پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با رئیس اداره امانات و اشیای پیدا شده حرم مطهر رضوی مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۸-۰۹

صداقت و امانتداری؛ رمز خدمت در دفاتر امانات آستان جانان

وقتی زائر حضرت ثامن الحجج(ع) هستید و از راه دور به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوید، ممکن است دفاتر امانات حرم مطهر در ورودی‌های مختلف اولین مقصد شما زائر خسته و دلداده باشد. در این میان، نیروهای اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر در هر ساعت از شبانه‌روز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند تا با آرامش خاطر و سبک بار به آستان جانان قدم بگذارید و میهمان شمس الشموس(ع) شوید.

به گزارش آستان نیوز، اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده، از جمله ادارات زیرمجموعه معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی است که خدمات متنوعی را به منظور رفاه حال زائران و استفاده بهینه آنان از فضای زیارتی طبق ضوابط موجود ارائه می‌کند. در ادامه با مهدی جدی کلاتی که 24 سال سابقه خدمت در بخش‌های مختلف اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر رضوی را دارد و در حال حاضر به عنوان رئیس این اداره به زائران و مجاوران خدمت می‌کند، هم‌کلام می‌شویم تا با خدمات آن بیشتر آشنا شویم.

 

اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده در قالب چند بخش فعالیت می‌کند؟

این اداره با حدود 200 نیرو(رسمی و شرکتی) در شیفت‌های مختلف کاری در دفاتر شبانه‌روزی خود در قالب سه بخش؛ «اشیاء پیداشده»، «امانات نقدی و اشیای ارزشمند» و «امانات وسایل» فعالیت می‌کند. در این میان، به منظور انجام خدمات خود در این بخش‌ها با نهادهای مختلف داخل و خارج از مجموعه آستان قدس رضوی نیز همکاری دارد.

 

بخش اشیای پیداشده آن چه وظایفی را برعهده دارد؟

این بخش وظیفه نگهداری، پیگیری و رساندن اموال و اشیای پیداشده داخل حرم مطهر و همچنین سازمان‌ها و نهادهای وابسته به آستان قدس رضوی همچون بیمارستان رضوی، زائرسراها و... را برعهده دارد. بدین منظور دفتر مرکزی اشیای پیداشده حرم مطهر رضوی در صحن غدیر با 8 باجه‌؛ «وجوه نقد»، «مدارک»، «تلفن همراه»، «طلا، ساعت و زیورآلات»، «پوشاک و کفش»، «اقلام متفرقه همچون عینک و چتر»، «ارسال مراسلات» و «پست یافته» پاسخگوی صاحبان اشیای گمشده است. البته عموم زائران برای استعلام اشیای گمشده خود علاوه بر مراجعه حضوری به این دفتر می‌توانند با سامانه تلفن گویای اشیای پیدا شده با شماره تلفن «32002840-051» تماس بگیرند. همچنین زائران می‌توانند اشیای گمشده‌شان در اماکن متبرکه رضوی را از طریق ارسال پیامک(به ویژه با ارسال مشخصات و عکس اشیا) به سرشماره اختصاصی بخش اشیای پیدا شده این آستان مقدس به شماره «09905099020» در پیام‌رسان‌های داخلی پیگیری کنند.

 

این بخش هر ساله چند درصد از اشیای پیداشده را می‌تواند به صاحبان آن‌ها بازگرداند؟

به طور میانگین سالانه بیش از 200 هزار قلم شیء پیداشده مختلف به بخش اشیای پیداشده حرم مطهر رضوی تحویل داده می‌شود. کارشناسان بخش نگهداری اشیای پیدا شده این وسایل را بررسی و طبقه‌بندی کرده و اطلاعات آن‌ها را در سیستم‌های مربوطه ثبت می‌کنند و همواره در تلاش هستند تا درصد بالایی از اشیا پیداشده زائران و مجاوران به صاحبانشان بازگردانده ‌شود. به طور مثال، به طور میانگین با پیگیری‌های انجام شده حدود 99 درصد تلفن‌های همراه، نزدیک به 40 درصد طلا، حدود 45 درصد وجوه نقد و حدود 60 درصد اقلام متفرقه پیداشده به صاحبانشان بازگردانده می‌شود. همچنین 100 درصد مدارک پیداشده تعیین تکلیف می‌شود.

 

چه خدماتی در بخش امانات نقدی و اشیای ارزشمند به ارادتمندان حضرت رضا(ع) ارائه می‌شود؟

دریافت و استرداد وجوه نقد، طلاجات، مدارک و سایر اشیای ارزشمند زائران و مجاوران از جمله گوشی تلفن همراه، از جمله وظایف این بخش در 9 دفتر خدمت‌رسان در حرم مطهر رضوی است. 8 دفتر آن به طور ثابت در طول سال در مبادی ورودی اصلی باب الرضا(ع)، شیخ طوسی، شیخ طبرسی و نواب صفوی و در داخل حرم مطهر در صحن‌های مرکزی جمهوری اسلامی، آزادی و انقلاب اسلامی و رواق دارالحجه در خدمت زائران است. دفتر امانات باب الجواد(ع) نیز در ایام مناسبتی فعال می‌شود. در این دفاتر اشیای ارزشمند از زائران به صورت امانت تحویل گرفته شده، اطلاعات آن در سامانه مخصوص ثبت شده و سپس بسته‌بندی و نگهداری می‌شود. به زائر نیز رسید داده می‌شود. سالانه به طور میانگین حدود 18 هزار مورد امانت نقدی و اشیای ارزشمند از زائران دریافت و به آنان تحویل داده می‌شود.

همچنین به منظور تسهیل ارائه خدمات، این دفاتر معین اشیای پیداشده حرم مطهر هستند؛ بدین معنا که زائران یا خادمان می‌توانند اشیای پیداشده خود را به نزدیکترین دفتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند نیز تحویل دهند. سپس این وسایل به بخش اشیای پیداشده منتقل خواهد شد.

 

ارائه خدمات شارژ تلفن همراه، از دیگر خدمات این دفاتر است. در این خصوص نیز توضیح دهید.

در حال حاضر به طور میانگین امکان شارژ 570 تلفن همراه به صورت همزمان در دفاتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند حرم مطهر رضوی وجود دارد که این ظرفیت جایگاه‌های شارژ در ایام مناسبتی تا حدود 700 تلفن همراه افزایش می‌یابد. البته 3 جایگاه شارژ تلفن همراه با ظرفیت متوسط شارژ 90 تلفن همراه نیز در رواق شیخ طوسی و رواق امام خمینی(ره)(2 جایگاه مجزای خواهران و برادران) زیر نظر این اداره فعالیت دارد که خدمات آن با همکاری خادمیاران اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر به مراجعان ارائه می‌شود.

 

خدمات بخش امانات وسایل حرم مطهر رضوی در چند دفتر ارائه می‌شود؟

عموم زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) با آرامش‌خاطر می‌توانند طبق ضوابط فعلی، وسایل خود اعم از کیف و چمدان را به دفاتر بخش امانت وسایل در ورودی‌های اصلی و فرعی سطحی و زیرسطحی همچون پارکینگ 3 و 1 حرم مطهر بسپارند. در حال حاضر 12 دفاتر امانات وسایل با ظرفیت نگهداری حدود 14 هزار امانت در هر لحظه در این مبادی ورودی آماده خدمات‌رسانی است که تعداد دفاتر و ظرفیت آن‌ها در ایام مناسبتی افزایش می‌یابد. این بخش دارای انبار امانات نیز است و وسایلی که در دفاتر بیشتر از چند روز باقی مانده است به این انبار منتقل می‌شود تا مراحل پیگیری از صاحبان آن‌ها طبق شماره تلفن‌های ثبت شده در رسیدها دنبال شود. سالانه به طور میانگین بیش از 8 و نیم میلیون مورد امانت وسایل در این دفاتر از زائران دریافت و به آنان تحویل داده می‌شود.

 

این اداره در ارائه چه خدمات دیگری در مجموعه آستان قدس رضوی مشارکت دارد؟

اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر رضوی در برخی از ایام مناسبتی جایگاه امانت سیار فعال می‌کند. همچنین وظیفه دریافت امانات همچون گوشی تلفن همراه را در محل برگزاری برخی از سخنرانی‌های خاص این آستان مقدس برعهده دارد. پشتیبانی خدمات دو دفتر تحویل چادر بانوان در پارکینگ 3 و 1 نیز توسط این اداره انجام می‌شود. همچنین این اداره وظیفه پشتیبانی امور خدمات اسکان شبانه زائران را در ایام مناسبتی خاص همچون ایام پایانی ماه صفر که شرایط خواب زائر در اماکن متبرکه رضوی فراهم می‌شود، برعهده دارد.

 

خدمت در دفاتر اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر رضوی چه ویژگی‌های خاصی دارد؟

همان‌طور که از نام این اداره مشخص است، امانتداری و صادق بودن در کار، از ویژگی‌های شاخص خدمت در بخش‌های مختلف آن است. همچنین نیروهای دفاتر این اداره بسیار صبور هستند؛ چراکه زائرانی از اقشار مختلف از اقصی نقاط جهان، مراجعان دفاتر آن هستند. در مجموع خدمت در این دفاتر کاری دلی است. البته برخی از زائران توقعاتی از نیروهای ما دارند که با شرایط کاری دفاتر امانات حرم مطهر یا محدودیت فضا و مکان دفاتر مغایرت دارد، در این شرایط نیز تلاش می‌شود که رضایت زائر این آستان مقدس جلب شود.

 

این اداره به منظور ارتقای خدماتش چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد؟

در حال حاضر وب‌سایت اشیای پیداشده حرم مطهر رضوی در مراحل راه‌اندازی است که با شروع به کار آن زائران و مجاوران به آسانی می‌توانند موارد اشیای گمشده خود را اعلام و پیگیری کنند. همچنین سیستمی شدن دفاتر امانات وسایل حرم مطهر و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در حال پیگیری است تا دیگر قبض رسید امانت وسایل به صورت فیزیکی به زائران داده نشود.

 

چه توصیه‌ای به زائران و مجاوران در زمان تشرف به حرم مطهر دارید؟

از عموم ارادتمندان حضرت رضا(ع) تقاضا داریم در صورت امکان برای تسهیل ورود خود، بدون وسایل به حرم مطهر مشرف شوند. همچنین از آنان تقاضا می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به دریافت وسایل خود از دفاتر امانات حرم مطهر اقدام کنند تا امکان خدمات‌رسانی شایسته به دیگر زائران به ویژه در ایام مناسبتی فراهم شود.

گفت‌وگو: آرزو مستاجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی