پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۱۹

طرح ویژه سازمان موقوفات ملک در صنعت دامپروی / تکمیل زنجیره تامین با تولید علوفه در مزارع فریمان

مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی از اجرای طرح تولید بیش از 2000 تن محصول ذرت علوفه‌ای در مزارع قدس فریمانِ این سازمان خبر داد و گفت: این طرح بخشی از فرآیند تامین مواد اولیه خوراک دام و تغذیه در تکمیل زنجیره تامین و تولید شیر باکیفیت و گوشت سالم در واحد‌های دامپروری سازمان موقوفات ملک است.

مهندس سید کاظم اشفاقی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در این راستا در سال زراعی جاری مساحت ۳۰ هکتار از اراضی سازمان موقوفات ملک به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص داده شده است.
او گفت: این سازمان هر ساله بخشی از مواد اولیه خوراک دام مورد نیاز واحدهای تولیدی دامپروری زیرمجموعه خود همچون جو، گندم، ذرت علوفه‌ای، تریتیکاله علوفه‌ای، تریتیکاله دانه‌ای، کلزا و... را از طریق کشت در مزارع تحت مدیریت خود در الگوی کشت سالیانه می‌گنجاند.
مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک درباره لزوم تکمیل زنجیره تامین و تولید شیر باکیفیت در این سازمان تصریح کرد: با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی به منظور تولید پایدار و نیز توسعه واحدهای دامپروری، الگوی کشت تنظیمی در بخش کشاورزی در وهله نخست بر پایه نیاز نهاده‌های مصرفی و فرآورده‌های تولیدی این واحدها طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود.
او ادامه داد: در واقع سبد اولیه نهاده‌های مصرفی مورد نیاز سایر واحدهای تولیدی را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است که این اقدامات منجر به کاهش هزینه‌ها و فرآیندهای مربوط به تامین نهاده‌های اساسی واحدهای دامپروری خواهد شد.
اشفاقی تاکید کرد: این استراتژی نقش محوری برای تدوین چشم انداز و افق‌های کوتاه مدت و میان مدت در سیاستگذاری‌های موقوفه ایفا می‌کند.
او درباره برنامه‌های در دستور کار برای افزایش راندمان تولید ذرت علوفه‌ای در تمام مزارع سازمان موقوفات ملک خاطرنشان کرد: در این راستا اقداماتی همچون استفاده از سیستم‌های آبیاری با کارایی مصرف بالا، بهره‌گیری از کودهای معدنی، آلی و زیستی و نیز استفاده از ریزمغذی‌های تخصصی و تقویت فرآیندهای به زراعی قبل و بعد از کاشت در دست اقدام است.
اشفاقی ادامه داد: همچنین به منظور ارتقاء بهره‌وری در سیستم‌های تحت فشار و راندمان آبیاری تا آستانه ۹۰ درصد، اصلاح و بازنگری تمام ایستگاه‌های کنترل مرکزی در سامانه‌های آبیاری قطره‌ای در دستور کار قرار گرفته است.
او افزود: کاهش رشد علف‌های هرز، توزیع مناسب آب، امکان استفاده از کود به صورت محلول، سبزی یکنواخت محصول و...، بخشی از مزیت‌های تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری به شمار می‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی