پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۱۲

تدارک برنامه‌های متنوع و جذاب دانش‌آموزی در کتابخانه و موزه ملی ملک/ تورهای بازدید، ضرب سکه و...

برنامه‌های متنوع در گستره فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی؛ از کارگاه‌های جذاب تا تورهای قصه‌گویی برای گروه‌های دانش‌آموزی به صورت رایگان در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران برگزار می‌شود. 

به گزارش آستان نیوز، کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی با برخورداری از گنجینه متنوعی از آثار تاریخی و هنری و همچنین مجموعه‌ای از فضاها و امکانات ویژه کودکان و نوجوانان، میزبان دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در ادوار مختلف سال است و در سال‌های اخیر نیز گستره خدمات خود را به این گروه سنی افزایش داده است. 
در این راستا، کارگاه‌های آموزشی گوناگون با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گنجینه ملک و تالارهای مختلف توسط کارشناسان این مؤسسه برای دانش‌آموزان کشور طراحی شده است. 
برپایی این کارگاه‌ها از یک سو زمینه فراگیری آموزه‌های غیررسمی فرهنگی و تمدنی را در فضایی جذاب، بیرون از فضاهای آموزش رسمی (مدرسه‌ها و دیگر مراکز آموزشی)، برای مخاطبان دانش‌آموز این موقوفه فراهم می‌کند. از سویی دیگر، این قشر آینده‌ساز کشور را با محیط‌های فرهنگی همچون کتابخانه و موزه پیوند می‌دهد. 
از جمله این کارگاه‌ها می‌توان به «ضرب سکه به شیوه کهن»، «آشنایی با نقاشی‌های کمال‌الملک» و «آشنایی با خطوط اسلامی- ایرانی»، اشاره کرد که به ترتیب در تالارهای موزه‌ای «سکه»، «کمال‌الملک و خاندان غفاری» و «کتابت و نگارگری» برای گروه‌های دانش‌آموزی برگزار می‌شود.
 

میزبانی از گروه‌های دانش‌آموزی در فضایی ویژه
در این میان، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک امسال به منظور ارتقای خدمات خود به دانش‌آموزان به ویژه در بازدیدهای گروهی، فضایی اختصاصی برای میزبانی از این گروه سنی در این موقوفه راه‌اندازی کرد. 
در این بخش موزه، دانش‌آموزان به ویژه در مقطع تحصیلی دبستان، امکان انجام بازی‌ها و سرگرمی‌هایی از جمله جورچین (پازل) سه‌بعدی از آثار موزه‌ای، سایه‌بازی، تجربه هنر قلم‌کاری و نقاشی از آثار موزه‌ای را دارند. 
این مؤسسه علاوه بر برپایی کارگاه‌های عملی و برنامه‌های سرگرم‌کننده برای دانش‌آموزان، تورهای قصه‌گویی نیز در ادوار مختلف برگزار کرده و از دریچه قصه‌های کهن و تاریخی و روایت‌های مذهبی، کودکان و نوجوانان را با فرهنگ اسلامی- ایرانی از جمله فرهنگ رضوی آشنا کرده است. برگزاری تور ویژه «قصه‌گویی امام رضا(ع)» در تالار «ماه هشتم»، از جمله این تورها به شمار می‌آید. 
همچنین به همت بخش پژوهش و آموزش مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ادوار گذشته، دوره‌ها و کارگاه‌هایی با هدف ارائه آموزش‌های رسمی در حوزه فرهنگ و هنر به دانش‌آموزان همچون دوره «گره چینی» و کارگاه «آشنایی با نقوش هندسی در هنرهای اسلامی» در این موقوفه برگزار شده و مورد استقبال شرکت‌کنندگان آن‌ها قرار گرفته است. 
این خبر حاکی است، مدرسه‌ها، آموزشگاه‌ها، سراهای محله‌ها و سایر مرکزهای آموزشی ویژه کودک و نوجوان برای بهره‌مندی از خدمات کارگاه‌های آموزشی کتابخانه و موزه ملی ملک می‌توانند با شماره تلفن روابط عمومی (66751291-021) تماس بگیرند.
شایان ذکر است، این مجموعه فرهنگی توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران در سال 1316 شمسی بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف شده و در حال حاضر در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» همه روزه بجز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا ساعت 16:20 آماده میزبانی از علاقه‌مندان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی