پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایتی از مجلس تلاوت قرآن کریم در مدرسه پسرانه امام رضا(ع) 
۱۴۰۲-۰۹-۱۷

محفل قرائت همراه کسب معرفت

یکبار دیگر صفوف رحل و کتاب‌های آسمانی قرآن کریم، خبر از برگزاری محفل انس با قرآن کریم در دبیرستانی از مدارس امام رضا(ع) می‌دهد. 

به گزارش آستان نیوز، امسال هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز در مدارس امام رضا(ع) با برپایی «محفل انس با قرآن کریم» در دبیرستان پسرانه امام رضا(ع) واحد10 به عطر تلاوت‌های مجلسی از حجره قاریان نوجوان تا بین المللی شهر مشهد عطرآگین شده است. 
جمع دانش آموزان و مهمانان جمع است و در صدر محفل، مثل همه ویژه برنامه‌های مدارس امام رضا(ع)، دو یار آسمانی جبهه مقاومت، سرداران شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در یک قاب دلنشین میزبان‌اند و جمعی از یاران شهیدشان از دوران دفاع مقدس تا مدافعان حرم نیز در جوارشان شاهد و ناظر محفل‌اند. 
 

محفل قرائت همراه کسب معرفت


محفلی شیرین و دلنشین
یکبار دیگر از آقای عظیمی مجری محافل قرآنی مشهد دعوت شده تا اداره مجلس را برعهده بگیرد و مثل خاطره شیرین محافل گذشته، با قریحه طنز و بیان ظرایف قرآنی و معرفتی، بر لطفات و برکات این محفل قرآنی بیفزاید. او همان اول کار، از مستمعان می‌خواهد، با صلوات‎‏های بلند قرآنی خود، صاحب سخن را بر سر ذوق آورند. 
در فهرست قاریان مهمان، نام دانش آموز قرآنی مهدی اسماعیلیان، اول از همه دیده می‌شود. وقتی مجری، مهمان نوجوان محفل را مداح، مبتهل، قاری و مؤذن حرم مطهر رضوی معرفی کرد، به نظر می‌رسید هر طوری که می‌توان با صدا در خدمت دین و اهل بیت(ع) بود، از اسماعیلیان بر می‌آید.  
او با صلواتی قرآنی روی سن رفت و آماده شد تا با تلاوت آیاتی از قرآن کریم فضا را متبرک و جمع حاضر را به فیض برساند. آیه چهارم سوره مبارکه مریم را برای این مجلس نورانی انتخاب کرد و قرائت را با صوت حزین و دلنشین خود گرم کرد: «قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ ٱلعَظمُ مِنِّي وَٱشتَعَلَ ٱلرَّأسُ شَيبا وَلَم أَكُن بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيّا ...» 
صدای تیز و گیرای اسماعیلیان که به سبک استاد عبدالباسط تلاوت می‌کرد، یادآور صدای جاودان استاد حنجره طلایی قرائت بود. دانش آموزان نیز با قرائت هر آیه، او را با ذکر «الله الله» پیگیری و تشویق کردند.
 

محفل قرائت همراه کسب معرفت


راه قرآنی قبولی نماز
تا مهمان بعدی آماده اجرا شود، آقای عظیمی با یک سوال قرآنی به جمع دانش آموزان بازگشت. «از کجا بدانیم نمازی که می‌خوانیم مورد قبول پروردگار است؟» او وعده یک جایزه نقدی را هم داد و منتظر جواب‌ها ماند. 
حاضران یکی‌یکی دست بلند کردند و جواب‌هایی دادند که پاسخ درست این پرسش نبود. دست آخر خودش با قرائت آیه شریفه 83 سوره بقره گفت: «لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ...» خداوند متعال می‌فرماید: غیر از خدا را پرستش نکنید، سپس بلافاصله امر به احسان به والدین نموده است. در مرحله بعد، توجه به خویشان، ایتام و نیز مساکین را امر فرموده است. سپس به مدارای با مردم، اقامه نماز و پرداخت زکات اشاره کرده است. 
او خطاب به پسران نوجوان حاضر در محفل تاکید کرد: اگر می‌خواهید نمازتان اثرگذار باشد و شما را از گناهان باز دارد، باید مقدمات آن را پیش از اقامه فراهم کرده باشید که مطابق آیه مذکور به دقت به آنها اشاره و امر شده است.  
او خطاب به بچه‌ها ابراز امیدواری کرد که «إن شاءالله شما دانش آموزان امام رضایی، عامل به آیه شریفه هستید و با پدرومادر، با مهر و تکریم رفتار می‌کنید.
 

محفل قرائت همراه کسب معرفت


حافظ فهیم 
اما دیگر مهمان نوجوان، مصطفوی پور حافظ کل قران کریم و از دانش آموزان دبیرستان بود. او ابتدا به یک سوال مجری جواب داد و آیه اول جزء دهم قران کریم را به خوبی و شیوایی تلاوت کرد. سپس دوستان هم‌مدرسه‌ای، قرائت آیه 37 سوره انفال و بعد از آن را درخواست کردندکه به درستی از پسِ آن هم برآمد. 
آقای عظیمی از او درباره محتوای آیه سوالی کرد و مصطفوی پور خیلی خوب به معنا و مفهوم آیه اشاره کرد که انگار کارشناس علوم قرآنی است و تعجب حاضران را برانگیخت. او را هم دوستانش با «احسنت» و «ماشاءالله» بدرقه کردند تا کرسی تلاوت پذیرای علی ارجمندی تلاوت کننده نوجوان دیگر شود.   
او نیز با تلاوتی گیرا و شنیدنی از آیه دهم سوره مبارکه کهف تلاوت کرد. اما بارزترین ویژگی قرائت ارجمندی، تسلطش بر دامنه فراز و فرودهای آیات، مدیریت نفس و اجرای زیبای الحان قرآنی بود. شنیدن این همه تلاوت‌های زیبا و پر کشش قرآنی، نه‌تنها دانش آموزان، که اساتید و مدرسان زبده مهمان مراسم را به تایید و تشویق بلند وا می‌داشت. 
 

با قرآن رفاقت کن
پس از اجرای گروه تواشیح پسران دبیرستان که قطعه‌ای عربی و فارسی را در مدح امام زمان(عج) اجرا کردند، نوبتی هم که باشد، دیگر نوبت قاری خوش الحان و استاد ممتاز بین المللی، سیدجواد حسینی بود که این بار نیز با صوت رسا و دل‌انگیز خود همگان را به وجد بیاورد. 
اما پیش از آن، مثل همیشه هوش و حواس مجلس را به بهانه یک سوال و ذکر یک خاطره جمع‌ کرد.    
آمار قاریان مدرسه را جویا شد و بعد توصیه‌ای را در لفافه تعریف خاطره‌ای از استادش بیان کرد: حدود 28 سال پیش که در سن و سال شما عزیزان بودم، استادم به من توصیه‌ای کردند که در طول زندگی خیلی به‌کارم آمد، گفتند: «با قرآن رفاقت کن». خدا رحمتش کند. ایشان اضافه کردند: «هر چه در زندگی می‌خواهی، از همنشینی و انس با قرآن کریم خواهی یافت»
این استاد ممتاز قرآنی تاکید کرد: اگر به دنبال جایگاه شغلی، تحصیلی و یا پیشرفت مالی هستید، در کنار کار و تلاش حتما تلاوت‌های روزانه قرآن کریم را کنار نگذارید. چون بسیار دیده‌ام، از روی تجربه عرض می‌کنم، حتی اگر در امور مالی و حرفه‌ای به جایگاهی برسید ولی اهل قرآن و اهل بیت(ع) نباشید، حال‌تان خوب نخواهد بود. اما اگر یک قاری فعال اقتصادی باشید، خیر دنیا و آخرت نصیب و روزی شما خواهد شد. وگرنه، مصداق آیه 24 سوره طه خواهید بود: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا ...»  
بالاخره انتظارها به سرآمد و استاد حسینی در جایگاه نشست. مثل همه قاریان برجسته جهان اسلام از حفظ می‎خواند. کسالتی هم داشت که از خدا برای تلاوتی دلنشین، مدد خواست و از آیه 37 سوره نبأ آغاز کرد.
 مثل همیشه، با فراز و فرودهای غافلگیرکننده و طنین پر کشش قرائتش، مستمعان را سر ذوق آورد. با طنین هر آیه، موجی از ذکر تشویق، فضای سالن را می‌شکافت و طوری حاضران را با خود هم‌نوا می‌کرد که هوش و حواس‌ها، ناگزیر از همدلی و همراهی با او بودند. پس از دقایقی نیز تلاوتش را به آیه تذکردهنده سوره بلد خاتمه داد: «وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ... وتو چه میدانی آن گردنه سخت چیست؟» 
با پخش کلیپی خاطره‌انگیز و مرور محافل قرآنی سال‌ گذشته و فعالیت‎های قرآنی دانش آموزان دبیرستان واحد 10 امام رضا(ع)، این مجلس قرآنی نیز به اتمام رسید. 
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی