سمانه ناجی؛ مسئول انجمن کتاب و کتابخوانی پژوهشسرای امام رضا(ع) پیرو امر رهبر معظم انقلاب که تصریح فرمودند: «امروز کتابخوانى و علمآموزى نه تنها یک وظیفه ملى، که یک واجب دینى است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند.» و همچنین با توجه به وجود فضاهای رسانهای متنوع و برنامهریزی هدفمند دشمنان برای ایجاد انحرافات فکری در میان آیندهسازان کشورمان و نیز تهاجم فرهنگی با بهرهگیری از ابزارهای نوین رسانهای، ریلگذاری برای فرهنگسازی کتاب و کتابخوانی توسط دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت در مدارس، ضرورتی بیش از پیش یافته است.
بایستههای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان نسل نوجوان
از این رو طراحی الگوهای خلاق و نوآورانه و از آن مهمتر، طرحهای جذاب و پر کشش بسیار حائز اهمیت است. همچنین جاذبهبخشی به روشهای نقش آفرینی مؤثر نوجوانان در حوزه کتاب و کتابخوانی با استفاده از روشهای متنوع و بهروز از قبیل طرحهای گلچین کردن کتابها، برگزاری متفاوت پویشها و مسابقات کتابخوانی، استعدادیابی دانش آموزان در حوزههای مرتبط با کتابخوانی و همچنین بهرهگیری از روشهای نوین یاددهی- یادگیری مبتنی بر کاوشگری از قبیل steam،stem و یادگیری مبتنی بر پروژه و... در برنامهریزیهای این حوزه ضرورت دارد.
از سوی دیگر، شناسایی دانش آموزان مستعد و برنامهریزی برای توانمندسازی دانش آموزان خوش قریحه و دست به قلم با برگزاری برنامههای متنوع نظیر کارگاههای داستاننویسی، تکنیکهای مطالعه، پرورش خلاقیت، فلسفیدن، نقد تحلیلی، انشای ساختاری، تصویرخوانی و تصویرنویسی متناسب با استعداد و پایه تحصیلی هر دانش آموز و شرایط آموزشگاه از دیگر پیش نیازهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان دانش آموز است.