پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۰۵

آیین تجلیل از واقف حوزه سلامت آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد

آیین تجلیل و تکریم واقف خیراندیش حوزه سلامت دکتر ماشاءالله مرادنژاد با حضور جمعی از معاونان بنیاد بهره‌وری موقوفات، مدیران آستان قدس رضوی و اصحاب رسانه در مشهد برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، در این آیین که صبح امروز در محل بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی برپا شد، از ماشاءالله مرادنژاد به پاس صلح املاکی بر آستان قدس رضوی برای ساخت مرکز توان‌یابی باروری و کلینیک قلب در بیمارستان فوق تخصصی رضوی تقدیر شد. 
در این مراسم مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات با اشاره به قدمت دیرینه وقف از صدر اسلام تا کنون اظهار کرد: وقف چشمه‌ای همیشه جاری و فرصتی برای ماندگار شدن انسان است. در واقع وقف یک نوع زایش و بهترین نهادی است که موجب ماندگاری نام انسان در طول تاریخ می‌شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرضا اصغری با بیان این‌که عواید موقوفات آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف از جمله حرم مطهر رضوی هزینه می‌شود، افزود: با توصیه و تأکید تولیت آستان قدس رضوی در صدد ایجاد «نهضت وقف رضوی» در این آستان ملکوتی هستیم تا به نام امام رضا(ع) و برکت نهاد وقف، نیازهای جامعه اسلامی برطرف شود. بی‌شک با احیاء نهاد وقف، ظرفیت برطرف کردن تمام این نیازها ایجاد خواهد شد.
او از طراحی مدل‌های نوین وقفی همچون «وقف وکالتی»، «وقف مشارکتی» و «وقف سهام» در آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: مدل وقف وکالتی برای اجرایی کردن وقف پول است. بدین صورت که واقف مبلغ مورد نظر را در اختیار آستان قدس رضوی قرار می‌دهد و این آستان مقدس به وکالت از واقف، آن را صرف امور مختلف همچون زائرسرا و زائرشهر رضوی می‌کند. 
مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: وقف مشارکتی نیز علاوه‌بر اجرایی کردن وقف پول، برای تأمین مالی پروژه‌های آستان حضرت رضا(ع) همچون ساخت رواق زیرسطحی شیخ بهایی و نیز تحقق این امر که همه می‌توانند واقف شوند، تعریف شده که حداقل مبلغ آن یک میلیون تومان است. 
او درباره وقف سهام به عنوان یکی دیگر از مدل‌های نوین وقف در آستان قدس رضوی گفت: به طور مثال در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیانِ این آستان مقدس از چنین وقفی استقبال شده است. 
اصغری با بیان این‌که ایجاد اولین صندوق وقف سرمایه یا سهام در بورس نیز در آستان قدس رضوی در حال پیگیری است، افزود: علاوه‌براین، راه‌اندازی وقف خدمت در آستان قدس رضوی در دستور کار قرار گرفته است تا شرایط خدمت اقشار مختلف همچون پزشک، مهندس، روحانی و... به عنوان واقف فراهم شود. 
 

اهمیت توسعه حوزه‌های وقف
اصغری با اشاره به تلاش آستان قدس رضوی برای توسعه قلمروهای وقف رضوی خاطرنشان کرد: به طور مثال واقف به جای ذکر وقف برای دارالشفای امام(ع) یا بیمارستان منتصریه در نیت خود، می‌تواند وقف کلی حوزه سلامت را عنوان کند که محدوده گسترده‌تری در حوزه سلامت اعم از دارو و درمان را در بر می‌گیرد.  
او تصریح کرد: از همین رو حوزه‌های کلی وقف اعم از سلامت، اجتماعی، فرهنگی، خدمات حرم رضوی و... را برای نیت مصرف موقوفات به واقفان پیشنهاد می‌دهیم تا در اجرای نیت واقفان با مشکل مواجه نشده و براساس نیت‌های آن‌ها بتوانیم نیازهای جامعه اسلامی را هم برطرف کنیم.
اصغری با تأکید بر تشکیل کارگروه‌های مختلف مرتبط با وقف همچون کارگروه وقف سلامت در آستان قدس رضوی گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش کمی و کیفی تقاضای وقف در آستان قدس رضوی بودیم. امیدواریم این آستان مقدس بتواند حفاظت، حراست موقوفات و اجرای نیات واقفان را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
او خاطرنشان کرد: نیک‌اندیشان برای مشارکت در امر وقف و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت برخط موقوفات آستان قدس رضوی به نشانی https://vaghf.razavi.ir مراجعه کنند. 
 

آستان قدس رضوی مجموعه‌ا‌ی قانونمند 
در ادامه ماشاالله مرادنژاد نیز گفت: در پرتوی عنایت حضرت رضا(ع) این افتخار نصیبم شد تا در حد توان و بضاعت خود در سنت حسنه وقف که امری ماندگار است، سهیم شوم.
این واقف خیراندیش افزود: از آنجایی که آستان قدس رضوی مجموعه‌ا‌ی قانونمند است و نظارت‌های دقیقی بر موقوفات آن صورت می‌گیرد، این آستان ملکوتی را برای انجام وقف خود انتخاب کردم. امیدوارم این موقوفات منشأ خیر و برکات در جامعه شود.
او با اشاره به نیازهای حوزه سلامتِ کشور به ویژه اهمیت درمان ناباروری و افزایش جمعیت بیان کرد: املاکی که بر آستان قدس رضوی وقف کردم، تبدیل به ارزش افزوده خواهد شد و در اختیار بیمارستان فوق تخصصی رضوی که مجموعه‌ای بروز و مجهز است، قرار می‌گیرد تا برای انجام پروژه ساخت مرکز توان‌یابی باروری و کلینیک قلب آن استفاده شود.

شایان ذکر است، در پایان این آیین با اعطای هدایایی متبرک از این واقف خیراندیش حوزه سلامت آستان قدس رضوی تقدیر شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی