پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

پژوهشگر قرآنی: 
۱۴۰۲-۰۸-۲۲

تفسیر مجمع البیان یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین تفاسیر قرآن کریم در دنیای اسلام است 

یک پژوهشگر و کارشناس قرآنی گفت: تفسیر مجمع البیان اثر فضل بن حسن طبرسی یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین تفاسیر قرآن در دنیای اسلام است که هم علمای شیعه و هم علمای اهل تسنن آن را ستوده اند. 

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی صبح امروز 22 آبان ماه در نخستین جلسه کرسی تفسیر کتاب ارزشمند «تفسیر مجمع البیانِ شیخ طبرسی» که در محل دارالتفسیر قرآن کریم واقع در مقبره این مفسر بزرگ قرآنی برگزار شد، گفت: مرحوم امین الاسلام فضل بن حسن طبرسی یکی از مفسران بزرگ و نام آور دنیای اسلام در قرن ششم هجری است که کتاب مجمع البیان را به رشته تحریر در آورده است.
وی تصریح کرد: برخی از تاریخ نویسان این مفسر قرآنی را اهل طبرستان و برخی دیگر ایشان را از اهالی تفرش دانسته اند و نکته مهم در زندگی این مفسر قرآنی این است که ایشان از محل زندگی خود به خراسان سفر کرده و خانواده حدیثی تشکیل دادند. 
این کارشناس قرآنی ابراز کرد: دهه اول قرن ششم، دوران طلایی تفسیر بوده که در این دوران در مصر حسین بن محمد راغب اصفهانی تفسیر «راغب الاصفهانی»، مرحوم ابوالفتوح رازی در ری تفسیر «روض الجنان و روح الجنان»، رشید دین میبدی در میبد یزد تفسیر «کاشف الاسرار» و  زمخشری کتاب تفسیر «الکشاف» را نوشته‌اند. 
وی افزود: مرحوم شیخ طبرسی در خراسان بزرگ آن زمان در زمره علمای بزرگ و شخص اول علمی محسوب می شد و دارای جایگاه علمی بالایی بود. 
حجت الاسلام ربانی اظهار کرد: از شیخ الامین طبرسی سه تفسیر قرآن از جمله یک تفسیر موجز فاقد اطلاعات چندان، یک تفسیر متوسط و دیگری تفسیر مفصل به نام مجمع البیان برای سه گروه مبتدیان، متوسطین و آخرین تفسیر ویژه اساتید و علمای بزرگ قرآنی نوشته شده است.
وی با بیان اینکه تفسیر مجمع البیان چندین چاپ دارد، عنوان کرد:کثرت چاپ کتاب نشان آن دارد که این کتاب مورد توجه علاقه مندان به تفسیر در جهان اسلام بوده است.
این پژوهشگر قرآنی خاطرنشان کرد: مرحوم طبرسی همانطور که در تفسیر ید طولانی داشته است در علم حدیث هم تخصص داشته‌اند و او همچنین یک فقیه برجسته و فقیه فوق المذاهب بود یعنی به فقه همه مذاهب اسلامی اشراف داشت. 
 در این مراسم همچنین حجت الاسلام والمسلمین عباس فرازی نیا با اشاره به جایگاه علمی مرحوم شیخ طبرسی بیان کرد: این عالم برجسته در طول عمر بابرکت خود اهتمام ویژه ای به تفسیر قرآن داشت و امروز مقبره ایشان به مکانی برای ارائه و بیان تفاسیر قرآنی تبدیل شده است. 
وی ابراز کرد: تفسیر، میراث گرانقدر و گرانبهای حوزه های علمیه و مساجد است که طبق سنت های دیرین در این مکان ها جلسات تفسیر برقرار می‌شود و مومنین بعد از تلاوت قرآن، پیام قرآن را در قالب تفسیر قرآن از علمای دینی و مفسران می شنیدند و امروزه این سنت در این مکان مقدس احیا می‌شود. 
گفتنی است؛ سلسله جلسات تفسیر مجمع البیان روزهای یکشنبه با حضور اساتید و کارشناسان قرآنی در محل دارالتفسیر قرآن کریم واقع در مقبره شیخ طبرسی پذیرای علاقه مندان به تفسیر قرآن است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی