پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۱۸

فراهم‌سازی فرصت دریافت حمایت برای فناوران عرصه زیست فناوری

به همت شرکت صنایع پیشرفته رضوی، پنجمین پیش‌رویداد از دومین رویداد دعوت با محوریت «آشنایی با حمایت‌های تولیدی و پژوهشی ستادتوسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق» برگزار شد. 

به گزارش آستان‌نیوز، در این وبینار سرپرست گروه تولید، تجاری‌سازی و بازاریابی و همچنین دبیر گروه پژوهش زیرساخت ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق کشور به موضوع حمایت‌های پژوهشی ستاد توسعه زیست فناوری در قالب طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری پرداختند.
سرپرست گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی با اشاره به فعالیت‌های این ستاد گفت: تعیین محورهای اولویت‌دار پژوهش کشور، اجرای طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری، دستیابی به ۳ درصد بازار جهانی زیست فناوری (۲۳/۲۵ میلیارد دلار) و... برخی از این اقدامات به شمار می‌رود.
دکتر سحر امین‌کار اظهار کرد: ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه‌های مختلف بیوتکنولوژی اعم از سلامت، امنیت غذایی، زراعت و باغبانی، دام و طیور، آبزیان و صنایع غذایی فعالیت دارد که سهم هر حوزه از ارزش افزوده کل پس از 10 سال 9/51 میلیارد دلار است.
او درباره برنامه‌های در دستور کار این ستاد خاطرنشان کرد: در راستای تدوین برنامه ملی جهش اقتصاد زیستی، سه رویکرد شامل جهش تولید، اقتصاد دانش‌بنیان و جلوگیری از خروج و سلامت و امنیت غذایی مردم دنبال می‌شود.
امین‌کار ادامه داد: در همین راستا در گام نخست با تعیین فهرست اولویت‌ها در هر حوزه با شاخص‌های کاهش ارزبری، ارزآوری و افزایش تاب‌آوری و همچنین با کارشناسی اولویت‌ها در جلسات با فناوران، نخبگان حوزه زیست فناوری کشور و ارزیابی شرکت‌ها، به این اهداف جامه عمل پوشانده شده است. 
او با اشاره به سیاست‌های حمایتی در حوزه زیست فناوری تصریح کرد: اعطای تسهیلات برای توسعه تولید داخل، حمایت از شرکت‌های نوآور و دانش بنیان فعال در زمینه توسعه مولکول‌های جدید و دریافت معافیت مالیاتی برای شرکت‌های تولیدکننده، از جمله این موارد است.
امین کار ادامه داد: تسهیل سرمایه‌گذاری مشترک در راستای هم‌افزایی و توسعه صادرات، مدیریت و اجرای طرح توسعه گروه تولید، تجاری‌سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری و... برخی دیگر از این سیاست‌های حمایتی به شمار می‌رود.
او با اشاره به فراخوان‌های صورت گرفته در حوزه سلامت در سال‌های 97، 98 و 99 گفت: همچنین تا پایان سال جاری فراخوان‌هایی در حوزه امنیت غذایی و کشاوری با تاکید بر توسعه فناوری‌های مرتبط، حوزه زیست دریا، اجرای مدارهای ژنی غربالگری و... منتشر خواهد شد. 

 
لزوم مدیریت یکپارچه علوم و فناوری زیستی
در ادامه این وبینار نیز دبیر گروه پژوهش زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری تصریح کرد: در ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق از سال 94 طرحی با عنوان تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری فاز پژوهشی کلید خورد.
دکتر هدایتی، هدف اصلی این طرح را مأمور محور کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: ساماندهی و شفاف‌سازی و رصد منابع مالی تخصیصی کشور به حوزه زیست فناری، تمرکز دانشگاه‌ها بر حل مسائل با بهره‌گیری از فرصت‌های استانی و ظرفیت زیست فناوری و نیز مدیریت یکپارچه توسعه علوم و فناوری زیستی، برخی از اهداف این طرح بوده است. 
او طبقه‌بندی موضوعی، استانی، اتصال به شرکت‌ها، معرفی شتاب‌دهنده‌ها و معرفی حمایت‌های پژوهشی را از نتایج طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری دانست.
هدایتی ادامه داد: کاری که امسال قرار است در تقسیم کار ملی زیست فناوری انجام شود، نگاه سیستمی است که اگر بازنگری نداشته باشیم آن سیستم راه را اشتباه خواهد رفت. از همین رو نیاز است طرح بازنگری شده و با توجه به بازخوردها و درخواست‌های مکرر شفاهی و کتبی اجرا شود.
او افزود: در واقع قرار است با بازنگری در این طرح، علاوه‌بر هدفمند شدن حمایت‌ها، از طرح‌های تحقیقاتی، مقالات، نخبگان وظیفه، طرح‌های پسادکتری و نشست‌های استانی پشتیبانی شود.
به گفته هدایتی، حمایت از شتاب‌دهنده‌ها در دستور کار این طرح قرار گرفته است و اگر دانشگاهی شتاب‌دهنده تخصصی داشته باشد، شبکه‌ای برای انجام حمایت‌های لازم تشکیل خواهد شد تا فعالیت‌های دانشگاهیان در این حوزه با شتاب بهتری پیش برود.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان به دریافت حمایت از این ستاد می‌توانند طرح‌های فناورانه خود را به آدرس www.khedmat.isti.ir ارسال کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی