پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۲۱

بایسته‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان نسل نوجوان 

سمانه ناجی؛ مسئول انجمن کتاب و کتابخوانی پژوهش‎سرای امام رضا(ع) پیرو امر رهبر معظم انقلاب که تصریح فرمودند: «امروز کتابخوانى و علم‌آموزى نه تنها یک وظیفه‌ ملى، که یک واجب دینى است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند.» و همچنین با توجه به وجود فضاهای رسانه‌ای متنوع و برنامه‌ریزی هدفمند دشمنان برای ایجاد انحرافات فکری در میان آینده‌سازان کشورمان و نیز تهاجم فرهنگی با بهره‌گیری از ابزارهای نوین رسانه‌ای، ریل‌گذاری برای فرهنگ‌سازی کتاب و کتابخوانی توسط دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت در مدارس، ضرورتی بیش از پیش یافته است. 

از این رو طراحی الگوهای خلاق و نوآورانه و از آن مهم‌تر، طرح‌های جذاب و پر کشش بسیار حائز اهمیت است. همچنین جاذبه‌بخشی به روش‌های نقش آفرینی مؤثر نوجوانان در حوزه کتاب و کتابخوانی با استفاده از روش‌های متنوع و به‌روز از قبیل طرح‌های گلچین کردن کتاب‌ها، برگزاری متفاوت پویشها و مسابقات کتابخوانی، استعدادیابی دانش آموزان در حوزه‌های مرتبط با کتابخوانی و همچنین بهره‌گیری از روش‌های نوین یاددهی- یادگیری مبتنی بر کاوشگری از قبیل steam،stem  و یادگیری مبتنی بر پروژه و... در برنامه‌ریزی‌های این حوزه ضرورت دارد. 
از سوی دیگر، شناسایی دانش آموزان مستعد و برنامه‌ریزی برای توانمندسازی دانش آموزان خوش قریحه و دست به قلم با برگزاری برنامه‌های متنوع نظیر کارگاه‌های داستان‌نویسی، تکنیکهای مطالعه، پرورش خلاقیت، فلسفیدن، نقد تحلیلی، انشای ساختاری، تصویرخوانی و تصویرنویسی متناسب با استعداد و پایه تحصیلی هر دانش آموز و شرایط آموزشگاه از دیگر پیش نیازهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان دانش آموز است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی