به همت شرکت صنایع پیشرفته رضوی، ششمین پیش رویداد از رویداد فناوریهای حوزه سلامت و درمان(دعوت) با موضوع ارائه اثربخش به سرمایهگذار؛ طراحی مناسب فایل ارائه کسب و کار برگزار شد.
پیش رویداد «ارائه اثربخش به سرمایهگذار؛ طراحی مناسب فایل ارائه کسب و کار» برگزار شد
به گزارش آستاننیوز، مدیر شتابدهنده منش و مشاور توسعه کسب و کار و کارآفرینی در این پیش رویداد که در قالب وبینار سهساعته برگزار شد، به چگونگی معرفی یک کسب و کار برای جذب سرمایهگذار پرداخت و گفت: شخصیت تیمی که میخواهد ایده را عملی کند، مهمترین مقوله در روند اجرا است.
کتایون سپهری اظهار کرد: این مهم است که اعضای یک تیم اختلافات را تبدیل به همفکری و مشارکت کنند و به همدلی و همزبانی برسند زیرا تیمی که اعضای آن بتوانند یکدیگر را کامل کرده و مجموعهای از دانش، مهارت و تخصص را داشته باشد، قطعا تیم موفقی است و برای سرمایهگذار نیز اهمیت بسیاری دارد.
او ایده را یکی از موضوعات مهم در معرفی کسب و کار برای جذب سرمایهگذار دانست و افزود: اعضای تیم باید پس از شناسایی مسئله و مشکل، در قدم بعدی راه حل خوبی برای آن ارائه دهند.
نیاز فناور در مواجهه با سرمایهگذار
مدیر شتابدهنده منش با اشاره به چگونگی انتخاب سرمایهگذار خاطرنشان کرد: نکته کلیدی این است که در قدم نخست باید دید آیا سرمایهگذار حوزه تخصصی و تجارت، داد و ستد، شغل، حرفه، کسب و کار ما را میشناسد یا خیر.
او ادامه داد: در مذاکرات اولیه باید دقت شود آیا سرمایهگذار تاخیر در بازگشت مبلغ خود را درنظر میگیرد یا خیر، همچنین باید بدبینانه و خوشبینانهترین برآوردهای فروش را در نظر گرفت. تعریف کسب و کار به صورت استارتاپی یا غیراستارتاپی، موضوع مهم دیگری در رشد و توسعه آن است.
سپهری افزود: معمولا سرمایهگذار به کسب و کاری ورود میکند که از جنس استارتاپ باشد چراکه استارتاپ یک سازمان غیررسمی است و به مدل مقیاسپذیر میرسد.
او با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم خاطرنشان کرد: این انقلاب، انقلاب تکنولوژیهایی همچون هوش مصنوعی، ژنتیک، کلاندادهها، متاورسها و... است که در کسب و کارها استفاده میشود اما ما به سرعت از این انقلاب عبور کردیم و به انقلاب صنعتی پنجم که انسان محور بودن، ویژگی بارز آن است، رسیدیم.
توجه کسب و کارها به توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی
سپهری با تاکید بر لزوم توجه به توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی در تشکیل یک کسب و کار گفت: برای پایدارسازی کسب و کار، باید علاوهبر سود حداکثری سرمایهگذاری، رفاه و جامعه کسب و کار نیز در نظر گرفته شده و به حفظ محیط زیست توجه شود.
او ادامه داد: توسعه پایدار این سه رکن را با هم در نظر میگیرد، از همین رو باید تا جای ممکن ضایعات نداشته باشیم و اگر ضایعاتی وجود دارد آن را بازیافت کنیم.
مدیر شتابدهنده منش و مشاور توسعه کسب و کار و کارآفرینی افزود: سرمایهگذار سه اصل مدل کسب و کار، اعتبارسنجی و طراحی و اجرا را مورد توجه قرار میدهد. نباید سرمایهگذار رقیبی را بشناسد که شما آن را در ارائه خود معرفی نکرده باشید، بلکه باید رقبای خود را به صورت کامل و به بهترین نحو در بازار داخلی و خارجی را معرفی کنید.
او ادامه داد: باید علاوهبر برآورد هزینهها، از یک متخصص مالی که کسب و کار را میشناسد کمک و راهنمایی گرفت.