پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۱۲

دانش آموزان میهمانان ثابت بازدیدهای ماهانه از کتابخانه و موزه حرم مطهر رضوی 

به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به طور میانگین حداقل ماهانه 150 نفر در قالب گروه‌های دانش‌آموزی از کتابخانه و موزه حرم مطهر رضوی بازدید می‌کنند.

به گزارش آستان نیوز، این سازمان هر ساله میزبان بازدیدهای گروهی مختلف داخلی و خارجی است که بخشی از این بازدیدها به گروه‌های دانش‌آموزی نوجوان و جوان اختصاص دارد. در این میان، حدود 90 درصد این بازدیدهای دانش‌آموزی با حضور جمعی از دانش‌آموزان مدارس مشهدمقدس انجام می‌شود و 10 درصد نیز دانش‌آموزان سایر شهرستان‌های کشور هستند که در قالب تورهای «حرم‌گردی» میهمان کتابخانه و موزه مرکزی این سازمان می‌شوند.  
گروه‌های دانش‌آموزی از مقطع تحصیلی ششم ابتدایی تا پایان دبیرستان می‌توانند با انجام هماهنگی‌های مربوطه از کتابخانه‌ها و موزه‌های این آستان مقدس بازدید کنند و از نزدیک با خدمات متنوع فرهنگی این سازمان به رده سنی نوجوان و جوان آشنا شوند. البته کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در برخی از مناسبت‌های خاص همچون هفته کتاب، به منظور اشاعه فرهنگ مطالعه بین کودکان، پذیرای گروه‌های دانش‌آموزی در پایه اول ابتدایی نیز است. 
به طور معمول گروه‌های دانش‌آموزی از دو تالار اختصاصی «بخش جوانان و نوجوانان دختر» و «بخش جوانان و نوجوانان پسر» به ترتیب در طبقه منهای یک و همکف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دیدن می‌کنند. در این بازدیدها، شرایط عضویت در این تالارها، خدمات مطالعاتی و منابع اطلاعاتی آن‌ها و چگونگی دسترسی به سایر خدمات کتابخانه‌های آستان قدس رضوی برای دانش‌آموزان تشریح می‌شود.
 

بازدید از گنجینه‌های متنوع موزه 
همچنین این سازمان در برنامه‌های بازدید گروه‌های دانش‌آموزی امکان دیدن از موزه‌های آستان قدس رضوی را نیز برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. البته از آنجایی که موزه مرکزی این سازمان واقع در صحن کوثر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در 4 طبقه دارای گنجینه‌های متنوعی اعم از تاریخ حرم رضوی، سکه، تمبر، اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، مدال، ساعت، سلاح و ظروف است و آثار آن برای دانش‌آموزان جذابیت بیشتری دارد، به طور معمول شرایط بازدید از این موزه برای آنان فراهم می‌شود. 
گروه‌های دانش‌آموزی در صورت هماهنگی با اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان می‌توانند به صورت نیمه‌بها از موزه مرکزی این آستان مقدس دیدن کنند. البته درصورتی که بازدید آن‌ها در قالب تورهای حرم‌گردی مجموعه آستان قدس رضوی تدارک دیده شده باشد، بازدید از موزه‌ها به صورت رایگان خواهد بود.
جالب است بدانید که در دو سال اخیر این سازمان از ظرفیت تنی چند از دانش‌آموزان نوجوان مستعد و علاقه‌مند برای روایتگری اشیای موزه‌ای به بازدیدکنندگان موزه‌های آستان قدس رضوی نیز استفاده کرده است. این دانش‌آموزان آموزش‌های لازم در این حوزه را دریافت کرده و در ادوار و مناسبت‌های مختلف با موزه‌ها همکاری دارند.
 

برگزاری برنامه هدفمند «بهشت هشتم»
به تازگی نیز این سازمان با همکاری معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی، برنامه‌ای هدفمند تحت عنوان «بهشت هشتم» را برای انجام بازدید گروه‌های 80 نفره از دانشجویان سال اولی دانشگاه‌ها که چندی پیش دانش‌آموزان مدارس کشور بودند، از کتابخانه و موزه این بارگاه ملکوتی طراحی کرده است. در این برنامه به طور میانگین هر هفته دو تا سه گروه دانشجو متناسب با نیازهای علمی و پژوهشی رشته تحصیلی خود ابتدا از منتخبی از بخش‌های کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی دیدن می‌کنند. در ادامه برنامه بهشت هشتم نیز آنان امکان بازدید از موزه‌های حرم مطهر را دارند.
شایان ذکر است، مسئولان مدارس برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی در خصوص انجام این بازدیدهای گروهی دانش‌آموزی می‌توانند به صورت حضوری به اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی واقع در طبقه همکف کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) مراجعه کرده و یا با شماره تلفن روابط عمومی این سازمان(051-32241102) تماس بگیرند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی