پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۱۷

قدیمی‌ترین معدن زغال سنگ کشور به چرخه تولید برگشت 

به همت شرکت معادن خاور، معدن آق دربند که قدیمی‌ترین معدن زغال سنگ کشور است، پس از چند ماه توقف، دوباره به چرخه تولید بازگشت تا علاوه‌بر افزایش 5 برابری ظرفیت استخراج زغال سنگ و کمک به تامین نیاز صنایع و کارخانجات، از واردات این محصول استراتژیک به کشور جلوگیری شود.

به گزارش آستان نیوز، شرکت معادن خاور یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که با بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه بهره‌برداری از معادن کشور، معدن آق دربند را پس از تجهیز و ایمن‌سازی تونل‌های آن، در یکی از محروم‌ترین مناطق بازگشایی کرد.
 

معدنی با قدمت 80 سال
مدیرعامل شرکت معادن خاور اظهار کرد: معدن آق دربند در منطقه مزداوند از توابع شهرستان سرخس در 150 کیلومتری مشهد مقدس واقع شده و متعلق به شرکت معادن خاور است که بیش از 80 سال از فعالیت آن می‌گذرد. این معدن در سال 1317 کشف شد و در سال 1324 به ثبت رسید.
محمد محسنی ثانی با اشاره به استخراج محصول زغال سنگ از این معدن گفت: زغال سنگ استخراج شده از معدن آق دربند به صورت زغال سنگ‌های کک شو است که برای کارخانجات فولاد و دیگر مصارف صنعتی در سراسر کشور ارسال می‌شود.
 

افزایش ظرفیت استخراج زغال سنگ به 1000 تن در ماه
او با اشاره به افزایش ظرفیت استخراج صورت گرفته با راه‌اندازی این معدن خاطرنشان کرد: با تجهیز، ایمن‌سازی و راه‌اندازی معدن، توانستیم ظرفیت استخراج زغال سنگ را از 200 تن به 1000 تن در ماه افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت معادن خاور افزود: در تلاش هستیم ضمن افزایش تولید برای فراهم‌سازی سوخت مورد نیاز صنایع کشور، به سهم خود نقشی در راستای تامین این ماده استراتژیک ایفا کنیم.
 

راه‌اندازی مهم‌ترین تونل معدن پس از دو ماه
او با اشاره به اجرای عملیات ایمن‌سازی این معدن طی دو ماه خاطرنشان کرد: در این راستا با صرف هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد ریال، اقداماتی همچون تهیه سیستم‌های ایمنی، تعبیه تهویه‌های قوی، نصب تجهیزات برای خروج گازهای سمی و قابل انفجار و... صورت گرفت .
محسنی ثانی ادامه داد: علاوه‌براین، مهم‌ترین تونل معدن معروف به «نوحی» پس از دو ماه تعطیلی به دلیل ایمن نبودن، ایمن‌سازی و وارد چرخه تولید شد. در واقع با راه‌اندازی تونل مذکور، ظرفیت استخراج زغال سنگ از معدن آق دربند 5 برابر افزایش یافت.
او معدن آق دربند را یکی از معادن مهم شهرستان سرخس و شرق کشور دانست و گفت: این معدن تنها معدن زغال سنگ در منطقه است و ساکنان روستای آق دربند و دیگر روستاهای اطراف، در آن مشغول به کار هستند و نه تنها اقتصاد مردم چندین روستا معطوف به آن است، بلکه اقتصاد معدنی شرق کشور را تحت ثاتیر خود قرار می‌دهد.
محسنی ثانی ادامه داد: معدن آق دربند به سبب قرارگیری در مجاورت با مرز افغانستان و ترکمنستان در منطقه استراتژیکی واقع شده و از نظر امنیت ملی هم مورد توجه است.
او افزود: این معدن علاوه‌بر اشتغالزایی مستقیم برای نزدیک به 70 نفر، زمینه اشتغال غیر مستقیم برای حدود چند صد نفر را در کارخانجات قند، فولاد و کارخانجاتی که رگ حیاتی آن‌ها معطوف به منابع زغال سنگی این معدن می‌باشد، فراهم کرده است.
 

هدفگذاری برای صادرات زغال سنگ
مدیرعامل شرکت معادن خاور درباره برنامه‌های این مجموعه برای صادرات زغال سنگ گفت: در حال حاضر به دنبال تامین نیاز داخل هستیم اما با تمهیدات اندیشیده شده برای افزایش تولید و کیفیت زغال سنگ و همچنین تجهیز معدن، صادرات به ویژه به کشورهای همسایه در دستور کار قرار داده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی