پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گذری بر فعالیت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در تولید محصولات هنری رضوی 
۱۴۰۲-۰۹-۱۱

امتداد زیارت با محصولات «مهر» تا خانه‌های مردم 

هنر موهبتی الهی است که برای درک بهتر جهان به بشر اعطا شده است؛ در این میان وقتی هنر رنگ دین بگیرد و آمیخته با مفاهیم مذهبی شود، تأثیری شگرف در وجود آدمی می‌ نهد و آموزه‌ها و معارف دینی را با خود به جسم و جان انسان‌ها منتقل می‌کند. هنر حتی می‌تواند یک مفهوم دینی همچون زیارت حرم مطهر رضوی را تا دوردست‌ها به خانه‌های مردم ببرد و پیوند ناگستنی بین آنان و امام مهربانی‌ها(ع) ایجاد کند. 

به گزارش آستان نیوز، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با سابقه بیش از سه دهه فعالیت در عرصه هنر به ویژه هنر دینی و رضوی در سه سال اخیر به عرصه تولید محصولات هنری رضوی با محوریت مکتب هنر رضوی ورود پیدا کرده و توانسته موفقیت‌های چشمگیری در آغاز این مسیر پر فراز و نشیب کسب کند و مجموعه محصولات متنوعی تحت عنوان ویژند «مهر» را به زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) عرضه کند. در ادامه به بررسی اهداف و تلاش‌های واحد بازرگانی این مؤسسه در این حوزه می‌پردازیم. 
 

سوغاتی ماندگار از بستر هنر دینی
حرم مطهر رضوی مملو از گنجینه نفیسی از آثار هنری و معماری است که در طی قرون متمادی به دست ارادتمندان هنرمند این سرای قدسی خلق شده و برای نسل‌های آینده به یادگار مانده است. در این میان، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با نگاهی متفاوت و خاص به این جریان بی‌مانند هنری جهان اسلام در حرم مطهر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن، درصدد امتداد اجتماعی زیارت در زیست انسان معاصر در ذیل مکتب هنر رضوی است. در این راستا تولید محصولاتی در حوزه سوغات زیارت که انسان‌ها را به حضرت رضا(ع) و مفاهیم زیارت وصل کند، به عنوان یکی از برنامه‌های این مکتب در دستور کار مؤسسه قرار گرفت. اقدامی ارزشمند در مسیر احیای امر دین که تا به امروز نه تنها تولید سوغات زائر را متحول کرده بلکه موجب توانمندسازی هنرمندان و بروز خلاقیت‌ها و شکوفایی استعدادهای هنری آنان نیز شده است. بی‌شک مشهد به عنوان یک کلان شهر مذهبی همچون بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا نیاز دارد که سوغات فرهنگی‌اش به نماد و نشان آن یعنی بارگاه ملکوتی رضوی متصل شود و رنگ و بویی از معنای زیارت بگیرد. مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز با استفاده از ظرفیت هنرمندان کشور درصدد پیوند این معنای مهم با ابزارهای زندگی امروزی مردم است. همچنین این مؤسسه در ادامه این مسیر اقتصادی و هنری در تلاش است زمینه‌ساز اصلاح مصرف فرهنگی مردم شود.
 

طراحی 700 محصول
ماحصل این رویکرد جدید بخش بازرگانی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سه سال اخیر تاکنون به طراحی بیش از 700 محصول مرتبط با آرایه‌ها و مفاهیم رضوی منتسب به حرم مطهر حضرت رضا(ع) منجر شده است. این محصولات با همراهی هنرمندانی از اقشار گوناگون مردم؛ از زنان سرپرست خانوار تا هنرمندان استان‌های مختلف همچون سمنان، اصفهان و خراسان رضوی طراحی شده است. برخی از این محصولات اعم از تابلو، محصولات متبرک، زیورآلات، دکوراتیو و تندیس تجاری‌سازی شده و در قالب محصولات ویژند مهر در بازار به مردم عرضه شده است. در تولید این محصولات همواره سه عنصر معنا، اقتصاد و هنر در نظر گرفته شده است به بیانی دیگر، محصولات هنری رضوی باید با معنا ارتباط درستی داشته باشد، از طرف دیگر بتواند اقتصاد خود را بچرخاند و همچنین ریشه در هنر داشته باشد. همچنین این مؤسسه مفهوم امتداد زیارت تا خانه‌های مردم را شعار فعالیت خود در ویژند مهر قرار داده و امیدوار است روزی فرا برسد که از هر زائر حرم مطهر رضوی می‌پرسند سوغات مشهد چیست، پاسخ دهد آنچه من را به یاد زیارت حضرت رضا(ع) می‌اندازد.
شایان ذکر است، در حال حاضر محصولات هنری رضوی در 4 فروشگاه این مؤسسه در مشهدمقدس واقع در نبش خیابان کوهسنگی 17، نبش ورودی باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی، مجتمع تجاری قدس و هتل قصر الضیافه به زائران و مجاوران عرضه می‌شود. همچنین این محصولات در سامانه برخط فروش مؤسسه به نشانی اینترنتی www.aqartshop.com  عرضه شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی