به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، دومین دوره آموزشی «مهارتهای زندگی و بالندگی فرزندان دانش آموز» با حضور 160 معلم از 5 استان برگزار شد.
160 معلم از 5 استان میهمان دوره آموزشی طرح ملی «زندگی و بالندگی»
به گزارش آستاننیوز، این دوره ۴ روزه آموزشی در راستای طرح ملی «زندگی و بالندگی» با همکاری بنیاد پژوهشهای اسلامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین وزارت آموزش و پرورش، با حضور 160 معلم از استانهای اصفهان، خراسانهای رضوی، شمالی، جنوبی و یزد در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
در نخستین روز این دوره آموزشی در قالب چندین کارگاه آموزشی به مباحثی همچون برادران دروغین، مهارت مدریت کلاس، مراقبت مادرانه و پدرانه، تربیت جنسی نوجوانان، آزادی، شادی و زیست عفیفانه مدیریت زبانهای همزمان، آموزش اخلاق بزرگسالان و... پرداخته شد.
مهارت مدیریت کلاس
امین بابادی، محقق و پژوهشگر در یکی از سر فصل های این دورههای آموزشی به تبیین موضوع «مهارت مدیریت کلاس» پرداخت و عنوان کرد: مدیریت یکی از مهمترین و پرتکرارترین موضوعاتی است که همه معلمان و دبیران، در حرفه خود با آن سر و کار دارند.
وی با طرح این سوال که مدیریت کلاس چیست؟ گفت: مدیریت کلاس به معنای هنر به کار بردن دانش تخصصی و بهره گیری از مهارت های کلاس داری به منظور هدایت دانش آموزان به سوی اهداف مطلوبِ مورد نیاز دانش آموزان و جامعه است.
بابادی ایجاد محیط آموزشی مناسب، جلوگیری از هدر رفت وقت و انرژی معلم، کمک به تقویت روحیه معلم، مشخص شدن ساختار کلاس و اهداف آن برای دانش آموزان، تبیین انتظارات معلم برای شاگردان و افزایش زمان مفید کلاس و کاهش رفتارهای مخرب دانش آموزان را از دستاوردهای مهارت کلاسداری ذکر کرد.
وی در ادامه به مهمترین روشهای مدیریت کلاس اشاره کرد و روش رفتار گرایانه، روش تعامل گرایانه، روش غیر مداخله گرایانه را از جمله آنها برشمرد و عوامل تأثیرگذار در مدیریت کلاس را ویژگیهای شخصیتی معلم، روشهای تدریس و فنون تدریس ذکر کرد.
مقایسه آموزش بزرگسالان و خردسالان
این پژوهشگر در ادامه به مقایسه آموزش بزرگسالان و خردسالان پرداخت و گفت: هدف از کودکان برای آموزش معمولا خود آموزش است. زیرا در پاسخ به سوال آن ها که گاهی می پرسند: چرا درس می خوانیم جوابهای مبهمی از بزرگ ترها دریافت می کنند.آموزش دیدن برای آنان به صورت یک عادت در آمده و گاه دانش آموزان بدون اینکه بدانند برای چه باید مطلبی را باید بیاموزند خوب میآموزند. اما بزرگترها آموزشی میخواهند که بتوانند آن را سریع به کار ببندند و نتیجه آن را ببینند و به سود بیشتری برسند.
به گفته وی مدیریت زمان یکی از عناصر مهم در مدیریت کلاس است و یکی از نکات کلیدی در رابطه با کلاس داری، توانایی معلم در مدیریت زمان چه در کلاسهای حضوری و آنلاین و چه در کلاسهای خصوصی، گروهی و چندپایه است.
تولیت آستان قدس رضوی
