پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۰۷

نشست تخصصی «فرش و معماری، جلوه‌هایی از همبستگی و پویایی» برگزار شد

نشست تخصصی «فرش و معماری، جلوه‌هایی از همبستگی و پویایی» به همت کمیته فرش فرهنگستان هنر و با همکاری شرکت فرش آستان قدس رضوی در محل این فرهنگستان در تهران به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر در این نشست گفت: به دنبال گفت‌وگوهای انجام شده میان اعضای دو گروه تخصصی «معماری» و «صنایع‌دستی و هنرهای سنتی» فرهنگستان هنر از سال گذشته تاکنون و پس از تفاهم صورت گرفته با شرکت فرش آستان قدس رضوی، تصمیم گرفته شد تا رویداد و همایشی برای بررسی ریشه‌های تاریخی پیوند فرش و معماری برگزار شود.
تورج ژوله اظهار کرد: در پیگیری این موضوع بنا شد از علاقه‌مندان و پژوهشگرانی که در این زمینه به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند، دعوت شود تا به بیان تجربیات و یافته‌های خود بپردازند، از همین رو برنامه حاضر پیش‌نشستی برای روشن شدن چراغ این موضوع در فرهنگستان هنر است تا مقوله ضرورت و اهمیت همبستگی فرش و معماری بررسی شود.
او با اشاره به نمونه‌های متعددی از پیوند فرش و معماری و تعامل مستمر این دو حوزه در تاریخ ایران گفت: فرش‌هایی که با اندازه‌هایی خاص و مختص ابنیه یا اماکنی ویژه طراحی و بافته شده‌اند، نمونه‌هایی از این پیوند هستند.
رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر ادامه داد: فرش چندضلعی بافته شده برای مقبره شاه‌عباس که اکنون در موزه حرم حضرت معصومه(س) در قم نگهداری می‌شود یا فرش‌های پرده‌ای که متناسب با درهای ورودی رواق‌های حرم مطهر رضوی بافته شده‌اند، از این جمله این موارد به شمار می‌روند.
او افزود: در نمونه‌ای دیگر، وجود باغ ایرانی در قالی‌های بافته شده و طراحی‌های متأثر از معماری ایرانی در این فرش‌ها، گواه دیگری از داد و ستد مستمر بین فرش و معماری است.
سید محمد بهشتی عضو پیوسته فرهنگستان هنر نیز ماموریت فرش را "پدید آوردن جا و مکان در فضای معماری و زندگی افراد" عنوان کرد و گفت: فرش، صحنه زندگی‌ست و زندگی بر فرش اتفاق می‌افتد.
او افزود: متاسفانه‌ در روزگار معاصر، فرش ماموریت "پدید آوردن جا و مکان در فضای معماری" را از دست داده است. از سوی دیگر معماری، ظرف زندگی است و همه زندگی ما در فضای معماری اتفاق می‌افتد.
بهشتی در ادامه ضمن توصیف زمینه تاریخی حضور فرش در معماری اظهار کرد: در معماری، فرش صحنه زندگی‌ساز است و بنا را تبدیل به جایی می‌کند که می‌توان در آن زندگی کرد.
در پایان نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ با حضور مخاطبان به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

گفتنی است، نشست تخصصی «فرش و معماری، جلوه‌هایی از همبستگی و پویایی»، مقدمه‌ای بر رخداد اصلی است که سال آینده از سوی کمیته فرش فرهنگستان هنر با همکاری شرکت فرش آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی