پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۱۱

بهره‌گیری از ظرفیت مراکز علمی در توسعه مکتب هنر رضوی 

اقدامات گسترده‌ای در دوره جدید فعالیت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با محوریت مکتب هنر رضوی با هدف تحقق این مکتب هنری شکل گرفته است که تعامل و همکاری‌های گسترده و دوره‌ای با مراکز علمی و دانشگاهی فعال کشور در حوزه هنر، از مهمترین آن‌ها به شمار می‌آید.

به گزارش آستان نیوز، در این راستا طی دوسال گذشته تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری‌های مشترک میان این مؤسسه و دانشگاه هنر، جهاد دانشگاهی واحد هنر و دانشگاه تربیت مدرس منعقد شده و جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی نیز با مؤسسات آموزش عالی هنری در سطح شهر مشهد برگزار شده است. همچنین شاهد آغاز همکاری‌های این مؤسسه با معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور بودیم. در ادامه به بررسی منتخبی از همکاری‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با این مراکز می‌پردازیم. 
 

اجرای برنامه‌های مشترک با دانشگاه هنر

دانشگاه هنر تهران با برخورداری از رشته‌های گوناگون هنری در مقاطع مختلف تحصیلی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، از این رو مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در اولین گام به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و هنری در حوزه دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشکیل مکتب هنر رضوی، اقدام به برگزاری جلسات مشترکی با این دانشگاه در تهران و مشهد کرد. ماحصل این جلسات به امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان این دو مرکز هنری کشور در روزهای پایانی سال 1400 در مشهدمقدس منتهی شد. 
این تفاهم‌نامه با هدف زمینه‌سازی و ساماندهی آثار پژوهشی در زمینه هنر و ادبیات رضوی، توانمندسازی دانشجویان رشته هنر در زمینه حوزه‌های معرفی و معنایی فرهنگ رضوی، ارتقای آموزش‌های تخصصی هنر دینی و رضوی و تنظیم سند هنر بین دانشگاه هنر و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به منظور ایجاد بستر همکاری‌های مداوم و برنامه‌ریزی شده به مدت سه سال منعقد شده است. بی‌شک این مؤسسه به عنوان مرکز فعالیت‌های هنری آستان قدس رضوی می‌تواند به پلی میان دانشگاه هنر و بخش‌های مختلف آستان قدس برای استفاده از ظرفیت‌های هنری دانشگاه مبدل شود.
 

رونمایی از نماد مکتب هنر رضوی در تهران

در راستای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه، اقداماتی همچون رونمایی از نماد مشترک مکتب هنر رضوی در خرداد 1401 در دانشگاه هنر تهران، آغاز دور تازه همکاری‌های مشترک پژوهشی میان این دو نهاد با برگزاری نشست شورای پژوهش مکتب هنر رضوی در تیرماه سال گذشته در مشهد و برگزاری مجموعه برنامه‌های متنوع هنری- پژوهشی با عنوان «در آینه هنر رضوی» همچون نشست تخصصی «دیباچه‌ای بر بایستگی مکتب هنر رضوی»، به مناسبت هفته پژوهش، از 19 تا 24 آذر 1401 در پردیس باغ ملی این دانشگاه در تهران صورت گرفت. در این میان، شاهد برگزاری نشست‌های مشترک دیگری نیز با حضور مدیران مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر به منظور تبادل نظر و پیگیری برنامه‌های مشترک بودیم. به طور مثال می‌توان به برپایی نشستی در دهم آذرماه سال گذشته در راستای حمایت از فعالیت‌های اجرایی دانشجویان این دانشگاه با محوریت مکتب هنر رضوی اشاره کرد.
 

برگزاری سلسله جلسات بازخوانی نظری هنر رضوی

همچنین مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در راستای شکل‌گیری مکتب هنر رضوی، از بهمن 1400 اقدام به برگزاری سلسله جلسات «بازخوانی نظری هنر رضوی» با دعوت از استادان و اعضای هیئت علمی مؤسسات پژوهشی و مراکز دانشگاهی در مکتب هنر رضوان مشهد کرد. سومین و چهارمین جلسات این برنامه در موضوعات «مبانی کلامی مکتب هنر رضوی» و «مبانی معرفتی مکتب هنر رضوی»، با حضور استادان دانشگاه هنر برگزار شده است. 
در ادامه این همکاری‌های مشترک، کنگره بین‌المللی «فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی» با محوریت مکتب هنر رضوی در سال 1402 در مشهد برگزار خواهد شد که این دو نهاد در حال حاضر، در حال برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری آن هستند.
 

همکاری‌های مشترک با جهاد دانشگاهی واحد هنر

در ادامه همکاری‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با مراکز دانشگاهی، در فروردین ماه 1401، تفاهم‌نامه همکاری میان مؤسسه و جهاد دانشگاهی واحد هنر تهران با هدف زمینه‌سازی تولید آثار هنری با درون مایه رضوی، توانمندسازی دانشجویان رشته هنر در زمینه حوزه‌های معرفتی و معنایی فرهنگ رضوی و ارتقاى آموزش‌های تخصصی هنر دینی و رضوی به منظور ایجاد بستر همکاری‌های مداوم و برنامه‌ریزی شده به مدت سه سال در محل این مؤسسه در مشهد منعقد شد. در این راستا، آذرماه سال گذشته نیز نشستی مشترک با موضوع بررسی محورهای مختلف عملیاتی این تفاهم‌نامه مشترک؛ از برگزاری دوره‌های آموزشی و جشنواره ادبی تا تولید آثار هنری کاربردی با رویکرد سوغات زائر، در تهران برپا شد. 
 

لزوم تشکیل کارگروه پژوهشی با دانشگاه تربیت مدرس

همچنین در مهرماه 1401، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک پژوهشی میان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه تربیت مدرس با هدف زمینه‌سازی توسعه و گسترش هنر دینی و رضوی و حرکت در راستای تحقق «مکتب هنر رضوی» در محل این مؤسسه در مشهد منعقد شد. در ادامه فرآیند اجرایی شدن این تفاهم‌نامه و تبادل نظر در خصوص محورهای عملیاتی آن، آذرماه سال گذشته نشستی مشترک بین این دو نهاد در دانشگاه تربیت مدرس در تهران برگزار شد. بدین ترتیب قرار شد کارگروه مشترک پژوهشی هنر بین مؤسسه و این دانشگاه تشکیل شود.  
 

آغاز همکاری‌ها با مؤسسات آموزش عالی هنری مشهد

این مؤسسه علاوه بر آغاز همکاری‌های گسترده با دانشگاه‌های تهران با محوریت مکتب هنر رضوی، اقدام به برگزاری جلساتی با هدف بررسی زمینه‌های گسترش همکاری‌ و ارتباطات هنری با مؤسسات آموزش عالی هنری مشهد از جمله مؤسسه آموزش عالی فردوس، مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، دانشکده فنی دختران مشهد الزهرا(س) و مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر 1 در سال گذشته کرد. 
مدیران دانشگاه‌های حاضر در نخستین جلسه هم‌اندیشی مشترک در آبان ماه با معرفی ظرفیت‌های هنری مراکز خود بر لزوم توجه ویژه به اقتصاد هنر، بهره‌گیری هر چه بیشتر از توانمندی‌های هنرمندان جوان مشهدی، انگیزه‌بخشی به دانشگاهیان، برپایی نشست‌های مشترک و تولید آثار هنری رضوی در رشته‌های مختلف هنری تأکید کرده و به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در راستای گسترش همکاری‌ها با آستان قدس رضوی پرداختند. در دومین جلسه در آذرماه نیز برگزاری برنامه‌های مشترک هنری با محوریت مکتب هنر رضوی با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و این مراکز دانشگاهی در هفته پژوهش 1401 مورد بررسی قرار گرفت. ماحصل این همکاری‌ها نیز منجر به برگزاری رویدادهای هنری- پژوهشی مشترک با عنوان «رواق هنر» در قالب سه نشست، دو کارگاه تخصصی و یک نمایشگاه آثار هنری، از 26 آذر تا 5 دی 1401 در سطح این شهر مقدس شد. 
 

برگزاری نشست‌های مشترک با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

همچنین مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سال گذشته نشست‌های مشترکی با معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و پژوهشکده هنرهای سنتی این وزارتخانه در تهران و مشهد برگزار کرد. معرفی فعالیت‌های این مؤسسه با محوریت مکتب هنر رضوی، شناسایی زمینه‌های همکاری‌های مشترک و بهره‌مندی دو مجموعه از این ظرفیت‌های هنری، از جمله اهداف انجام این دیدارها و بازدیدها بود. البته مؤسسه امیدوار است در آینده نزدیک بتواند یک تفاهم‌نامه گسترده با این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف امضاء و مفاد آن را عملیاتی کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی