حتی دارویی در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است. 
قناد طوسی ادامه داد: به عنوان مثال کاهش منابع آبی در شهرستان تربت حیدریه باعث شده است این واحد به سمت کشت زیره برود یا سازمان کشاورزی و موقوفات جنوب خراسان به عنوان یکی دیگر از واحد‌های زیرمجموعه این شرکت به دلیل شور بودن منابع آبی در اختیار، توسعه کشت باغات پسته در دستور کار خود قرار داده است.
او کشت و صنعت اسفراین را یکی از تولیدکنندگان ارقام جو در کشور عنوان کرد و افزود: همین ظرفیت باعث شده است تا این واحد بر کشت جو متمرکز شود.
قناد طوسی ادامه داد: در واحد کشت و صنعت انابد هم با توجه به شرایط اقلیمی و مساعد بودن منطقه برای کشت پنبه و همچنین استقرار کارخانجات دلینته پنبه با مدیریت شرکت کشاورزی رضوی، کشت این محصول نسبت به سایر محصولات بیشتر مورد توجه است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی