پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۰۶

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در تمام اراضی زراعی سازمان موقوفات ملک

مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی از تجهیز تمام اراضی زراعی این سازمان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد.

مهندس سید کاظم اشفاقی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: با توجه به افزایش روند خشکسالی در کشور به ویژه در سال‌های اخیر و از طرفی مصرف حجم بالای آب در بخش کشاورزی، سازمان موقوفات ملک هر ساله نسبت به اجرای طرح‌های نوین و تجهیز اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری اقدام می‌کند.
او درباره روش آبیاری این اراضی گفت: امسال ۳۱۵ هکتار به کشت محصولات زراعی شامل گندم، جو، کلزا و زیره سبز اختصاص داده شده است که برای آبیای این اراضی از سیستم‌های خرد آبیاری (تیپ) استفاده می‌شود.
مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک ادامه داد: این سامانه‌ها از بروزترین سیستم‌های آبیاری برای افزایش کارایی مصرف آب و دستیابی به بهره‌وری بیشتر در محصولات کشاورزی هستند تا از این طریق بتوانیم از سرمایه گرانقدر آب و زمین بالاترین بهره‌برداری را داشته باشیم.
او با اشاره به مزایای آبیاری تحت فشار تیپ خاطرنشان کرد: این سیستم علاوه‌بر این که قابلیت مدفون شدن در لایه‌های سطحی زمین را دارد، امکان نزدیکی بین ریشه گیاه و موضع آبیاری را بهتر و بیشتر فراهم و از هدر رفت آب تا ۹۰ درصد جلوگیری می‌کند.
اشفاقی درباره برنامه‌های در دستور کار برای افزایش عملکرد تولید محصولات زراعی تصریح کرد: انجام مطالعات جدید در خصوص آب و خاک اراضی، بررسی پتانسیل‌های آب و خاک برای تحلیل کشت منطقی‌ترین محصولات و رسیدن به بهترین الگوی کشت در افق‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، بخشی از این برنامه‌ها به شمار می‌رود. 
او ادامه داد: همچنین تجهیز ایستگاه‌های کنترل مرکزی به فیلتراسیون و استفاده از تجهیزات بروزتر برای ارتقاء کارایی مصرف آب در دست اقدام است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی