پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۰۳

بررسی تحولات اخیر فلسطین از منظر آیات قرآنی در دبیرستان معارف اسلامی امام رضا(ع)

نشست تفسیر موضوعی قرآن کریم با محوریت «تحولات اخیر فلسطین؛ منع مؤمنین از پذیرش ولایت یهود و نصاری» با ارائه دکتر صادق علمی استاد دانشگاه فردوسی مشهد امروز چهارشنبه 3 آبان در دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) واحد14 برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، صادق علمی در این نشست با قرائت آیاتی از قرآن کریم با مقدمه «یا أیها الذین آمنوا»، ضمن قرائت آیه 51 سوره مائده ابراز کرد: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، یهودیان و مسیحیان را ولی امر خود نگیرید.» اما منظور از این‌گونه ولایت چیست؟
وی در ادامه با ذکر آیات بعدی از این سوره، ابعاد این سوال را تشریح کرد: خداود متعال در آیات بعدی می‌فرمایند که این دو دسته ادیان همفکر یکدیگر هستند. هر کس ولایت آنها را بپذیرد، از نگاه خدا مانند آنهاست. 
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در آیات بعدی خداوند متعال می‌فرماید؛ یک گروه از شما مؤمنین کسانی هستند که دل در گروی یهود و نصاری دارند و در دل‌شان مرضِ نفاق، گرایش، سازش و پذیرش شرایط آنها وجود دارد. دلیل این گرایش آنها، ترس از آسیب رساندن یهودیان و مسیحیان است. لذا روشن می‌شود که یک دلیل غرب زدگی گروهی از مسلمین واهمه از خطرات احتمالی جبهه یهودیان صهیونیست و مسیحیان آمریکایی است. 
وی ادامه داد: مطابق آیات بعدی، این گروه از مؤمنان غافل‌اند از پیروزی و یا هر اتفاقی که ممکن است خداوند متعال بدون پیش بینی رقم بزند و سپس آنها با آن وابستگی‌ها و ترسی که در دل پنهان داشتند، رسوا و نادم شوند. 
او در ادامه خطاب به دانش آموزان مدرسه علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) به عنوان گروهی از مؤمنین توضیح داد: در متن قرآن کریم تصریح شده؛ یکی از خطراتی که همیشه ادیان الهی و انقلاب‌های عالم را تهدید می‌کند، ارتداد است. این خطر در کمین همه مؤمنان است. ببینید چه تعداد از فرزندان پیامبران و آیات الهی مرتد شدند. 
اگر کسی از شما از دین برگردد،  این گروه وقتی به گناه و انحراف دست می‌زنند، جبر زمانه را بهانه می‌کنند و همه را جز خودشان مقصر می‌دانند. در مقابل، انسان‌های الهی به هر مشقتی، دست به کاری در مسیر ایمان می‌زنند مثلا قرآن حفظ می‎کنند، انقلابی را به پیروزی می‌رسانند؛ از سختی‌ها گلایه‌مند نیستند، همه موفقیت‌ها را از لطف و فضل الهی می‌دانند.  
اما خداوند متعال خطاب به مؤمنان صدر اسلام خبر داده که اگر شما از دین برگردید، خداوند در آخر الزمان مؤمنینی می‌آورد که قدر این دین را می‌دانند و به هر قیمت از آن پاسداری و در راه آن فداکاری می‌کنند. 
علمی با طرح این سوال که «آن مؤمنان چه ویژگی‌هایی دارند؟» از منظر آیات قرآنی در مقام پاسخ برآمد و گفت: اول اینکه «خداوند این قوم را دوست دارد و آن قوم نیز خداوند را دوست دارند.» 
مانند سردار شهید سلیمانی که در محضر خدا می‌گفت: «خدایا من را بپذیر، چقدر منتظر شهادت باشم!» چه عشق بازی با خدا از رزمندگان هم‌سن و سال شما در جبهه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس دیدیم. دومین ویژگی آن‌ها خوش برخورد، نرم‌خو و مهربان هستند. 
وقتی این آیه نازل شد، پیامبر خدا(ص) روی شانه سلمان زدند و فرمودند: «آن قوم آخر الزمانی از قوم سلمان هستند.» قومی که می‌آیند و تحت امر ولی فقیه زمانه، مقابل ظلم و فساد و جنایات یهودیت صهیونیست می‌ایستند و در راه خدا از هیچ فداکاری و از جان گذشتگی دریغ نمی‌کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی