دانش آموزان سرمایه این کشور هستند. این جمله به نظر بسیار کلیشهای و تکراری است، اما بههمان میزان تکراری بودنش اهمیت دارد. بهخصوص اینکه بهطور طبیعی هر چیزی که کم و نایاب میشود، ارزش و اهمیت حفظ و نگهداری صحیح از آن هم بالاتر میرود.
بایدهای و نبایدهای تغییر ریل به سمت دنیای نوجوانی
سیدجعفر حسینی معاون پرورشی و تربیت بدنی بنیاد فرهنگی رضوی / وضعیت ما با دانشآموزان فعلی و آینده در کشورمان به همین شکل است. جمعیت رو به کاهش و فردای این کشور در همه سطوح و ردهها بهدست همین دانشآموزانی است که باید بهبهترین نحو و بالاترین امکانات و حداقل آزمون و خطا پرورش پیدا کنند.
اگر این نگاه و ارزشمندی دانش آموزان در بین مسئولان و متولیان فرهنگی و آموزشی مورد پذیرش قرار بگیرد، میتوانیم امیدوار باشیم که قدمهای مثبتی برای این گروه سنی برداشته شود. در غیر این صورت، آیندهای پر چالش پیش رو خواهیم داشت.
به خصوص اینکه کودکان و نوجوانان دانشآموز امروزی با همسن و سالهای نسلهای پیش از خود تفاوتهای چشمگیری دارند. عدم توجه به این تفاوتها، شکاف و فاصله بین متولیان و دانشآموزان را بیشتر و بیشتر میکند.
دانشآموزان امروز در معرض بمباران محتوا و اطلاعاتاند. این حجم از محتوا در موضوعات بسیار متنوع و از اقصی نقاط عالم که با چند لمس ساده در گوشیها قابل دسترسی است، روی تفکر، باورها، شخصیت و طبیعتاً آینده آنها تاثیرات قابل توجه دارد. همه دنیا در گوشی بچهها جمع شده و مدیریت ورودی و خروجی این دادهها اگر نگوییم ناممکن، اما بسیار سخت است. این حجم عظیم محتواهای کپسولی، فشرده و غیر ضروری احساس کاذبی از دانایی در دانشآموزان ایجاد میکند، ذائقهسازی میکند و میل و حوصله بهاختصاص وقت بیشتر برای شاگردیکردن، مطالعه و آموختن را در آنها میخشکاند.
از سوی دیگر دانشآموزان امروزی نسل آگاهی هستند که از همه وقایع ریز و درشت حتی سریعتر از والدینشان مطلع میشوند و تیترهای خبری را زیرورو میکنند. ویژگی دیگر نسل امروز، پرسشگری و مطالبهگری است. نوجوان امروزی مثل والدین خود مطیع حرفهای مربی نیست. از سوال کردن و چالش نمیهراسد و برای رسیدن به خواستههایش پافشاری میکند.
این نوجوانان با هیچ کس عقد اخوت نبسته و دنیای نوجوانیشان محدود به یک برنامه نیمرخ و یکی دو تا مجله و کاست موسیقی نیست. نوجوان امروز در معرض انتخابهای متعدد، حذف کردنهای متعدد و بلاک و ریپورت است.
اکنون و در روز دانشآموز، بیش و پیش از هر کاری، باید متولیان فرهنگی، تربیتی و آموزشی را به بازخوانی سیاستها و راهبردهایشان در حوزه مسائل دانشآموزان دعوت کرد. باید از شرایط و تهدیدهای روز، فرصت ایجاد کرد و از ظرفیت تکنولوژیهای ارتباطی، دهکده جهانی اطلاعات، مطالبهگری و خطرپذیری دانشآموزان امروزی نهایت بهره را برد و با کفشهای آنها راه رفت و دنیا را با عینک نسل امروز دید.
اگر تحلیل و شناخت زمینهای خوبی ایجاد شود، آنگاه از کتابهای درسی گرفته تا فیلمها و سریالها، کتابهای تألیفی و ترجمه، موسیقیها و ترانهها و سرودها، مسابقات و رشتههای ورزشی و هنری و... تمام ساحات اجتماعی و فرهنگی ما متحول شده و ریل تغییر خواهد کرد.
روز دانشآموز در تقویم ملی ما روز مبارزه با استکبار جهانی نیز هست. بهراستی برای مبارزه با ظلم، استکبار و فساد سیستماتیک چه افرادی بهتر و شایستهتر از نوجوانانی که مطالبهگر، خطر پذیر و آگاه هستند؟
دانشآموزان امروزی برای مبارزه با ظلم و بیعدالتی به سلاح آگاهی، دانایی و توانایی نیاز دارند. آینده دنیا به دست آنهاست و هر متولی تربیتی و مربی و معلمی باید در تعامل با دانشآموز به این اصل بیندیشد که جاده فردای اقتصاد، سیاست، مذهب و فرهنگ درست از وسط کلاس درس او عبور میکند و کلاس درس او فارغ از آنکه چه درسی میدهد، مهمترین کلاس درس دنیاست.