پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی:
۱۴۰۲-۰۸-۱۷

آموزش، مهمترین رکن پدافند مردم محور است

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی گفت: آموزش یکی ارکان مهم و اساسی پدافند مردم محور در آستان قدس رضوی است.

به گزارش آستان نیوز، محمدحسین استادآقا در نشست کارگروه پدافند بنیاد کرامت رضوی که با محوریت بررسی سند راهبردی پدافند مردممحور، برگزار شد، اظهارکرد: یکی از مهمترین وظایف پدافند مردم محور سازماندهی، آموزش و به کارگیری نیروهای مردمی در شرایط اضطراری و بحرانهای ناشی از حوادث و وقایعی چون سیل، زلزله و آتش سوزی است. 

وی تصریح کرد: پدافند مردم محور آستان قدس رضوی باید شبکههای مردمی و شبکههای خادمیاری را در سطح کشور ساماندهی کند تا اگر چنانچه در سطح استان اتفاقی بیفتد ابتدا ما از طریق شبکه استانی ورود کنیم و اگر موضوع مثل زلزله سر پل ذهاب کشوری باشد از ظرفیت خادمیاری کشوری برای امداد رسانی استفاده کنیم. 

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی در ادامه به وظایف کارگروه پدافند مردم محور اشاره و بیان کرد: تدوین نظام تصمیم، مدیریت عملیات اجرایی، به کارگیری منابع بنیاد کرامت رضوی، فرهنگ سازی روحیه جهادی و برقراری تنظیم روابط بین بخشی در آستان قدس رضوی و در صورت لزوم خارج از استان از مولفههای اصلی است که در تنظیم این سند باید مورد توجه قرار بگیرد. 

وی افزود: در سطح اقدامات نیز مواردی که باید در سند دیده شود بحث زیر ساختهای لازم برای حفاظت از مردم، افزایش تابآوری، تلاش در جهت حفظ انسجام، تامین و ذخیره سازی مایحتاج، مصونیت نیروهای انسانی، توسعه مشارکتهای مردمی، ارتقا آمادگی عملیاتی پدافند مردم محور است. 

استادآقا اظهار کرد: یکی از مهمترین ارکان پدافند مردم محور بحث آموزش شامل آموزش خادمیاران و آموزش شبکههای مردمی است که باید به آن اهمیت خاصی داده شود چرا که در این صورت بهرهوری کار و بحث امداد رسانی آنها به افراد آسیب دیده در بحرانها افزایش خواهد یافت. 

وی خاطرنشان کرد: هرچند هدایت و راهبری پدافند غیر عامل با بنیاد کرامت رضوی است، اما به منظور خدمترسانی بهتر و گستردهتر باید از ظرفیت دیگر موسسات آستان مقدس رضوی نیز استفاده کرد.

محمد قاسمی زهان مدیر بحران و پدافند غیر عامل آستان قدس رضوی که از مهمانان این نشست بود، نیز با اشاره به حادثه خیز بودن کشور بیان کرد: ما باید همیشه نیروهایی آماده به خدمت و سازماندهی شدهای داشته باشیم تا در زمان وقوع بحران به ارائه خدمت به مردم بپردازند. 

مدیر بحران و پدافند آستان قدس رضوی با تاکید بر لزوم فعال کردن ظرفیتهای مردمی در این بخش اظهار کرد: مردم محوری، رکن رکین یک سازمان است چرا که مردم سرمایه اصلی ما هستند و تجربه نشان داده که در هر وقت در بحرانها و حوادث مردم پای کار آمدهاند، موفقیتهای بزرگی کسب شده است. 

وی افزود: قبل از اینکه حادثهای رخ دهد ما باید در زمینه پیشگیری و آمادگی کار کنیم ولی به محض اینکه حادثه رخ داد پدافند غیر عامل باید پاسخگو و امداد رسان باشد چرا که اصل موضوع در این بخش، تداوم خدمت است. 

محمد قاسمی زهان با تاکید بر این که در این بخش باید نگاه مردمی حاکم باشد و فعالیتها بر مبنای مردم محوری انجام شود، بیان کرد: بر این اساس باید نیروهای مردمی داوطلب را تقویت و آنها را سازماندهی کنیم که این سرمایه یعنی سرمایه مردمی در حد اعلا و در قالب نیروهای خادم و خادمیار در آستان قدس رضوی وجود دارد.  

وی عنوان کرد: این نیروها باید به درستی آموزش ببینند و تجهیز شوند تا بتوانند در هنگام وقوع حوادث و رخدادها خدمت رسانی کنند. 

گفتنی است؛ در این نشست سند راهبردی پدافند مردم محور آستان قدس رضوی بازنگری و برای طرح و بررسی در شورای عالی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آستان قدس رضوی مورد بررسی قرار گرفت. 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی