پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست نقد و بررسی کتاب «شبحی در پشت بام» مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۸-۱۶

 روایت رویدادهای تاریخی کشف حجاب در«شبحی در پشت بام»

 نشست نقد و بررسی کتاب «شبحی در پشت بام» اثری از انتشارات به‌نشر در قم برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، این نشست با مشارکت انتشارات به‌نشر و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم (واقع در خیابان امام خمینی (ره) میزبان حضور مجید ملامحمدی نویسنده اثر و محمدحسین فکور، منتقد ادبی و جمعی از دانش آموزان مدرسه غیرانتفاعی بهجت بود.
محمدحسین فکور، منتقد ادبی در این نشست با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی ابراز داشت: محتوای این کتاب پیرامون عفاف و حجاب است. کتاب ۱۰ داستان به هم پیوسته دارد که هر کدام پیرنگ و طرح جداگانه دارد ولی تمرکزشان روی یک موضوع است. یکی از ویژگی های خوب کتاب این است که نگاهی به تاریخ معاصر دارد و خواننده ضمن خواندن داستان، اطلاعات تاریخی خوبی از وقایع رخ داده به دست می آورد.
وی ادامه داد: این کتاب با توجه به اینکه در ژانر تاریخی است، توصیفات کمی را ارائه کرده است؛ اما در مواردی که توصیفات انجام شده و فضاسازی لازم بوده است، توصیفات بسیار جذاب دارد که فضاسازی خوبی را برای اثر ایجاد کرده است.

نوجوانان به رمان‌های مذهبی علاقه دارند
مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب نیز در این نشست گفت: در سال‌های اخیر به نگارش رمان نوجوان روی آورده‌ام؛ چرا که معتقدم نوجوانان برخلاف کودکان، نیاز و تمایل به خواندن رمان دارند و سعی کردم تا در زمینه موضوعی خودم یعنی مذهبی تاریخی رمان بنویسم.
ملامحمدی تاکید کرد: راوی کتاب، دوم شخص است و اهالی نویسندگی می‌دانند که بسیاری از کتاب‌های داستان اول شخص یا سوم شخص هستند و نگارش داستان به صورت دوم شخص، کاری سخت و نادر است که در این کتاب تلاش شده به این وسیله، روایت‌ها جذاب‌تر شوند.
کتاب «شبحی در پشت بام» متشکل از 10 داستان نیمه بلند است که به اتفاقات دوره پهلوی اول و ماجرای کشف حجاب رضاخانی می‌پردازد، گوشواره‌های خونی، شبحی در پشت بام، گریه کردن ممنوع، آقای صابریِ روضه خوان، شاه زورگو، دلتنگ زیارت، مادر جان نباید بمیرد و … از جمله داستان‌های این اثر هستند که روایتگر داستان‌هایی در فضای کوچه و بازار و مقابله آژان‌ها با حجاب زن‌ها و روضه‌خوانی مردها، فرمان کشف حجاب، ورود بدون حجاب خانواده سلطنتی به حرم حضرت معصومه (س) است و مروری بر جایگاه روحانیت در مبارزه با قانون کشف حجاب داشته، دزدیدن منبر مساجد توسط حکومت برای از بین بردن فضای وعظ و روضه‌خوانی دارند و در حقیقت از اوج جهالت و رذالت رژیم پهلوی برای مبارزه کور و بی نتیجه با اعتقادات مردم سخن به میان می‌آورد. این اثر تیرماه سال جاری از سوی به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)  در ۱۵۶ صفحه، قطع رقعی، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی