پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۱۱

احیاء ارقام پربازده نهال‌های بومی گردو توسط موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی

رئیس هیات مدیره موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی گفت: این موسسه با رویکرد حفظ ژرم پلاسم‌های مطلوب درختان گردوی کشور و همچنین معرفی ارقام جدید و تولید نهال‌های با کیفیت و مقاوم، نسبت احیاء ارقام پربازده نهال‌های بومی گردو اقدام کرده است.

دکتر سید حسین نعمتی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: نهال‌ها و باغات گردوی کشور تاکنون بر اساس کشت بذر ایجاد شده اند و درختان کاشته شده به دلیل تفرق صفات، ترکیبات مطلوب درختان مادری را نداشته‌اند. 
او ادامه داد: از همین رو عملکرد ضعیف باغات، تحمل کم به سرما و عدم یکنواختی از مهم‌ترین مشکلات تولید باغات گردوی کشور است.
رئیس هیات مدیره موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی با اشاره به عملی شدن پیوند گردو در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: در این راستا دو رقم خارجی گردو را با پایه‌های بذری پیوند می‌زنند. ناگفته نماند این دو رقم سازگاری مناسب با همه اقلیم‌های کشور را ندارند و نسبت به سرما هم حساس هستند.
او افزود: در حالی که استفاده از درختان گردوی مطلوب بومی کشور که در مناطق مختلف سازگار شده‌اند، می‌تواند کمک قابل توجهی به توسعه باغات گردوی کشور داشته باشد.
نعمتی درباره جزئیات طرح احیاء ارقام پربازده نهال‌های بومی گفت: در قالب این طرح، درختان گردو در مناطق مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند و بهترین درختان از نظر عملکرد، مقاومت به آفات و بیماری‌ها، مقاومت به سرما و نیز کیفیت میوه گزینش می‌شوند.
او ادامه داد: ژنوتیپ‌های گزینش شده روی پایه‌های بذری پیوند می‌شوند و همزمان ارزیابی نهال‌های تولیدی صورت خواهد گرفت. ضمن این‌که گزینش درختان مطلوب همه ساله ادامه خواهد داشت.
نعمتی با اشاره به زودبازده بودن این نهال‌ها اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نمونه‌های پیوند شده در سال‌های اولیه یعنی سال اول و دوم پس از پیوند، باردهی خوبی داشته‌اند.
او ادامه داد: این طرح در محل گلخانه‌ها و نهالستان موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی در حال انجام است.
نعمتی با اشاره به اجرای طرح احیاء ارقام پربازده نهال‌های بومی گردو با بهره‌گیری با تکیه بر توان کارکنان این موسسه خاطرنشان کرد: در این طرح به صورت کامل از توان علمی و کارشناسی کارکنان موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی استفاده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی