پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۱۸

هویت‌بخشی به اسباب زندگی با الهام از نمادهای رضوی در جشنواره «گنجینه مهر» 

مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری دانشگاه هنر، نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر» را با موضوع «هویت‌بخشی به اسباب زندگی با الهام از نمادهای رضوی» در سال جاری برگزار می‌کند.

به گزارش آستان نیوز، این جشنواره در راستای کشف استعدادها، محصولات و ایده‌ها با توجه به گنجینه عظیم هنری در آستان قدس رضوی با حضور هنرمندان، دانشگاهیان، پژوهشگران، مراكز و مؤسسات هنری در حال برگزاری است که فراخوان آن ششم آذرماه با حضور اصحاب رسانه در تهران اعلام شد. 
در واقع جشنواره هنری گنجینه مهر، رویدادی ‌کاربردی برای آشنایی بیشتر هنرمندان با نقوش، نگاره‌ها و نمادهای موجود در تزئینات حرم مطهر رضوی و استفاده از آ‌ن‌ها در هویت‌بخشی به اسباب و محصولات کاربردی زندگی است.
این جشنواره با هدف شناسایی ظرفیت جامعه طراحان و معرفی آن به مدیران، سیاست‌گذاران، تولیدکنندگان، بازاریان و عموم مردم، از دریچه اقتصاد هنر با تبیین موضوعی مشخص (هنر رضوی) و ابزارهای تعریف‌شده، به دنبال ایجاد تجربه‌ای ارزشمند و حرفه‌ای برای جامعه هنری و افزایش سواد بصری و ایجاد حس نیاز در جامعه تولیدی و مخاطب است.
 

معرفی 4 بخش جشنواره
جشنواره گنجینه مهر در چهار بخش «نقشی برای زندگی»، «در جست‌وجوی هویت»، «محصولات هنری» و «طرح و ایده» در حال برگزاری است. 
بخش نقشی برای زندگی دربردارنده طراحی آرایه برای هویت‌بخشی به محصولات کاربردی اعم از زیورآلات، مجموعه ظروف و اشیاء کاربردی (سفال، شیشه، فلز و چوب)، تسبیح، مُهر و سجاده است. 
طراحی برای هویت‌بخشی به بسته‌بندی محصولات رضوی و همچنین گرافیک بسته‌بندی برای تمام محصولات شامل: زیورآلات، ظروف کاربردی، تابلوهای تزئینی و حجم‌های تزئینی، نیز محورهای بخش دوم جشنواره یعنی در جست‌وجوی هویت است.
بخش محصولات هنری جشنواره نیز شامل محورهای تابلوهای تزئینی، حجم‌های تزئینی، اکسسوری و گیفت آرت و بخش چهارم طرح و ایده نیز با محوریت ایده‌پردازی و طراحی اثر است. 
 

دسترسی شرکت‌کنندگان به 300 تصویر حرم رضوی
در نشست خبری این جشنواره نیز امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، حرم امام رضا(ع) را گنجینه بی‌مانند جهان اسلام دانست و گفت: آثار هنرمندان از دوره‌های مختلف در حرم مطهر به یادگار مانده و وظیفه ما این است که از دل این گنجینه به نظام‌واره‌ای برسیم که چگونه هنرمندان، مفاهیم رضوی را به فرم هنری در بیاورند و هنر را در خدمت زیارت و مشتاقان امام رضا(ع) قرار دهند.
وی ادامه داد: هنر نقش کلیدی دارد و در هر جایی می‌شود انسان‌ها را با ابزار هنر به زیارت امام رضا(ع) برد و دلشان را به این آستان مقدس گره زد. در این میان، هنرمندان می‌توانند برای خلق آثارشان از گنجینه حرم استفاده کنند و از آن‌ها الهام بگیرند. 
رئیس جشنواره گنجینه مهر بیان کرد: در واقع دانشجویان هنرهای کاربردی و صنایع دستی آثاری را برای الهام گرفتن می‌خواهند و گنجینه مهر می‌تواند مسیری ایجاد کند که آنان از آن استفاده و آثاری را خلق کنند.
وی افزود: ما وظیفه خودمان دانستیم که این گنجینه را برای خلق آثار جدید در اختیار هنرمندان قرار دهیم و مسیر را هموار کنیم چنان‌که ۳۰۰ تصویر از آثار هنری حرم مطهر قرار است برای الهام گرفتن در اختیار هنرمندان قرار گیرد.
 

حمایت از تولید محصولات هنری رضوی 
حکیمی با اشاره به این‌که محصولات هنری رضوی با برند «مهر» توسط این مؤسسه عرضه می‌شود، گفت: در این راستا تاکنون محصولات زیادی تولید شده و فروشگاه‌هایی هم توسط مؤسسه در مشهدمقدس راه‌اندازی شده و سایتی هم طراحی شده که به صورت مجازی فروش دارد. 
وی خاطرنشان کرد: در سایت و فروشگاه‌های مؤسسه ظرفیت فروش را برای هنرمندان فراهم می‌کنیم و این ظرفیت در اختیار جشنواره نیز است و به صورت ثابت هنرمندان حمایت می‌شوند.
در ادامه علیرضا شیخی دبیر جشنواره گنجینه مهر نیز اظهار کرد: این جشنواره برای اولین‌بار رقم خورده است و موضوعش کاربردی کردن آثار هنری با موضوع امام رضا(ع) در زندگی مردم است.
وی با بیان این‌که همه اقشار می‌توانند در جشنواره گنجینه مهر شرکت کنند، گفت: در تعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر، همه دانشکده‌های هنر کشور در این جشنواره مشارکت دارند. تلاش ما حمایت از آثار و تولید انبوه آن است که می‌تواند بهترین جایزه برای هنرمندان باشد.
 

یکم بهمن‌ماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار
علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در جشنواره هنری گنجینه مهر و ارسال آثار خود تا یکم بهمن 1402(حداکثر تا ساعت 24) فرصت دارند به سایت این جشنواره به نشانی «https://mehrfestivart.ir» مراجعه کنند. 
نتایج انتخاب اولیه (در تمامی رشته‌ها) 8 بهمن ماه اعلام و آثار انتخاب شده از هنرمندان تا 16 بهمن ماه دریافت خواهد شد. نتایج نهایی راه‌یافتگان به نمایشگاه نیز در 18 بهمن اعلام می‌شود. نمایشگاه آثار جشنواره نیز 24 بهمن افتتاح خواهد شد و همزمان با اختتامیه نمایشگاه در 28 بهمن ماه از برگزیدگان جشنواره با اهدای جوایز تقدیر می‌شود.
اهل هنر برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره مراجعه کنند و یا با دبیرخانه دائمی جشنواره هنری گنجینه مهر واقع در مشهد مقدس، خیابان کوهسنگی 17، پلاک 14، مکتب هنر رضوان با شماره تلفن 05138423575 تماس بگیرند.
شایان ذکر است، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با محوریت مکتب هنر رضوی برنامه‌های متنوع هنری و ادبی در ادوار مختلف برگزار می‌کند. برخی از این برنامه در قالب همکاری با نهادهای فرهنگی و هنری کشور و استان برپا می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی