پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۲۷

لحظاتی همراه با سفیدپوشان خستگی‌ناپذیر در آستان جانان

پرستاران، سفیران سلامت و مهربانی جامعه هستند که در سخت‌ترین و تلخ‌ترین لحظات زندگی، یار و یاور بیماران و خانواده‌هایشان می‌شوند و با صبوری و دلسوزی خود آلام آنان را تسکین می‌دهند. در این میان، عنایت خاص حضرت رضا(ع) شامل حال جمعی از پرستاران خستگی‌ناپذیر شده تا جایی که آنان توانسته‌اند لباس سفید خدمت خود را در آستان جانان بر تن کنند و التیامی شوند بر دردها و پایانی بر دلهره زائران انیس النفوس(ع)...

به گزارش آستان نیوز، در حال حاضر بیش از 400 پرستار رسمی و خادمیار در شیفت‌های مختلف زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی به بیماران صحن و سرای حضرت دوست خدمت می‌کنند. در آستانه ولادت پربرکت حضرت زینب(س) و روز پرستار، به سراغ تنی چند از این سفیدپوشان رفته‌ایم تا برایمان از لحظه‌های زیبای خدمت خود در اماکن متبرکه رضوی بگویند. 
 

نگاه خاص زائران به دارالشفای امام(ع) 
ابتدا به واحد اورژانس دارالشفای امام(ع) سر می‌زنم که در آن سه پرستار در حال گرفتن فشارخون و بررسی وضعیت مراجعان هستند. در این میان با فائزه صابری پرستار جوان مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی آشنا می‌شوم. او با هماهنگی با همکارانش به بخش تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی بانوان دعوتم می‌کند تا در مکانی آرام بتوانیم دقایقی گفت‌وگو کنیم. در این بخش نیز بانوان پرستار در حال خدمت به بیماران مختلف هستند؛ از مجاوری که سُرم به دست روی تخت خوابیده تا زائر عرب‌زبانی که برای تزریقات آمده است. با بانو صابری در داخل اتاق کوچک انتهای بخش، سر صحبت را باز می‌کنم. او در مجموع دو سال و چهار ماه سابقه خدمت در بخش‌های مختلف خدمات پرستاری این مؤسسه؛ از پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی تا اورژانس و بخش تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی دارالشفا را دارد. البته این پرستار تجربه کار در بیمارستان را هم دارد چنان‌که درباره وجه تمایز خدمت در جوار حرم مطهر رضوی با سایر مراکز درمانی می‌گوید: اگرچه اولویت کاری پرستاران همیشه خدمت به بیماران و درک شرایط جسمی و روحی آنان است، اما از آنجایی که بیماران، تقدس و احترام خاصی برای دارالشفای امام(ع) و نیروهای فعال در آن قائل هستند و هر حرکت مثبت و منفی ما را به دستگاه حضرت رضا(ع) ارتباط می‌دهند، در این مجموعه مسئولیت کاری ما بیشتر است. 
 

شوق خدمت در آستان رضا(ع)
صابری ادامه می‌دهد: وقتی به زائران حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنم، انگار امام رضا(ع) هم نگاه ویژه‌ای به من دارند. این حس خاص و خوب موجب شده با وجود داشتن سه فرزند و فشار کاری بالا، دوباره پس از وقفه‌ای کوتاه با علاقه به سر کارم بازگردم. 
او می‌افزاید: اگرچه یک پرستار باید علم بالایی داشته باشد و آن را به‌روز نگاه دارد، باید صبر بالایی هم داشته باشد و شرایط مختلف بیماران را بپذیرد. به طور مثال، ممکن است زائر بیماری داشته باشیم که زبان او را متوجه نشویم یا فرهنگ بیمار با ما متفاوت باشد. در تمامی این شرایط باید با بیمار به مهربانی رفتار کرده و او را درک کنیم. 
این نیروی بخش پرستاری دارالشفای امام(ع) خاطره‌ای هم از زائر اهوازی سالمندی برایم تعریف می‌کند که با فشارخون بالا و مشکلات قلبی همراه با دخترش به این مرکز درمانی مراجعه کرده و قرار بوده به بیمارستان اعزام شود. در این بین، صابری توانسته با گفت‌وگو، وجود این مادر نگران را آرام کند تا جایی که پس از گذشت چند سال از این اتفاق، دخترش هنوز با او تماس می‌گیرد و می‌گوید همچنان دعای خیر مادرش پشت سر اوست.  
 

بیمه امام هشتم(ع) شده‌ایم
در ادامه به مرکز فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی در صحن امام حسن مجتبی(ع) می‌روم که در آن خادمیاران سلامت مؤسسه در دو بخش مجزای بانوان و آقایون مشغول به خدمت هستند. نخست با سمیه کریمی‌نسب هم‌کلام می‌شوم. او دانش‌آموخته تکنسین اتاق عمل است و حدود دو سالی است به عنوان یکی از بانوان خادمیار سلامت مشهدی در این مرکز به بیماران اورژانسی حرم مطهر خدمت می‌کند. این خادمیار می‌گوید: وقتی برای انجام خدمت افتخاری در حرم مطهر نام‌نویسی کردم به دلیل مدرک تحصیلی‌ام به بخش خادمیاران سلامت معرفی شدم. 
کریمی‌نسب ادامه می‌دهد: در حال حاضر هر هفته روزهای شنبه به حرم مطهر می‌آیم و 8 ساعت به زائران و مجاوران در این مرکز خدمت می‌کنم. همین یک روز خدمت دلی برای امام هشتم(ع)، زندگی‌ام را یک هفته بیمه می‌کند. 
او بیان می‌کند: بیماران هم بسیار ما را دعا می‌کنند، به طور مثال وقتی فشار خون زائری شهرستانی را گرفتم، او آن‌قدر دعایم کرد که هیچ‌گاه این خاطره را فراموش نمی‌کنم. مگر می‌شود زائری برایمان دعای عاقبت به خیری کند و خوشحال نشویم. بی‌شک این نگاه مهربان زائران به ما خادمان هم از الطاف امام رضا(ع) است. 
 

سبکبالی؛ پاداش خدمت به زائران
همچنین دقایقی با برات خوش‌نیت، یکی از پرستاران خادمیار سلامت بخش آقایون مرکز فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) در بخش ورودی مرکز هم‌صحبت می‌شوم. او 30 سال سابقه فعالیت در حرفه پرستاری را دارد و پس از بازنشستگی به جمع خادمیاران سلامت پیوسته است و از سال 1398 در حال خدمت افتخاری به شیفتگان صحن و سرای رضوی است. از خوش‌نیت در باره حال و هوای خدمت در حرم مطهر می‌پرسم و این خادمیار پاسخ می‌دهد: ما در این‌جا برای رضای خدا به بیماران خدمت می‌کنیم، در واقع عشق خدمت به مردم موجب شده باز هم به خدمتم در لباس پرستاری ادامه دهم. 
او بیان می‌کند: بیماران توقعات خاصی از خادمان امام رضا(ع) دارند و ما هم تلاش می‌کنیم به نحو احسنت به آنان خدمت کنیم. وقتی بیماران با لبخند رضایت از مرکز می‌روند، ما هم از لبخند آنان خوشحال می‌شویم. هم بیماران از ما تشکر می‌کنند و هم ما از آنان تشکر می‌کنیم. 
همچنین خوش‌نیت می‌گوید: روزهایی که برای خدمت به حرم مطهر می‌آیم، رو به بارگاه امام رضا(ع) می‌ایستم و می‌گویم برای رضای خدا امروز هم برای خدمت آمده‌ام، عاقبت بخیرمان بگردان. وقتی هم که شیفتم تمام می‌شود و می‌خواهم از حرم مطهر بروم، حس می‌کنم سبکبال شده‌ام. 
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی