پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۱۴

قدردانی از اثر برگزیده دانشگاه رضوی در دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال خراسان رضوی 

در پی انتخاب کتاب ارزشمند «بررسی تحلیلی روایات تفسیری امام رضا(ع)» به عنوان اثر برگزیده نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی، مدیر کل ارشاد خراسان رضوی با اعطای لوح تقدیر به نویسندگان و فرهیختگان این مجموعه از آنان تجلیل کرد.

به گزارش آستان نیوز، دوره 8 جلدی بررسی تحلیلی روایات تفسیری امام رضا(ع) در گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی بر اساس یک کار جمعی و هدایت پایان نامه ها و به همت جمعی از استادان و دانشجوبان فرهیخته دانشگاه علوم اسلامی رشوی به نگارش در آمده است.
دانشگاه علوم اسلامی رضوی در معرفی این کتاب آورده است: در طرح کلان پژوهشی «بررسی و تحلیل روایات تفسیری امام رضا(ع)» که در 8 جلد سامان یافته است، گروهی از دانشجویان فاضل دانشگاه علوم اسلامی رضوی انتخاب شدند و زیر نظر اساتید عالم و برجستۀ این دانشگاه، به تتبع و احصای روایات تفسیری امام رضا(ع) در ذیل تمام آیات قرآن پرداختند و با بررسی منابع روایی معتبر و با بهره‌گیری از روش‌های نرم‌افزاری و غیر آن، به گردآوری این روایات همت گماشتند. در مرحلۀ بعد، به بررسی محتوایی این روایات پرداخته شد و در آن، ارتباط هر روایت با آیه تبیین گردید، واژگان مشکل هر روایت توضیح داده شد و روایات تفسیری، با نگاهی به دیگر روایات، آیات و تفاسیر مختلف تحلیل شدند.
همچنین در این کتاب کوشش شده است تا به این سؤالات در حد امکان پاسخ داده شود:
1. در ذیل چند آیه از قرآن، از امام رضا(ع) روایت وارد شده است؟ 
2. روایات تفسیری امام رضا(ع) چه کمیّتی دارند؟ 
3. روایات تفسیری امام رضا(ع)  به چه موضوعاتی می‌پردازند؟ 
4. نحوۀ ارتباط احادیث تفسیری امام رضا(ع)  با آیات چگونه است و ایشان به چه شکلی تفسیر فرموده‌اند؟
5. حضرت رضا از چه قواعدی در برداشت از آیات استفاده کرده‌اند؟ 
6. احادیث امام رضا(ع)  تا چه میزان در رسیدن به مراد اصلی آیات راهگشایند؟ 
7. آیا می‌توان نکات تاریخی، اخلاقی، اعتقادی یا سیاسی خاصی را از روایات تفسیری امام رضا(ع)  دریافت؟
8. در صورت تعارض میان روایات یا ناسازگاری روایات امام رضا(ع)  با مبانی دینی و مذهبی، چه باید کرد؟

کتاب «بررسی تحلیلی روایات تفسیری امام رضا(ع)» همچنین از چند جنبه از جمله، بررسی حداکثری روایات و ارائۀ کامل‌ترین مجموعۀ روایات تفسیری امام رضا(ع)، پرداختن به مباحث محتوایی احادیث رضوی، روشن‌تر شدن معانی روایات و آیات و تحلیل دقیق‌تر شرایط اجتماعی، تاریخی، اعتقادی و… عصر امام رضا(ع) می تواند به عنوان اثری با رویکردهای نوین قابل توجه پژوهشگران حوزه قرآن و حدیث قرار گیرد.
این خبر حاکی است، مراسم نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی که اول آذر ماه در مشهد برگزار شد، از نویسندگان این مجموعه توسط استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان فرهنگی استان تجلیل شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی