در عصر اینترنت و پیشرفت فناوری امروز، موزههای دیجیتال نیز در کنار کتابخانههای دیجیتال در حال راهاندازی و توسعه هستند. این امر در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز انجام شده تا جایی که اکنون نه تنها شاهد حضور پرشور بازدیدکنندگان زائر و مجاور در موزههای متنوع این آستان مقدس در حرم مطهر حضرت رضا(ع) هستیم بلکه موزه دیجیتال آستان قدس رضوی نیز توانسته دوستداران فرهنگ و تاریخ اسلامی- ایرانی را از گوشه و کنار جهان در بستر مجازی مجذوب این موزهها کند.
موزه دیجیتال آستان قدس رضوی؛ معرفی نفایس موزهای به جهانیان / دیجیتالسازی 10 هزار اثر موزهای
به گزارش آستان نیوز، موزه دیجیتال آستان قدس رضوی با دیجیتالسازی آثار و فضاهای نمایشی و به کارگیری جدیدترین فناوریهای دیجیتالی، تلاش میکند تا برای مخاطبان بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی از طریق بسترهای فضای مجازی دسترسپذیری ایجاد کند. در ادامه با چگونگی راهاندازی این موزه دیجیتال و دیگر خدمات موزهای سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در بستر مجازی آشنا شویم.
راهاندازی موزه دیجیتال از سال 1395
عادل مطوری مسئول امور موزه دیجیتال سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی میگوید: با به وجود آمدن سیستمهای دیجیتال، فناوریهای زیادی برای تبدیل علم به عمل به وجود آمده و به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است؛ به گونهای که امروزه شاهد آن هستیم که سیستمهای دیجیتال و فناوریهای جدید بیشتر ابعاد زندگی ما را فرا گرفته است. موزهها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فناوریهایی همچون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی، چندرسانهای و...، تحولات بسیاری را در ارائه خدمات به بازدیدکنندگان پدید آورده است.
او بیان میکند: موزههاي آستان قدس رضوي با تاريخچه هشتاد ساله و به عنوان يکي از قديميترين موزههاي ايران به صورت رسمی از سال 1395 برای دیجیتالسازی و سازماندهی کلیه دادهها، اطلاعات و مفاهیم مرتبط با موزه و ایجاد خوراک فرهنگی و مورد نیاز برای مخاطبان در بستر فضای مجازی، اقدام به ایجاد و راهاندازی موزه دیجیتال کرده است.
مطوری با اشاره به اینکه بخش دیجیتالسازی موزه آستان قدس رضوی نیز فعالیت خود را از سال 1398 در راستای مستندنگاری و معرفی آثار موزههای حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز کرده است، میگوید: برای مستندنگاری از عکاسی و اسکن تخصصی آثار و فضاهای نمایشی استفاده میشود.
او میافزاید: همچنین این بخش برای معرفی آثار و موزهها به تهیه محتوایی همچون موشنگرافیک، ویدیوکلیپ، اینفوگرافیک، پوستر، تصاویر 360 درجه تعاملی، تصاویر گیگاپیکسلی، عکسهای پانوراما، فایلهای سه بعدی و... پرداخته است که در قالب بازدید مجازی، سامانه راهنمای بازدیدکننده، شبکههای اجتماعی و... نمایش داده میشود.
دیجیتالسازی 10 هزار اثر موزهای
مسئول امور موزه دیجیتال سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام میکند: در طی سه سال اخیر نیز بیش از 10 هزار اثر دیجیتالسازی شده است که بیشتر آنها در بستر مجازی در موزه دیجیتال آستان قدس رضوی بارگذاری شده و بقیه آثار نیز در حال بارگذاری است.
او با تأکید بر اینکه موزه دیجیتال آستان قدس رضوی در حال توسعه و تکمیل آثار است، میگوید: علاقهمندان با مراجعه به این موزه دیجیتال به نشانی اینترنتی «https://digimuseum.razavi.ir» میتوانند از موزههای حرم مطهر امام رضا(ع) به صورت مجازی بازدید کنند چنانکه در هشت ماهه نخست سال جاری، بیش از 3 هزار و 500 بازدید از آن انجام شده است.
استفاده از قالبهای چندرسانهای
معرفی آثار، موزهها و همچنین رویدادهای مربوط به آنها از طریق شبکههای اجتماعی، یکی دیگر از خدمات موزه دیجیتال آستان قدس رضوی است. مطوری در این باره بیان میکند: موزه دیجیتال آستان قدس رضوی نیز همانند بسیاری از موزههای داخلی و خارجی بر آن است که با معرفی آثار موزهای و گنجینه میراث فرهنگی آستان قدس رضوی در قالب شبکههای اجتماعی برای تمام اقشار جامعه به خصوص جوانان، راهی برای آشنایی و ارتقاء فرهنگ عمومی و ارزشگذاری بر آثار ارزشمند و تاریخ اصیل این سرزمین فراهم کند.
او میافزاید: معرفی و اطلاعرسانی در زمینه معرفی آثار موزهای، قسمتهای مختلف موزه رضوی و میراث فرهنگی حرم مطهر رضوی در قالب کلیپ، موشن، پادکست، ویدئو، استوری، متن نوشته، عکس نوشته، ریلز و... با همکاری و مشورت خادمیاران سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دعوت از کودکان و نوجوانان و خادمان حرم مطهر رضوی و سازمانهای زیرمجموعه آستان قدس رضوی انجام میگیرد.
معرفی آثار موزهای در شبکههای اجتماعی
به گفته مسئول امور موزه دیجیتال سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، برای تحقق چنین امری در حال حاضر موزه دیجیتال آستان قدس رضوی که زیر مجموعه فضای مجازی این سازمان است با همکاری اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار معاونت سازمان در امور موزهها در شبکههای اجتماعی همچون «بله»، «گپ»، «ایتا»، «سروش پلاس»، «نسیم رضوان»، «روبیکا»، «روبینو»، «آپارات» و...، به معرفی آثار و رویدادهای موزهای میپردازد.
او خاطرنشان میکند: فرهنگدوستان به سه روش اعم از جستوجوی شناسه موزه دیجیتال آستان قدس رضوی در شبکههای اجتماعی به نشانی«@digimuseum_aqr»، استفاده از لینکهای مرتبط و همچنین اسکن رمزینههای مرتبط میتوانند عضو شبکههای اجتماعی این موزه دیجیتال شوند و صفحه آن را در این شبکهها دنبال کنند.
گزارش از آرزو مستأجر حقیقی