پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۱۲

بایدهای و نبایدهای تغییر ریل به سمت دنیای نوجوانی

دانش آموزان سرمایه این کشور هستند. این جمله به نظر بسیار کلیشه‌ای و تکراری است، اما به‎همان میزان تکراری‎ بودنش اهمیت دارد. به‎خصوص این‎که به‎طور طبیعی هر چیزی که کم و نایاب می‌شود، ارزش و اهمیت حفظ و نگه‎داری صحیح از آن هم بالاتر می‎رود. 

 سیدجعفر حسینی معاون پرورشی و تربیت بدنی بنیاد فرهنگی رضوی / وضعیت ما با دانش‌آموزان فعلی و آینده در کشورمان به همین شکل است. جمعیت رو به کاهش و فردای این کشور در همه سطوح و رده‎ها به‎دست همین دانش‌‎آموزانی است که باید به‌بهترین نحو و بالاترین امکانات و حداقل آزمون و خطا پرورش پیدا کنند.
اگر این نگاه و ارزشمندی دانش ‎آموزان در بین مسئولان و متولیان فرهنگی و آموزشی مورد پذیرش قرار بگیرد، می‎توانیم امیدوار باشیم که قدم‎های مثبتی برای این گروه سنی برداشته شود. در غیر این صورت، آینده‌ای پر چالش پیش رو خواهیم داشت. 
به خصوص این‎که کودکان و نوجوانان دانش‎آموز امروزی با هم‎سن و سال‎های نسل‎های پیش از خود تفاوت‌های چشمگیری دارند. عدم توجه به این تفاوت‎ها، شکاف و فاصله بین متولیان و دانش‎آموزان را بیشتر و بیشتر می‎کند. 
دانش‎آموزان امروز در معرض بمباران محتوا و اطلاعات‌اند. این حجم از محتوا در موضوعات بسیار متنوع و از اقصی نقاط  عالم که با چند لمس ساده در گوشی‎ها قابل دسترسی است، روی تفکر، باورها، شخصیت و طبیعتاً آینده آن‎ها تاثیرات قابل توجه دارد. همه دنیا در گوشی بچه‎ها جمع شده و مدیریت ورودی و خروجی این داده‎ها اگر نگوییم ناممکن، اما بسیار سخت است. این حجم عظیم محتواهای کپسولی، فشرده و غیر ضروری احساس کاذبی از دانایی در دانش‎آموزان ایجاد می‎کند، ذائقه‎سازی می‎کند و میل و حوصله به‌اختصاص وقت بیشتر برای شاگردی‎کردن، مطالعه و آموختن را در آن‎ها می‌خشکاند. 
از سوی دیگر دانش‎آموزان امروزی نسل آگاهی هستند که از همه وقایع ریز و درشت حتی سریع‎تر از والدین‌شان مطلع می‎شوند و تیترهای خبری را زیرورو می‎کنند. ویژگی دیگر نسل امروز، پرسش‎گری و مطالبه‎گری است. نوجوان امروزی مثل والدین خود مطیع حرف‌های مربی نیست. از سوال کردن و چالش نمی‎هراسد و برای رسیدن به خواسته‎هایش پافشاری می‎کند. 
این نوجوانان با هیچ کس عقد اخوت نبسته و دنیای نوجوانی‎شان محدود به یک برنامه نیم‌رخ و یکی دو تا مجله و کاست موسیقی نیست. نوجوان امروز در معرض انتخاب‎های متعدد، حذف کردن‎های متعدد و بلاک و ریپورت است.  
اکنون و در روز دانش‎آموز، بیش و پیش از هر کاری، باید متولیان فرهنگی، تربیتی و آموزشی را به بازخوانی سیاست‎ها و راهبردهایشان در حوزه مسائل دانش‎آموزان دعوت کرد. باید از شرایط و تهدیدهای روز، فرصت ایجاد کرد و از ظرفیت تکنولوژی‎های ارتباطی، دهکده جهانی اطلاعات، مطالبه‎گری و خطرپذیری دانش‎آموزان امروزی نهایت بهره را برد و با کفش‎های آن‎ها راه رفت و دنیا را با عینک نسل امروز دید. 
اگر تحلیل و شناخت زمینه‎ای خوبی ایجاد شود، آن‎گاه از کتاب‎های درسی گرفته تا فیلم‎ها و سریال‎ها، کتاب‎های تألیفی و ترجمه، موسیقی‎ها و ترانه‎ها و سرودها، مسابقات و رشته‎های ورزشی و هنری و... تمام ساحات اجتماعی و فرهنگی ما متحول شده و ریل تغییر خواهد کرد. 
روز دانش‎آموز در تقویم ملی ما روز مبارزه با استکبار جهانی نیز هست. به‎راستی برای مبارزه با ظلم، استکبار و فساد سیستماتیک چه افرادی بهتر و شایسته‎تر از نوجوانانی که مطالبه‎گر، خطر پذیر و آگاه هستند؟
دانش‎آموزان امروزی برای مبارزه با ظلم و بی‎عدالتی به سلاح آگاهی، دانایی و توانایی نیاز دارند. آینده دنیا به دست آن‎هاست و هر متولی تربیتی و مربی و معلمی باید در تعامل با دانش‎آموز به این اصل بیندیشد که جاده فردای اقتصاد، سیاست، مذهب و فرهنگ درست از وسط کلاس درس او عبور می‎کند و کلاس درس او فارغ از آن‎که چه درسی می‎دهد، مهم‎ترین کلاس درس دنیاست.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی