پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۰۴

آغاز رسمی فعالیت کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته

با هدف تقویت جایگاه نوآوری و فناوری در شرکت‌های فنی و مهندسی و ایجاد ارتباط بیشتر و موثر میان استارتاپ‌ها با شرکت‌ها و صنایع بزرگ، کمیته «استارتاپ‌‌ها و صنایع پیشرفته» کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

به گزارش آستان نیوز، نخستین جلسه کمیته استارتاپ‌‌ها و صنایع پیشرفته با حضور فعالان عرصه نوآوری و فناوری و مقامات دولتی و به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار و خط‌ مشی و اهداف کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته مشخص شد.
رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ابتدای این جلسه، حضور فعالان عرصه نوآوری در این کمیته را اتفاقی ارزشمند خواند و گفت: علی رغم شرایط نامناسب فعلی اقتصاد جامعه به ویژه در بخش خصوصی، تشکیل چنین کمیته‌ای با حضور چنین افرادی، قطعا می‌تواند اتفاقات خوب و موثری را رقم بزند چراکه این افراد از مهره‌های اصلی و موثر در حوزه کارآفرینی، استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته هستند.
محسن خنداندل اظهار کرد: نرخ فزاینده تورم، بیکاری و رکود موجود در چرخه‌های تولید و خدمات فنی و مهندسی، مبیّن این شرایط نامساعد است اما باید تلاش کنیم و با استفاده از حضور ارزشمند افراد حاضر در این جلسه در راستای رشد و توسعه و ایفای نقش موثر در حوزه تخصصی خود گام برداریم.
 

لزوم ارتباط موثر استارتاپ‌ها با اکوسیستم نوآوری
رئیس کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته نیز در ادامه تشریح کرد: یکی از مسائل شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی علی‌رغم ظرفیت‌های موجود، عدم ارتباط موثر با اکوسیستم نوآوری و استارتاپی استان است. متاسفانه این شرکت‌ها اطلاع چندانی از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند. 
مجتبی بهنام تقدسی ادامه داد: از طرفی شرکت‌های استارتاپی هم نسبت به نیاز شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و عمرانی آگاهی لازم را ندارند. از همین رو تصمیم بر این شد کمیته‌ای با عنوان «استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته» ذیل کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی ایجاد و ارتباط پررنگی را بین این دو گروه برقرار کنیم.
او افزود: با توجه به مخاطب خاص این کمیته یعنی شرکت‌های فنی، مهندسی، عمرانی و مشاوره‌ای و همچنین اکوسیستم نوآوری شهر به عنوان جامعه هدف آن، موازی‌کاری با سایر تشکل‌های فعال در حوزه دانش‌بنیانی و نوآوری نداشته و در یک مسیر معین قدم برمی‌دارد.
 

استفاده از توان بخش خصوصی برای حل مسائل موجود
رییس کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته با اشاره به توانمندی بخش خصوصی در حل مسائل موجود خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات موجود، نمی‌توان منتظر اقدامات بخش دولتی ماند بلکه بخش خصوصی می‌تواند با ایجاد شناخت نسبت به تمام ظرفیت‌های داخلی موجود و بهره‌مندی از آن‌ها، بسیاری از مسائل را حل کند. 
او ادامه داد: البته در مواردی که نیاز به اصلاح ماده قانونی باشد حتما پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد اما منوط کردن تمام اقدامات به فعالیت‌های نهادهای دولتی و بالادستی، یک اشتباه راهبردی است.
بهنام تقدسی افزود: امیدواریم در این کمیته با تعریف چند اقدام مشخص از جمله ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع، توانمندسازی شرکت‌های استارتاپی و مدیران آن‌ها برای ورود به بازار، میانجی‌گری در بازار بین دو گروه شرکت‌های فنی و مهندسی و استارتاپ‌ها، بتوانیم گامی موثر در پیشبرد شرکت‌های فنی و مهندسی و استارتاپ‌ها برداریم.
 

توجه به توانمندسازی استارتاپ‌ها
افراد حاضر در جلسه، ضمن بیان پیشنهادات خود در رابطه با اهداف و ماموریت‌های کمیته مذکور، مواردی همچون توانمندسازی استارتاپ‌ها در حوزه‌های شخصیت‌شناسی و مهارت‌های نرم، تعیین دامنه مشخصی از جامعه هدف، تهیه بانک اطلاعاتی و تعیین شاخصه‌های ارزیابی و شناسایی توانمندی استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های موجود را مطرح کردند.
از دیگر مهم‌ترین فعالیت‌های قابل اجرا توسط کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته که در این جلسه عنوان شد، می‌توان به ایفای نقش موثر در فضای آموزشی مدیران این حوزه، پرداخت به مباحث تجاری و صادرات محصولات فناورانه، ایجاد زمینه بهره‌مندی شرکت‌های بزرگ از مقوله نوآوری باز، ترویج فرهنگ دانش‌بنیانی و ادبیات استارتاپی در جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی به عنوان بذرهای استارتاپی آینده و… اشاره کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی