مدیرعامل انتشارات بهنشر گفت: 97 سال از انتشار اولین کتاب در مجموعه آستان قدس رضوی میگذرد، اولین اثر در سال 1305 اختصاص به فهرست نویسی نسخ خطی سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی دارد که بیشتر با هدف صیانت و نگهداری از آثار نفیس و فراهم کردن زمینه بهره گیری پژوهشگران از نسخ خطی منتشر شده است.
اهتمام بر کتاب و کتابخوانی به عمر یک قرن / تولید ۱۸ هزار جلد با شمارگان 80 میلیون نسخه کتاب در آستان قدس رضوی
حسین سعیدی در گفتوگو با آستان نیوز در خصوص نخستین فعالیت انتشاراتی آستان قدس رضوی، گفت: در طول سالهای قبل از انقلاب اسلامی، مجموع عنوانهای منتشر شده در آستان قدس رضوی به 27 عنوان کتاب میرسید؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اهتمام ویژه این آستان بیش از 18 هزار جلد با تیراژ بالغ بر 80 میلیون نسخه کتاب منتشر شده است که این اتفاق بی سابقه نشان از نگاه بلند متولیان آستان قدس رضوی در حوزه گسترش نشر مکتوب و توسعه علم و فرهنگ دارد.
بهنشر؛ قدیمیترین مجموعه انتشاراتی آستان قدس رضوی
او ادامه داد: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون، حدود 18 موسسه انتشاراتی در آستان قدس رضوی فعال بودند. بهنشر یکی از قدیمیترین و بزرگترین مجموعه انتشاراتی آستان قدس رضوی محسوب میشود که بیش از 45 درصد از منشورات آستان قدس رضوی به این مجموعه اختصاص دارد.
مدیرعامل انتشارات بهنشر تصریح کرد: از سال 1365 انتشارات بهنشر به عنوان یک مجموعه برای توزیع و پخش کتابهای مجموعه موسسات آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد. در این مقطع عمده کتابهای آستان قدس رضوی، کتابهای تولیدی بنیاد پژوهش های اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی، آثار نخبگانی و دانشگاهی بودند. در ابتدا انتشارات بهنشر به عنوان یک ناشر عمومی در موضوعات متنوع و متکثر در 26 موضوع روانشناسی، علوم اسلامی، پزشکی، ادبیات و... آثار تالیفی و ترجمهای را برای مخاطب کودک و نوجوان، پژوهشگران و دانشگاهیان منتشر میکرد. انتشارات بهنشر از سال 1365 تاکنون 7600 جلد کتاب در تیراژ بالغ بر 32 میلیون نسخه منتشر کرد که از این تعداد 2800عنوان چاپ اول و4800 عنوان از این آثار متناسب با روحیات و ذوق مخاطبان تجدید چاپ شده است.
تغییر رویکرد محتوایی آثار بهنشر
سعیدی با اشاره به تغییر رویکرد محتوایی آثار بهنشر در سال 1395 از «بیانیه ماموریت انتشارات بهنشر» به عنوان چراغ راه و وظیفه اصلی انتشارات نام برد و خاطرنشان کرد: با توجه به ماموریت تعریف شده برای بهنشر در سال 1395، تامین نیازهای معرفتی و انقلابی زائران و مجاوران هدف کلان ما در مجموعه تعریف شد . اشاعه معارف اسلامی، آموزههای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه امام رضا(ع) و فرهنگ زیارت، سبک زندگی اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی در گستره جهان اسلام از دیگر اهدافی است که انتشارات بهنشر برای رسیدن به آن تلاش میکند که البته در این بین توجه ویژهای به قالب رمان و داستان و مقوله «ادبیات دینی» در منشورات بهنشر شده است.
سعیدی وجه تمایز انتشارات بهنشر را با سایر ناشران فعالیت در زمینه ادبیات دینی عنوان کرد و افزود: در این مجموعه آنچه که در حوزه دین تعریف میشود؛ اعم از اعتقادات، اخلاق، احکام اسلامی، آموزههای اهل بیت(ع) و معارف قرآنی و دستور العملهای دینی که از طرق مختلف به ما رسیده در قالبهای مختلف ادبی رمان، داستان بلند یا داستان کوتاه ، شعر منتشر میشود. به طور مثال با موضوع شناخت خدا برای کودک و آشنایی نوجوانان با آموزههای حضرت آثاری در قالب شعر و داستان کوتاه منتشر کردیم که مورد استقبال زائران قرار گرفت. چاپ متعدد آثار نیز نشان از حسن توجه و اقبال مخاطبان دارد.
او تاکید کرد: در طول سالهای اخیر با توجه به تغییر ریل و محتوای آثار، تقریبا کتابهای منتشر شده از حیث کیفیت بی بدیل هستند. ناشران زیادی در حوزه معارفی کار میکنند ؛ اما تعداد معدودی در حوزه ادبیات دینی ویژه برای مخاطب کودک و نوجوان کار میکنند. اساس کار در بهنشر در مقایسه با سایر ناشران، تولید آثار تالیفی است انتشارات بهنشر، همکاری خوبی با نویسندگان و تصویرگران برجسته دارد. با توجه به هزینه بالای تولید اثر در مقایسه با آثار ترجمهای، انتشارات بهنشر جزء بیست ناشر پر تعداد اثر منتشر شده شناخته میشود که سعی داریم در بازه زمانی سه ساله جزء رتبه های اول تا سوم در کشور باشیم . انتشارات بهنشر جزء معدود ناشرانی است که علاوه بر تولید اثر با دارا بودن فروشگاههای مختلف در شهر مشهد و سراسر کشور در حوزه توزیع، عرضه کتاب در حوزه مجازی و نشر الکترونیک نیز فعالیت میکند.
مدیرعامل انتشارات بهنشر اظهار کرد: در راستای تامین نیازهای معرفتی زائران، 12 فروشگاه کتاب بهنشر در ورودیهای حرم مطهر رضوی وجود دارد .در مجموع30 فروشگاه کتاب و10 نمایندگی فروش در برخی مناطق شه ری مشهد و شهرهای تهر
تقی زاده: ان، گرگان و بیرجند، قوچان، درگز، تربت حیدریه و... به توزیع و نشر آثار انتشارات بهنشر و ناشران جبهه انقلاب اسلامی میپردازند که در حوزه پخش، عرضه و توزیع آثار در فروشگاهها و نمایشگاههای استانی، هزار و 400 تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم با انتشارات بهنشر همکاری میکنند.

تولید 600 اثر در انتشارات بهنشر ویژه مخاطب کودک و نوجوان
سعیدی با اشاره به تاسیس گروه کودک و نوجوان انتشارات بهنشر اظهار کرد: اواخر دهه 70 مجموعه انتشارات به جهت اهمیت مخاطب کودک و نوجوانی نشان «پروانه» را طراحی کرد. در طی چهار دهه در گروه کودک و نوجوان بهنشر با ارتباط با 245 نویسنده کودک و نوجوان و 200 تصویرگر و طراح، 600 اثر تولید شده است که تجدید چاپ بالای آثار و کسب 107 جایزه در جشنوارههای مختلف از جمله «فیروزه» و «رشد» نشان از اقبال مخاطبان به آثار منتشر شده دارد.
تولید نسخه الکترونیک کتاب همزمان با چاپ اثر
سعیدی ضمن اشاره به شاخه دیگری از فعالیتهای بهنشر در خصوص نشر و تولید آثار دیجیتال در مجموعه بهنشر گفت: با راهاندازی حوزه مستقل فضای مجازی، حدود ۳ سال است که در زمینه نشر دیجیتال رشد قابل توجهی کردهایم.با برنامهریزیهای صورت پذیرفته اکنون به نقطهای در تولید الکترونیک رسیدهایم که همزمان با چاپ و توزیع کتاب در فروشگاهها، علاقهمندان میتوانند به نسخه الکترونیک کتاب در کتابخوان اختصاصی بهنشر و سایر اپلیکیشنهای کتابخوانی از جمله فراکتاب دسترسی داشته باشند.

انتشار40کتاب صوتی در بهنشر
وی ادامه داد: با گزینش تعدادی از کتابهای موضوعی رضوی، ادبیات دینی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و کودک و نوجوان هرساله تعدادی کتاب را به صورت صوتی منتشر میکنیم که تاکنون بیش از ۴۰ عنوان از این کتابها گویا شده و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. علاوه بر تولید کتاب گویا، تولید پادکستهای کتابمحور ، تبلیغ و ترویج الکترونیک کتاب در شبکههای اجتماعی داخلی و غیر داخلی نیز از اقدامات بخش نشر دیجیتال انتشارات بهنشر است.
مدیرعامل انتشارات بهنشر با اشاره به فروش اینترنتی کتابهای تولید شده در این انتشارات گفت: در سایت behnashr.com علاوه بر دسترسی به آخرین اخبار، رویدادها و بانک جامع پدیدآورندگان بهنشر، امکان خرید اینترنتی نسخههای فیزیکی کتاب برای علاقهمندان سراسر کشور وجود دارد .
سعیدی از تولید و انتشار ماهنامه «کتاب رضوی» در انتشارات بهنشر خبر داد و گفت: از زمستان سال گذشته با هدف تجمیع اخبار، فعالیتها و منشورات انتشارات بهنشر و نیز بررسی آخرین و مهمترین موضوعات دنیای نشر و کتاب، ماهنامه «کتاب رضوی» توسط انتشارات بهنشر تولید و منتشر میشود که تاکنون ۹ شماره از این مجله تولید شده و مورد استقبال مدیران فرهنگی، فعالان کتاب، نویسندگان و همکاران حوزه نشر قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: همچنین با هدف برقراری ارتباط مداوم و مستقیم با کودکان و نوجوانان، دو فصلنامه به نام «گلدسته» و «نقارهخانه» برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفتهایم که تاکنون ۲ شماره از این مجلات در ایام ولادت و شهادت حضرت رضا(ع) منتشر شده است.

درخشش آثار بهنشر در جشنوارههای مختلف
وی به کسب ۱۶۷ جایزه آثار بهنشر در چند سال اخیر اشاره و اضافه کرد: تاکنون در ۳ جشنواره به عنوان ناشر برگزیده کودک و نوجوان در سطح کشور و استان خراسان رضوی انتخاب شده و در فهرست جوایز بهنشر، جایزه کتاب سال، سلام، رشد، جشنواره کتاب دینی، نشان ادبیات معنوی، کتاب سال رضوی، جایزه پروین، جایزه شهید غنیپور، جایزه شهید اندرزگو و حتی جوایز مربوط به جشنوارههای هنری نظیر شیرازه نیز مشاهده میشود. هم چنین تاکنون آثار زیادی از انتشارات بهنشر به زبانهای عربی، ترکی استانبولی، چینی و حتی مالایی ترجمه شده است.
مدیرعامل انتشارات بهنشر خاطرنشان کرد: یکی از موارد حائز اهمیت در سالهای اخیرترویج کتابخوانی در بسترهای مختلف است که تلاش کردیم با مشارکت سایر نهادها و مجموعههای فرهنگی رویدادهای کتابمحور برگزار کنیم؛ برهمین اساس در سال های اخیر 17 پویش مطالعاتی از کتابهایی که اکثریت آنها در جشنوارههای مختلف برگزیده شدهاند برگزار کردیم که برخی از کتابها به واسطه برگزاری مسابقه چندین نوبت تجدید چاپ شدند به طور مثال کتاب «دعبل و زلفا» به چاپ چهلم و هشتم رسید.