پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

طرح چند پرسش در باب استکبار ستیزی و شنیدن نظرات دانش‌آموزان دبیرستان امام رضا(ع)
۱۴۰۲-۰۸-۱۳

استکبارستیزی دهه هشتادی‌ها با گفت‌وگو، روشنگری و کنشگری 

13 آبان، مقارن با «روز دانش آموز» با واژگان بسیاری در فرهنگ سیاسی کشورمان پیوند خورده است. روزی که نماد مبارزه، شجاعت و حماسه‌آفرینی جمعی از نوجوانان غیور و با بصیرت دانش آموز است. 

به گزارش آستان نیوز، دانش آموزانی که چه در سال‌های پر مخاطره مبارزه قبل از انقلاب و چه در دوران جنگ تحمیلی پای نظام اسلامی فداکاری‌ها نشان دادند اما سر تسلیم مقابل ظلم و استکبار خم نکردند. 
در روز دانش آموز که با تحولات فلسطین و مقاومت تمام قد مردم مظلوم غزه مقابل استکبار آمریکایی و صهیونیستی همزمان شده، نظر چند تن از دانش آموزان دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) واحد 14 را درباره نقش امروز آن‌ها در برابر استکبارستیزی و ادامه دادن راه شهید فهمیده‌ها جویا شدیم:
 

امیدهای قیام مهدوی 

در فاصله دو کلاس درس که در سالن اجتماعات مدرسه رزمنده‌ای از دوران دفاع مقدس دعوت شده و به بهانه «طوفان الاقصی»، روایتی از مقاومت را آمیخته با خاطرات شیرین آن ایام برای جمعی از دانش آموزان تعریف می‌کند، گوشه‌ای از مدرسه به سراغ یکی از دانش آموزان می‌رویم که روی پله‌ای نشسته و کنار دوستش مشغول مطالعه یک کتاب است. 
عرفان طحان مجد از دانش آموزان دوازدهمی دبیرستان است، از او پرسیدم فلسفه روز دانش آموز چیست؟ گفت: این روز را ثبت کردند که همیشه به یاد دانش آموزان این کشور بماند که دانش آموز یعنی نوجوانی و جوانی که در کنار تحصیل، با حضور فعال در صحنه و اثرگذاری بر جریانات روز کشور و جهان اسلام نقش آفرینی کند. 
همان طور که امام خمینی(ره) آن زمان فرمودند «سربازان من در گهواره‌ها هستند»؛ برای قیام مهدوی نیز امید امام زمان(عج) به همین نوجوانان و جوانانی است که حالا ثمره  انقلاب هستند و نسبت به مسائل پیرامون‌شان بی‌تفاوت نیستند و به هر نحوی از حضور در تشکلات، راهپیمایی، درس دادن به همکلاسی‌های ضعیف‌تر از خودم در مدرسه یا مدارس کم برخوردار و رفع شبهات هم‌سن و سالان در حد بضاعت معرفتی خودشان از جمع‌های خانوادگی گرفته تا سطح جامعه، گرم کردن فضای هیئات، مقدمات ظهور را فراهم می‌کنند. 
 

ادامه راه شهدا با کنش‌گری 

با یکی از دانش آموزان یازدهمی سر صحبت را درباره روز نوجوان و ضرورت استکبار ستیزی باز می‎کنیم. سیدحسین حسینی مسئولیت انجمن اسلامی دبیرستان را برعهده دارد. از او پرسیدم شهادت گروهی از نوجوانان مبارز در بحبوحه انقلاب اسلامی، چه ارتباطی به نوجوانان نسل‌های بعد دارد؟ در جوابم گفت: وقتی روزی به نام و یاد فرد یا افرادی نامگذاری می‌شود، منظور انتقال یک تفکر، اعتقاد و سبک زندگی است. 
در آن دوران، جمع زیادی از نوجوانان دانش آموز و دانشجویان برای پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی تلاش کردند و فکر کردند که با تسخیر لانه جاسوسی به هدف‌شان می‌رسند و حتی در این راه به شهادت رسیدند؛ اما این خط‌ مشی برای نوجوان امروز با دغدغه‌مندی و کنش‌گری در فضای مجازی، تعامل و گفت‌وگو و روشنگری در جمع نوجوانان و همراه کردن افراد مخالف بیشتر نمود پیدا می‌کند.  
شما به عنوان مسئول یک تشکل دانش آموزی چه حرکتی در این راستا داشتید؟ من و اعضای انجمن، این روزها با تولید یک نشریه، اذهان سایر دوستان دانش آموز را به تاریخ تفکر استکباری آمریکا و رژیم صهیونیستی جلب کردیم و به یکسری شبهات رایج درخصوص مسئله فلسطین پاسخ دادیم. ما در این مدرسه یاد گرفتیم که با هر تیپ و تفکری، از نگاه او و مبانی مورد قبولش باید جواب‌گو باشیم تا از مسیر عقلانیت به درستی گفتمان انقلاب اسلامی برسد. 

 
تبیین؛ راه‌حل باز شدن گره‌های ذهنی
در گوشه سالن اجتماعات محسن میرزایی را برای ادامه این گفت‌وگو به ما نشان می‌دهند. سال یازدهم تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی را می‌گذراند و جانشین بسیج دبیرستان است. از او در چنین نقش مرتبطی، معنی و دلیل استکبار ستیزی را پرسیدم، این طور جوابم را داد: هر انسانی به طور طبیعی، چه وقتی خودش و چه دیگری مورد ظلم قرار می‌گیرد، واکنش نشان می‌دهد. نباید حتماً مسلمان باشی تا ظلم را درک کنی و از خودت یا دیگری دفاع کنی. 
دوباره از او پرسیدم، «پس چرا مسئله فلسطین که با چنین مبنای روشنی قابل درک است، برای برخی از نوجوانان قابل هضم نیست؟»، پاسخ داد: چون موضوع درست برایشان تبیین نشده. خیلی از گره‌های ذهنی‌شان؛ از امور اقتصادی کشور گرفته تا دلایل خلقت و هدف انسان بودن برایشان برطرف نشده. تا سوالی هم نداشته باشی، به‌دنبال جواب نمی‌گردی. این افراد صرفاً به لذت بردن و رسیدن به رفاه زندگی امروز و فردا فکر می‌کنند.
به همین خاطر خودم در قضایای مرتبط با موضوع فلسطین مرتباً در فضای مجازی فعالیت دارم؛ تولید محتوا می‌کنم، زیر پست‌های موافق و مخالف اظهار نظر می‌کنم، استوری می‌گذارم و... داخل سیستم رایانه‌ای خودم کلی عکس و کلیپ و مستندات از مدارک طبقه‌بندی شده و آمارهای منتشر شده در سایت‌های بین‌المللی از جنایات آمریکا و اسراییل دارم که به آن‌هایی که با این نوع تفکر مخالفت دارند، نشان می‌دهم تا بهتر حقیقت ماجرا را باور کنند. مطابق آیات قرآن کریم، قیام و تغییر و تمدن سازی، نیاز به همراه کردن اجتماعات مردمی دارد. آماده‌سازی جامعه برای ظهور یک منجی و مصلح جهانی از تبیین آغاز می‌شود.  
مصاحبه از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی