پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۱۸

سیر و سیاحتی معنوی با «نیمروز در بهشت»

یکی از فعالیت‌های فرهنگی مدیریت پایگاه‌های تبلیغی و معرفتی حرم مطهر رضوی اجرای ویژه برنامه «نیمروز در بهشت» است.

به گزارش آستان‌نیوز، «نیمروز در بهشت» عنوان برنامه‌ای مختص نوجوانان پسر و دختر پایه هفتم متوسطه است که با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است. این طرح با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با فضای اماکن متبرکه حرم، آشنایی با احکام و مسائل مربوط به این گروه سنی در فضایی متناسب با دوران نوجوانی تدارک دیده شده است.
کادرسازی نظام‌مند جوانان با هدف نقش‌آفرینی در عرصه‌های اجتماعی، الگو سازی و مشارکت در ایجاد فضای با نشاط، معنوی، اثرگذار، آرامش بخش و وحدت آفرین به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان زائر و مجاور، تلاش برای پیشگیری و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مخاطبان جامعه هدف با همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های دولتی و عمومی و... برخی از اهداف و سیاست‌های آستان قدس رضوی در اجرای اینگونه برنامه‌هاست.
 

صرف صبحانه متبرک
مراسم راس ساعت 8 صبح با ورود گروهی از دانش آموزان به پایگاه آداب زیارت در صحن پیامبر اعظم(ع) و با قرائت قرآن، صلوات خاصه و آشنایی با آداب زیارت آغاز می‌شود و دانش‌آموزان پس از قرائت صلوات خاصه به سمت مهمانسرای حضرت هدایت و در آنجا ضمن آشنایی با آداب غذا خوردن و کیفیت غذای متبرک، صبحانه را مهمان خوان با برکت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) می‌شوند.
 

حرم‌گردی و پاسخ به سوالات
دانش‌آموزان پس از صرف صبحانه، به گروه‌های 15 تا 20 نفره تقسیم می‌شوند و به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم همراه یک مربی به بازدید در حرم مطهر می‌پردازند. گروه‌های دانش‌آموزی در مسیرهای متفاوت به حرم گردی می‎روند و مربیان با مثال و پرسش و پاسخ سعی می‌کنند برخی از مسائل را برای این گروه سنی خاص توضیح دهند.


بازدید از ساعت آفتابی
 در یکی از این برنامه‌ها، مربی دانش‌آموزان را به سمت ساعت آفتابی در صحن جمهوری می‌برد و ضمن اینکه دانش آموزان را با کار این ساعت آشنا می‌کند، با طرح سوالاتی مانند اینکه می‌توان زمان را به عقب برگرداند یا اینکه اگر به گذشته برگردید چه کاری را انجام می‌دهید یا انجام نمی‌دهید؟ دانش‌آموزان را به اهمیت زمان و تصمیمات آنها آشنا می‌کند.
همچنین در این اردوی نیم روزه، دانش‌آموزان با برخی از خدماتی که می‌توانند از حرم دریافت کنند آشنا می‌شوند. مثلا در رواق دارالقرآن، نمایشگاه حکایت آفتاب و رواق کتاب حضور می‌یابند تا هم با این فضاها آشنا شوند و هم اینکه اگر بخواهند فعالیتی مانند آموزش قرآن را دنبال کنند بدانند در حرم مطهر به کجا باید مراجعه نمایند.
 

برپایی محافل گفت و گو محور
محفل‌های گفت وگو محور و پاسخ به سوالات نوجوانان از دیگر برنامه‌های اجرایی این اردو به شمار می‌رود، پس از پایان حرم‌شناسی دانش‌آموزان در مسجد گوهرشاد علاوه بر اینکه نوجوانان با مسجد و منبر امام زمان(عج) آشنا می‌شوند، محفل‌هایی ترتیب داده شده است تا به سوالات و شبهات آنان پاسخ داده شود.
بخش دیگر این برنامه، حضور دانش‌آموزان در پایگاه آداب و زیارت است و این برنامه با اقامه نماز ظهر و عصر و مناجات‌خوانی ادامه یافته و ساعت 12:15 ظهر با اهدای هدایای متبرکی به دانش آموزان خاتمه می یابد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی