پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۸-۳۰

آغاز فعالیت کارخانه فرآوری پنبه در منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با شروع فصل برداشت

تنها کارخانه فرآوری پنبه در شهرستان سرخس که از آن به عنوان قطب تولید دانه بذری پنبه در کشور یاد می‌شود، در سال ۱۳۹۳ در منطقه ویژه اقتصادی آغاز به کار کرد تا با فرآوری وش پنبه، به سهم خود گامی در تامین بذر مورد نیاز استان خراسان رضوی و کشور بردارد.

به گزارش آستان نیوز، در این کارخانه که روزانه ظرفیت حلاجی ۳۰ تن پنبه را دارد، پس از فرآوری، وش در وزن‌های مشخص راهی بازار و کارخانه‌های نخریسی و بافندگی می‌شود و بذری که از مرحله حلاجی بدست می‌آید، پس از کرک‌زدایی برای کشت در سال‌های آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

حذف دلال‌ها از کشاورز تا کارخانه
مدیرعامل شرکت تعاونی طلای سفید پنبه شهرستان سرخس اظهار کرد: ظرفیت اسمی این کارخانه ۲۵ هزار تن در سال است اما با توجه به فعالیت فصلی کارخانه، با ظرفیتی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن مشغول فعالیت است.
رضا انصاری نیا گفت: در کارخانه پنبه پاک کنی سرخس، فرآوری وش پنبه و تبدیل آن به دانه محلوج انجام می‌شود که با انجام این فرایند پنبه بدست آمده، خالص و عاری از هر نوع ضایعاتی است.
او درباره نقاط قوت این کارخانه خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین مزیت‌های کارخانه فرآوری پنبه مستقر در منطقه ویژه اقتصادی، نزدیک بودن به شهرستان سرخس، در دسترس بودن کشاورز و کارخانه، حذف واسطه و دلال‌ها و تحویل مستقیم پنبه توسط کشاورز به کارخانه و در نتیجه کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل به سایر نقاط کشور است.
 

واردات بی‌رویه پنبه
مدیرعامل شرکت تعاونی طلای سفید پنبه شهرستان سرخس با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی کشت پنبه در سرخس در مقایسه با سال گذشته گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، واردات بی‌رویه پنبه است.
او ادامه داد: البته با همین شرایط، امسال ۲۰۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت پنبه اختصاص داده شد که با توجه به سرمای بیش از حد زمستان گذشته و از بین رفتن بعضی از آفات، راندمان برداشت در هر هکتار افزایش چشمگیری داشته و به نوعی کمبود سطح زیر کشت این محصول جبران شده است.
انصاری نیا اضافه کرد: ناگفته نماند که پنبه تولید شده در شهرستان سرخس از بهترین نوع پنبه در کشور است.
او همچنین از پرداخت به موقع مطالبات پنبه‌کاران خبر داد و افزود: طی ۲۴ ساعت پس از تحویل پنبه توسط کشاورز به کارخانه، مطالبه کشاورز به حساب او واریز می‌شود. 
 

افزایش بهره‌وری با اورهال کارخانه
انصاری نیا درباره اقدامات صورت گرفته برای افزایش بهره‌وری در این کارخانه خاطرنشان کرد: هر سال پس از پایان کار فصلی، عملیات اورهال کارخانه انجام می‌شود که همگی با نظارت جهاد کشاورزی شهرستان صورت می‌گیرد.
او ادامه داد: در حال حاضر نیز ۳۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی