پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

40 کتابخانه‌ وابسته در کشور به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند
۱۴۰۲-۰۸-۱۳

شور و نشاط کتابخانه های آستان قدس رضوی با مخاطبان دانش آموزی

دانش‌آموزان، سرمایه‌های آینده‌ساز این مرز و بوم به شمار می‌آیند و توجه به نیازهای آنان و فراهم کردن زمینه رشد و تعالی‌شان فقط منحصر به نظام آموزش و پرورش کشور نمی‌شود و باید تمامی نهادها به همکاری نظام آموزشی بیایند. در این میان، کتابخانه‌ها به عنوان متولیان اصلی اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه می‌توانند نقش اثرگذاری در توسعه فرهنگی و ارتقای علم و آگاهی دانش‌آموزان داشته باشند چنان‌که کتابخانه‌های آستان قدس رضوی نگاه خاصی به این امر مهم داشته و با برگزاری برنامه‌های متنوع توانسته‌اند پیوندی محکم بین دانش‌آموزان و محیط کتابخانه‌های خود ایجاد کنند. 

به گزارش آستان نیوز، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دارای 60 کتابخانه در کشور است که40 کتابخانه آن در زیر مجموعه کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها به اهل مطالعه به ویژه دانش‌آموزان خدمات‌رسانی می‌کند. به مناسبت فرارسیدن سالروز 13 آبان؛ روز دانش‌آموز به مرور منتخبی از خدمات این کتابخانه‌ها به قشر دانش‌آموز جامعه می‌پردازیم. 
 

عضویت 120 هزار دانش‌آموز در کتابخانه‌های وابسته
در حال حاضر علاوه بر کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) و کتابخانه‌های تخصصی وابسته به سازمان، 23 کتابخانه در سطح شهر مشهد و 17 کتابخانه در شهرستان‌های مختلف کشور همچون قوچان، درگز، بیرجند، سرخس، کرمانشاه، یزد، بروجرد، تربت حیدریه و... به اهل علم و پژوهش خدمات مطالعاتی ارائه می‌کنند. دانش‌آموزان از جمله مهمترین مخاطبان این کتابخانه‌ها هستند که امکان عضویت آنان به آسانی فراهم است چنان‌که در مجموع بیش از 120 هزار دانش‌آموز عضو 40 کتابخانه‌ وابسته به این آستان مقدس در مشهد و شهرستان‌ها هستند. 
آنان از فضای مطالعاتی و منابع اطلاعاتی گردآوری شده در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی برای مطالعه، انجام تکالیف مدرسه و پر کردن اوقات فراغت خود در طول سال استفاده می‌کنند. البته اگرچه خدمات این کتابخانه‌ها همچون سایر کتابخانه‌های عمومی کشور بیشتر محدود به بهره‌مندی دانش‌آموزان از تالارهای مطالعه، امانت کتاب‌های چاپی در موضوعات مختلف مورد نیاز آنان از جمله کتاب‌های کمک درسی می‌شود، اما در چند سال اخیر شاهد گسترش خدمات آن‌ها به ویژه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی بین دانش‌آموزان بوده‌ایم. 
میزبانی از گروه‌های دانش‌آموزی با برگزاری برنامه‌های متنوع همچون خوانش کتاب، معرفی خدمات و منابع کتابخانه‌ها و شرایط عضویت، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری و...، از جمله خدمات جانبی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به شمار می‌آید که با همکاری مدارس و کتابخانه‌ها به ویژه در ایام مناسبتی انجام می‌شود. همچنین علاوه بر میزبانی از بازدیدهای گروهی از مدارس، مسئولان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با برگزاری برنامه «زنگ کتاب» میهمان دانش‌آموزان در مدارس می‌شوند و آنان را با این کتابخانه‌ها بیشتر آشنا می‌کنند. در ایام تابستان و تعطیلی مدارس نیز کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با توجه به امکانات و ظرفیت‌های خود با برگزاری برنامه‌هایی همچون کلاس‌های آموزشی تلاش می‌کنند ارتباط دانش‌آموزان با محیط کتابخانه حفظ شود. همچنین این کتابخانه‌ها با تولید محتواهای جذاب در شبکه‌های مجازی به معرفی منابع مطالعاتی ارزشمند و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌پردازند.

خدمات خاص کتابخانه مجتمع امام خمینی(ره) به دانش‌آموزان
بیشتر کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در کشور همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 7 تا 19 آماده خدمت‌رسانی به مخاطبان خود از جمله دانش‌آموزان هستند. البته ساعت خدمات‌رسانی برخی از این کتابخانه بیشتر بوده به طور مثال کتابخانه‌های مسجدالرضا(ع)، آیت الله حاج شيخ مجتبی قزويني(ره) و مسجد جوادالائمه(ع) مشهد تا ساعت 21 پذیرای کتاب‌دوستان هستند. در این میان، کتابخانه مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره) به عنوان یک کتابخانه خاص دانش‌آموزی در منطقه خواجه‌ربیع مشهد شناخته شده است و در روزهای جمعه نیز از ساعت 9 تا 19 امکان خدمات‌رسانی به اعضای کودک و نوجوان خود را دارد. 
این کتابخانه دارای بخش‌های مختلف از جمله تالارهای مطالعه قفسه باز، مرجع، مطبوعات، واحدهای امانت کتاب، منابع دیداری و شنیداری، مشاوره، اتاق مطالعه ویژه، ایستگاه مطالعه دیجیتال و میز جستجوی مراجعین و... ویژه پسران و دختران است. همچنین نخستین کتابخانه تخصصی کودک آستان قدس رضوی در مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره) راه‌اندازی شده است که دانش‌آموزان 7 تا 9 سال، از جمله مخاطبان آن هستند. به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه این مجتمع با برگزاری برنامه‌های متنوع آموزشی، هنری و... از جمله کارگاه‌های مشاوره تحصیلی و انگیزشی، در ادوار گوناگون پذیرای دانش‌آموزان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی